Skip to main content

Nasihat: Perlu Ke?

Ada orang allergik dengan nasihat. Ada orang pantang dinasihati. Ada orang merasa diri sudah cukup baik dan tak perlukan nasihat. Ada orang sangat memilih nasihat. Ada juga yang membalas nasihat dengan memburuk-burukkan orang yang memberi nasihat. Tapi tak kurang juga yang menerima nasihat dan bersedia untuk berubah menjadi lebih baik. Sedia memberi kerjasama kepada diri sendiri untuk mengikhlaskan diri menjadi hamba Allah yang lebih baik dari hari ke hari. Tapi, untuk siapakah nasihat itu?


Nasihat untuk Allah; Nasihat kepada manusia supaya beriman kepada Allah.


Nasihat kepada Kitab Allah; Bukanlah bermaksud kita perlu menasihati al-Quran. Perlu menasihati dengan al-Quran. Macamana? Dengan membaca al-Quran. Sebab apa pulak? Sebab Quran akan datang pada esok hari Kiamat sebagai syafaat, penolong, pembantu bagi sesiapa yang membacanya.


Keduanya, dengan cara kita perelokkan bacaan kita dan sentiasa perbetul dan pertingkatkan mutu bacaan kita. Kenapa? Kerana Nabi sollallahu 'alaihi wasallam sebut; "bukanlah dari kalangan kami sesiapa yang tidak melagukan al-Quran.


Seterusnya kena fahami al-Quran. Allah dah tanya kita dua kali dalam Quran; "apakah kamu tidak mentadabbur al-Quran?" Lepas tu kena ajar pula al-Quran ni kepada orang lain. Kenapa? Nabi dah sebut juga " Sebaik-baik kamu ialah siapa yang belajar al-Quran dan mengajar al-Quran" Ajarlah kepada generasi akan datang. Jangan sampai kita tak mampu nak ajar anak kita sendiri tentang al-Quran. Seterusnya amalkan segala apa suruhan dan larangan dalam Quran dalam segala aspek. Tak kiralah aspek nikah kahwin, muamalat, ekonomi, perniagaan, perbankan, pentadbiran dan semuanya. Kena kembali kepada al-Quran.


Ketiganya ialah nasihat kepada Rasulullah; Nasihat supaya mencintai Rasulullah. Kalau kamu cinta kepada Allah, nasihatlah dan ikutlah jalan Nabi sollallahu 'alaihi wasallam.


Keempatnya nasihat kepada pemimpin-pemimpin Islam. Semua perlu menasihati. Ulama lebih-lebih lagi perlu menasihati pemimpin.


Limanya; nasihat kepada semua manusia semuanya. Sempurnakan hak semua manusia yang perlukan nasihat kita.


Inilah prinsip Islam yang mudah dan indah lagi. Prinsip nasihat-menasihati. Nasihat kepada semua orang dan jadikan ianya sebagai satu cara hidup. Pasti sempurna hidup didunia ini kalau budaya nasihat menasihati ini hidup dan subur. Semoga kita tidak terpengaruh dengan racun penjajah yang menanamkan semangat ke'aku'an dan jangan jaga tepi kain orang. Juga racun pecah dan perintah serta membesarkan semangat kebangsaan lebih daripada cintakan Islam. Itu racun yang merosakkan hidup kita dari kembali kepada cara hidup yang sebenar.


Apakah cara hidup yang sebenar? Ianya memerlukan kita kepada agama. Apakah itu agama? Ianya adalah suatu nasihat. Nasihat kepada siapa? Kepada Allah, kitab Allah, Rasulullah, pemimpin-pemimpin Islam dan seluruh manusia semuanya.


Semoga usaha yang kecil ini dilihat-Nya sebagai menunaikan tanggungjawab seorang muslim dalam menyampaikan nasihat walaupun sangat kecil dan terlalu ringkas.

Comments

Harir Al-Azraq said…
Betul tu. Kadang2 ada org memilih nasihat. Nasihat org ni xsuka dgr, nasihat org tu baru suka dgr. Sedgkan, lihatlah pada nasihat itu, bkn pada org yg menasihat.

Sbb xsemua org perfect, kan? Saling menasihati untuk perfectkan diri masing2, InsyaAllah. ^_^

Terima kasih atas manfaat ini. ^^

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…