Wednesday, February 24, 2010

Ular Menyusur Akar Takkan Hilang Bisanya

1- Sangat suka pepatah ini.
2-Ramai 'ular' daun berlagak sawa mahu memasuki medan juang.
3-Mengajar diri menunduk, mengundur dan menghormati semua orang. Ular ini tetap takkan hilang bisanya walaupun tiada jawatan mau pun harta!!

Saturday, February 20, 2010

PAUSE For a While

Quran, assignment, seminar, pre-clinical, journalling, fundamental lecture, expert team, weekly talk, leadership training course, understanding course, report on xpdc, post mortem campro, next generation camp,clinical posting phase, final exam period, and family planning..its time to PAUSE blogging!

Abu Talhah,
16150 Kubang Kerian

Melayu Dan Mamak Penang

Perkongsian Satu Penjelasan tiada kepentingan diri serta jujur dalam lapangan keilmuan tentang Isu yang cuba dikelamkan dan digelapkan fakta serta isu pokoknya oleh media-media perdana yang amat suka sekali "yamsyi binnamimah"

Disiarkan pada Feb 21, 2010 dalam kategori Isu Semasa


Oleh: Dr. Mohd Asri bin Zainul Abidin



Isu perarakan maulid di Pulau Pinang menjadi kecoh. Ramai wartawan menghubungi saya bertanya tentang hukum perarakan maulid Nabi s.a.w itu. Ia sangat menarik. Sejak sekian lama orang Melayu berarak barangkali mereka terlupa bertanya asal-usul perarakan tersebut.



Banyak isu-isu yang akhir ini menjadi universiti terbuka untuk rakyat. Ya, seperti mana yang kita tahu bahawa sejarahwan Islam sepakat baginda Nabi s.a.w lahir pada Hari Isnin, cumanya mereka berbeza pendapat tentang tarikh lahir baginda s.a.w. Kita biasanya mendengar disebut pada tarikh 12 Rabi’ul Awwal. Namun ramai pengkaji yang menyatakan bahawa tarikh sebenar maulid baginda ialah pada 9 Rabi’ul Awwal.



Antara yang berpegang dengan tarikh ini al-Syeikh Safiyy al-Rahman al-Muabarakfuri iaitu penulis kitab Sirah terkenal Rahiq al-Makhtum. Di samping di sana ada beberapa tarikh lain yang disebut oleh pengkaji sejarah yang lain. Kegagalan untuk memberikan tarikh yang disepakati itu antaranya berpunca dari para sahabah, tabi’in dan tabi al-tabi’in atau disebut generasi salafus soleh tidak merayakan Maulid Nabi s.a.w.

Al-Imam Ibn Kathir (meninggal 774H) mencatatkan bahawa cadangan agar tarikh Maulid Nabi s.a.w dijadikan tarikh kiraan tahun Islam pernah dibuat kepada ‘Umar bin al-Khattab. Namun beliau tidak menerimanya.

Kata seorang pengkaji Sirah yang juga merupakan tokoh politik dan Ahli Parlimen Jordan, Dr Muhammad ‘Abd al-Qadir Abu Faris:

“Pada pendapat kami –Allah lebih mengetahui-, hikmah di sebalik penolakan Umar itu kerana beliau mempelajari dari Rasulullah s.a.w agar kita berbeza dengan Yahudi dan Kristian. Orang Kristian menentukan tarikh berdasarkan kelahiran Nabi Isa bin Maryam a.s. Mereka berlebihan dalam memuji dan membesarkan baginda sehingga sampai ke peringkat ketuhanan. Mereka kata: dia anak Allah, kadangkala “dia Allah” dan dia satu dari yang tiga.

Tujuan ‘Umar itu agar orang Islam tidak terjatuh seperti Kristian dalam berlebihan membesarkan Nabi s.a.w. Rasulullah s.a.w sendiri telah memberi amaran agar tidak berlebih-lebihan dalam memuji baginda. Sabda baginda: “Jangan kamu memujiku berlebihan seperti Kristian berlebihan memuji Isa bin Maryam. Aku hanya seorang hamba Allah. Katakanlah: “Hamba Allah dan rasulNya” (al-Bukhari). Maka Umar tidak menjadikan maulid Nabi s.a.w sebagai permulaan kalendar Islam untuk mengelakkan generasi kemudian menyeleweng” (Abu Faris, al-Hijrah al-Nabawiyyah, m.s 16, Jordan: Dar al-Furqan).

