Skip to main content

Depan, Belakang, Kiri atau Kanan?




Ditanya kepada saya tentang hukum; lalu saya menjadi orang tengah pemudahcara untuk suatu persoalan.

Soalan: Hukum melabuhkan tudung melebihi paras dada itu merujuk kepada tutup depan, belakang, kiri dan kanan ke? (kritikal tak soalan ni?)

Jawapan:
1)Dalam al-Quran surah an-Nur ayat 31; "dan hendaklah meletakkan/ melabuhkan tudung sehingga dada".. Ini maksud ayat, tetapi dalam Quran "ala sudurihinna: sehingga dada", tapi menggunakan "ala juyubihinna: ke atas paras dada".. itu terjemahan yang lebih tepat.. Jadi, apa sahaja yang diparas dada, mesti ditutup.. tidak kira depan atau belakang

2)Seterusnya, adakah memadai sekadar dada? Jawapannya, dalam Quran guna dua huruf taukid (penguat), menunjukkan seriusnya arahan dari Allah, dan dalam tafsir pula mengatakan perkataan "falyadribna:mengenakan" bermaksud secara syadid (melebih-lebih), jadi, lebih labuh lagi baik ke bawah dada dan setaraf parasnya, wallahua'lam.

3)Dan, jawapan lagi tepat.. apa-apa sahaja yang bila lelaki tengok boleh timbul syahwat/fitnah..mesti tutup. Hatta muka dan tangan sekalipun, walaupun ada perbahasan (tafsir ibnu kathir). Jadi, jangan tanya pendapat perempuan dalam hal tutup aurat bagi perempuan, mesti tanya pendapat lelaki.. itu yang terbaik. Wallahua'lam.




Sumber soalan; Akhi Abdul Rahman Fauzi.
Sumber jawapan; Ustaz Zaki Amiruddin, Pensyarah UMK.

Comments

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…