Skip to main content

Lakaran Kehidupan Menanti Maghrib - CBJ1

Setahun yang lalu,
3 Mei 2016,
26 Rejab 1437,
Hari Selasa.

Muhasabah harian menunjukkan prestasi hidup yang kurang baik. Prestasi sebegini tidak menggembirakan persiapan perbekalan seorang bakal jenazah. Hari-hari berlalu tanpa sumbangan untuk perjuangan Islam adalah hari-hari yang gelap.

1)Hari ini bateri kereta ditukar sebagai persiapan 'servis' untuk sebuah perjalanan seminggu lagi. Tapi bateri iman tidak pula dicaj dan di'servis' selayaknya, bagaimana begitu bakal jenazah?

2)Hari ini hari lahir abah yang ke-62 tahun. Kau ucapkan ucapan menggembirakan seorang abah dengan ucapan kau di'copy' oleh adik beradik yang lain

 "Happy birthday abah. Sanah helwah abah.Happy birthday abah. Sanah helwah abah. Selamat hari lahir abah. Semoga panjang umur, murah rezeki, dalam rahmat kasih sayang Allah selalu, dimudahkan jalan-jalan ke Syurga, diampunkan segala dosa, dicontohi kebaikan-kebaikan abah oleh anak-anak dan orang-orang sekeliling dan hidup dan mati dalam keredhaan dari Allah. Ameen. 

Salam sayang dari din, aina, muhammad & mujahid 👨‍👩‍👦‍👦👬👫👨‍👩‍👦‍👦"

Adakah ucapan doa ini selari dengan amalanmu hai bakal jenazah? Semoga Allah mengampunkan kamu jua.

3)Anakanda Muhammad demam, tidak lalu makan, cirit birit dan kelihatan mahukan lebih perhatian. Semoga Allah merahmatimu anakandaku sayang. Sanah helwah ulang tahun yang ke-3 pada 25 April yang lepas. Semoga menjadi anak soleh, hamba Allah yang taat dan ummat Rasulullah yang cintakan baginda dan menyambung perjuangan Baginda Rasul.

4)Mujahid pula sudah mula boleh menyebut memanggil abinya dengan panggilan yang semakin jelas. Mujahid, jadilah sebenar-benar Mujahid yang tidak duduk. Tidak sama orang berjuang dengan orang yang duduk duduk sahaja.

5)Isteriku seorang pula sering bergurau menegur suami dengan gambaran akhirat. Selalu kami saling bertanya, bila ya nak pergi beli kain kafan dan persiapan jenazah kita ni?

*Paksi hidup sebagai hamba Allah, ummat Rasulullah, khalifah Allah dan tiga soalan asas perlu sentiasa kau sematkan dijiwa dan hati, dari mana kau datang? Kenapa dan untuk apa kau disini? Ke mana kau kan pergi selepas ini?

**Kurangkan catatan, baiki amalan, sediakan bekalan. Perjalanan terlalu sangat lama dan jauh menanti mu hai bakal jenazah, bakal dihisab yang bermakna bakal diazab (Nauzubillah min zalik), bakal meniti titian sirat.

***Andainya tulisan ini timbul setahun kemudian dan aku sudah menjadi penghuni barzakh, doakanlah keampunan dan rahmat Alla buatku jua. Indahnya kehidupan ahli kubur yang direhatkan Allah dari fitnah dan kejahatan dunia. Jadikanlah kami termasuk dikalangan penghuni barzakh yang boleh berehat,Ameen ya Rabb.

Catatan 1 bakal jenazah,
Hospital Lati, Pasir Mas, Kelantan,
3 Mei 2016,
6.52 pm,
Menemani Muhammad menanti maghrib.

Comments

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…