Inilah ulasan Dr Abu Faris dan pendapat ini dikongsi oleh ramai pengkaji yang lain.

Tanpa syak umat Islam berbangga dengan kedatangan Nabi s.a.w. Kelahiran yang membawa kebahagiaan dan rahmat kepada dunia sejagat. Cumanya, dalam proses mengelakkan persamaan di peringkat itu mereka tidak mengadakan sebarang perayaan khas. Bukan bererti mereka tidak menghargai. Sebaliknya generasi Salafussoleh merupakan zaman yang paling menghormati, mengikuti dan menghargai Nabi s.a.w.



- Gambar Hiasan

Mereka terjemahkan itu semua dalam tindakan dan perbuatan mereka. Mereka mengamalkan sunnah baginda dan menegakkan prinsip-prinsip kebenaran yang ditegakkan oleh baginda. Hakikatnya, mereka merayakan pengutusan Nabi s.a.w sebagai rasul sepanjang hayat mereka. Namun apabila muncul zaman Kerajaan Syiah Fatimiyyah di Mesir, perayaan Maulid Nabi s.a.w secara besar-besaran diadakan. Sebab itu dalam Fatawa al-Azhar diakui bahawa ahli sejarahwan Islam tidak mengetahui sesiapa pun yang memulakan perayaan Maulid Nabi s.a.w melainkan Kerajaan Syi’ah Fatimiyyah di Mesir yang mengadakannya secara besar-besaran. Mereka turut meraikan hari kelahiran tokoh-tokoh Ahlil Bait dan kelahiran Nabi Isa a.s.

Kemudian pada tahun 488H dihentikan oleh Khalifah mereka al-Musta’la billah. Kemudian ia dihidupkan oleh beberapa pemerintah yang lain. Para ulama pula berbeza pendapat tentang hal ini. Ada yang membantah habis-habisan. Ada pula yang mengizinkan dengan bersyarat tidak mengadakan sebarang ibadah baru sempena Maulid, iaitu seperti solat Maulid, atau puasa maulid, atau seumpamanya. Sudah pasti mengingati maulid dengan mempelajari Sirah baginda, berdiskusi mengenainya dan mengingatkan tentang kepentingan menghayati perjuangan baginda, tidaklah salah.

Adapun Kerajaan Fatimiyyah, mereka mempunyai agenda politik yang tersendiri. Mereka ingin berkempen kepada kekuatan aliran syiah mereka. Beberapa pemimpin sunni kemudiannya mengadakannya juga atas berbagai tujuan yang lain. Ia berlangsungan dalam kebanyakan negara sehingga dibawa ke negara kita ini.



- Gambar Hiasan

Melihat kepada sejarah perayaan maulid, maka jelas bahawa isu perarakan bukan isu pokok dalam ajaran Islam. Ia sangat sampingan. Bahkan perayaan itu sendiri antara amalan yang menimbulkan pro dan kontra sepanjang sejarahnya. Tidak mengadakan maulid tidak menjejaskan sebarang akidah atau amalan Islam. Tentu pasti, tidak berarak maulid tidak memberikan apa-apa kesan kepada kehidupan seorang muslim.

Cumanya, kita agak terkejut mengapa soal Islam dan umatnya cuba diuruskan oleh seorang pemimpin yang bukan Islam. Ini menimbulkan berbagai persoalan. Saya tidak fikir Ketua Menteri Pulau Pinang sampai ke peringkat perbahasan ilmiah seperti yang disebut kebanyakan sarjana tentang amalan maulid ini. Maka, apakah tujuannya? saya tidak jelas.

Namun masalah umat Islam Pulau Pinang lebih besar dari tidak dapat berarak maulid. Tidak berarak maulid bukan masalah. Apa yang menjadi masalah mereka terpinggir dan seakan ada usaha ingin menghalau mereka keluar dari pulau itu sejak sekian lama. Keadaan yang dicipta yang menghimpit kehidupan mereka di pulau tersebut sehingga mereka yang berkerja di situ lari mencari penempatan di Seberang Perai, atau Kulim dan Sungai Petani, Kedah.

Lonjakan harga rumah dan pengkhianatan sesama agama dalam pengurusan tanah dan harta telah bermula sejak sekian lamanya. Sebahagian yang bertempik sakan hari ini kononnya membela melayu Pulau Pinang, tangan mereka juga tidak lebih bersih daripada tangan-tangan kotor yang ada pada hari ini.

Bukan baru, atau setahun dua melayu terpinggir. Sudah lama. Malang sebuah negeri yang pernah dalam satu masa Perdana Menteri dan Ketua Pembangkang berasal darinya, tetapi umat Islam negeri tersebut sedang dihambat oleh suasana, rencana dan pengkhianat ‘orang lain’ dan sesama bangsa.




Sultan Muhammad Jiwa telah menjual Pulau Pinang kepada Inggeris. Di situ segala bermula. Cumanya, disebabkan suasana yang lebih bebas dari kongkongan pemikiran feudal, negeri ini sejak dahulu terkenal dengan melahirkan atau memberi ruang kepada tokoh pemikir dan orang yang petah berbicara.

Saya puji bukan kerana saya orang Pulau Pinang. Semaklah sendiri. Namun ternyata, hambatan kuasa ekonomi lebih kuat dari ketajaman fikiran dan kepetahan lidah. Pemikiran-pemikiran yang baik pun tidak mampu menghadapi kekuatan dan pengkhianatan sesama bangsa atau agama. Bukan perarakan maulid yang menentukan survival ‘melayu Pulau Pinang’. Ya, ‘survival melayu’. Itulah bahasa yang sering mereka gunakan “melayu Pulau Pinang”. Saya antara orang kurang selesa dengan perkataan perkauman yang seperti itu. Sebutlah ‘umat Islam Pulau Pinang’. Dada agama jauh lebih luas dari kesempitan bangsa. Insan boleh menjadi muslim walaupun dia dilahir tidak muslim.

Namun, seorang bukan melayu tidak boleh bertukar menjadi melayu. Isu bangsa sentiasa sempit. Isu Islam sentiasa luas dan memberi rahmat untuk semua. Hakikatnya, yang mengangkat sedikit sebanyak nama orang Islam di Pulau Pinang bukanlah melayu tetapi ‘India Muslim’ Pulau Pinang. ‘Depa panggil mamak’.

Kedai mamak nasi kandar dan kedai emas ‘keling’ (india muslim) yang menyebabkan kita dapat melihat orang Islam berniaga di Pulau Pinang. Bukan tiada peniaga melayu tulen, tetapi tidak begitu banyak. Alhamdulillah, mamak Penang sudi untuk mereka dipanggil ‘orang melayu’. Maka, masih terdengarlah kewujudan melayu Pulau Pinang.




- Gambar Hiasan

Sudah lama isu bangsa cuba diangkat. Cukuplah wahai melayu semua parti politik. Kekuatan kita ialah Islam. Berjuanglah atas semangat Islam. Ia lebih merangkumi setiap individu dan lebih adil untuk semua insan. Melayu Pulau Pinang tidak akan bangkit sekadar perarakan maulid. Sudah sekian lama kita berarak, apa hasilnya?! Dapat kita beli tanah, lot kedai dan rumah di Pulau Pinang lebih banyak?!

Kembali melihat isu dengan kefahaman Islam yang tulen dan merancang sebagai seorang muslim, bukan sekadar seorang melayu. Orang lain merancang, kita juga mesti merancang. Kita mengharapkan kekuatan semangat Islam dan pertolongan Allah, bukan sekadar semangat bangsa dan keris Hang Tuah.

sumber asal :
http://drmaza.com/home/?p=1020

Empat Perkara, Multi-Kegunaan


Ummi saya berkongsi; empat ciri-ciri asas bakal pemimpin muda pelapis yang hebat bakal dipersoalkan:


1) Qiamullail; buat setiap hari ke jarang-jarang buat?
2)Solat berjemaah; sentiasa buat ke selalu tinggalkan?
3)Al-Quran; dibaca setiap hari ke jarang-jarang baca?
4)Sunat Dhuha: buat sokmo ke jarang-jarang buat?


*4 senjata asas menghadapi badai ombak fitnah membiru dan merah di Kelantan, Selangor, dan Pulau Pinang yang penuh niat jahat dan tujuan materialistik.


*4 senjata asas menapis berita-berita mematikan jiwa-jiwa Mukmin, berita-berita penuh kehairanan tiada takut hari Akhirat dan kenal Allah serta beberapa khabar dari sidang kegelapan fakta bertopengkan membawa sinar fakta kepada sekalian rakyat.


*4 ubat mujarab buat 2 golongan:

1- pencari khabar (baca; wartawan beretikakan gaji dan berprinsipkan duit gaji, bukan berprinsipkan Allah melihat segala penipuan dan pemutarbelitan fakta) dan

2- penyebar berita (baca; pembaca berita yang fungsinya hanya membacakan penuh gaya dan semangat berita-berita fitnah, memandulkan gerak-daya fikir manusia ciptaan Allah) yang berjalan di muka bumi Allah mencari rezeki berasaskan 'sensasi' dan membangunkan malapetaka yang sedang tidur (baca; fitnah)


Abu Fateh,
16150 Kubang Kerian,

Tuesday, February 16, 2010

For the Rest of My Life - Maher Zain


For the Rest of My Life Lyrics

I praise Allah for sending me you my love
You found me home and sail with me
And I`m here with you
Now let me let you know
You`ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
OOOOO
And theres a couple words I want to say

For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you. loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you

I know that deep in my heart
I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You`re my wife and my friend and my strength
And I pray we`re together eternally
Now I find myself so strong
Everything changed when you came along
OOOO
And theres a couple word I want to say

For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you. loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you

I know that deep in my heart now that you`re here
Infront of me I strongly feel love
And I have no doubt
And I`m singing loud that I`ll love you eternally

For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you.loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you

I know that deep in my heart

Artist: Maher Zain
Album: Thank You Allah
Copyright: Awakening Records 2009

Masanya Memilih Kebahagiaan..


Merenung ke dalam diri, apakah saya sudah bahagia? Membaca al-Quran sebanyak mungkin, menghadiri kelas-kelas agama, membaca buku-buku ilmiah, menyiapkan tugasan diberi, mendapat anugerah Emas?, Mengungguli dalam pencapaian bukanlah erti sebenar bahagia.

Saya pernah berada di puncak, saya pernah berada dibawah daripada tahap seorang pelajar universiti, Saya pernah mengorbankan perasaan saya di saat kemuncak kerana ALLAH, saya pernah mengorbankan kepentingan saya kerana sahabat, saya pernah menolak perasaan saya kerana Ibu. Kesemua itu menghadirkan air mata.

Dan sekarang sekali lagi saya diuji dalam membuat keputusan menentu masa depan dan arah perjalanan hidup ini. Mungkin arah yang sukar ini akan di ubah menjadi lebih sukar dari sebelumnya. Mungkin bidang kejururawatan ini bakal menjadi kenangan semata buat saya dalam 10-20 tahun mendatang.

Mungkin juga saya akan sengsara dan tambah sengsara dengan pilihan ini. Namun, bagi seorang tiada istilah sengsara kerana kesakitan dan malapetaka itu ialah penghapus dosa dan bala untuk menguji keimanan.

Sekali lagi saya terpaksa berbungkam dengan senyuman seorang yang tidak akan pernah berjaya mencapai apa yang paling disukai dan diingini dalam hidupnya sebagai seorang lelaki, seorang anak, seorang teman, seorang abang, seorang pelajar, dan paling penting seorang ahli hamba kepada pencipta-Nya.

Baru habis membaca buku Ma'na Kebahagiaan dan Pengalamannya Dalam Islam; Karangan Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas, terjemahan dari bahasa Inggeris dengan Pengenalan dan Nota Penjelasan oleh Prof Madya Dr. Muhammad Zainiy Othman (ISTAC).

Mengambil masa selama hampir 7 bulan untuk menamatkan bacaan buku falsafah pertama dalam hidup ini. Buku merah yang di pinjam dari perpustakaan Universiti ini tidaklah tebal. Sekadar lebih kurang 120 muka surat, dengan terdapat dua bahagian.

Bahagian pertama menceritakan penghargaan buat mereka yang terlibat, latar belakang Prof. Dr. Syed Naquib al-Attas dan Pengenalan kepada Terjemahan sudah cukup untuk membuatkan mata ini mudah sekali terlelap.

Bahagian kedua menceritakan Ma'na Kebahagiaan dan Pengalamannya Dalam Islam sekadar hanya sebanyak 49 muka surat, di ikuti Rujukan, Daftar kata Istilah dan latar belakang Penterjemah.

Tiada persoalan baru yang ditimbulkan bagi saya kerana semuanya sangat berkait rapat dengan Kitab Bimbingan Mukmin oleh Imam Ghazali. Namun, persoalan yang sangat meruntun jiwa ini ialah persoalan kehidupan dan makna kehidupan ini sendiri sangat-sangat membekas ke dalam diri walaupun bahasanya sangat tinggi dan tidak disarankan oleh guru saya Dr. Ibrahim Shogar untuk memahami buku ini diperingkat permulaan memahami falsafah.



Orang-orang bodoh menceritakan cerita sendiri. Benarkah begitu? Orang-orang bijak pandai menceritakan tentang orang lain dan alam sekeliling. Apakah benar begitu sekali hukum penulisan dari kaca mata orang-orang bijak yang tulus dalam menulis dan melakar catatan hariannya dalam hidup orang lain,bukan dalam ruang penulisan pena dan ruang maya semata.? Satu kenyataan dan mungkin satu persoalan buat semua yang bernama manusia.

Banyak falsafah Greek dan Islam yang saya pelajari di dalam dewan kuliyah semakin jelas difahami bila semakin menghabiskan buku tersebut.

Pengakhiran yang dapat dikongsikan bersama sekalian teman pembaca ialah berkaitan perasaan dan citarasa...

Persoalan ini sangat berkait dalam kehidupan semua insan terutama dalam perihal menentukan keputusan. Menentukan hala tuju dalam kehidupan. Berkait soal memilih dalam kehidupan.

Dalam Islam ada tiga peringkat kebahagiaan. Dua darinya melibatkan hidup di dunia ini dan satu lagi di Akhirat nanti.

Peringkat pertama adalah peringkat nafsi, yang bermula dan berakhir dari saat ke saat yang dapat diperikan sebagai perasaan dan citarasa, dan ianya dapat dicapai dengan tercapainya segala yang diperlukan dan diingini menurut perilaku yang baik yang berasaskan kepada sifat-sifat mahmudah.

Peringkat kedua adalah peringkat ruhani, yang kekal, yang di alami secara sedar, yang menjadi landasan hidup di dunia ini yang diisbatkan sebagai percubaan, dan nasib baik atau buruk yang ditempuh merupakan ujian bagi menilai kelakuan dan amalan mahmudah:

Iaitu tidak terpengaruh ke arah kesalahan dengan nasib yang baik dan tidak mengalah dan merasa hampa dengan nasib yang buruk. Peringkat kedua ini apabila ianya dicapai, berlaku persamaan dengan peringkat pertama, hanya segala yang diingini (wants) kian berkurangan dan segala yang diperlukan (needs) sudah mencukupi.

Kebahagiaan diperingkat kedua menjadi persediaan kepada kebahagiaan di peringkat ketiga yang akan berlaku di Akhirat kelak, yang ter'ala ialah Rukyat ALLAH (melihat ALLAH).

Tiadalah perubahan dalam makna dan pengalaman kebahagiaan ini sebagaimana yang di alami dan disedari oleh semua yang benar-benar beriman dari zaman ke zaman.

Sungguh 3 peringkat kebahagiaan ini pasti menjadi tahap-tahapan yang perlu kita lalui dan fahami jika benar kita meletakkan kebahagiaan sebagai matlamat yang kita tuju dan mahukan.

Apa pun, kebahagiaan itu sendiri, bukanlah matlamat terakhir kerana kebahagiaan itu hanyalah sebuah perjalanan. Sebuah landasan. Sebuah cerita kehidupan. Ianya bukanlah kebahagiaan abadi yang takkan mampu diungkapkan oleh kata-kata dan perasaan apa sekali pun. Kebahagiaan mencintai ALLAH dan rasa takjub, sedap, nikmat dan agong dalam menatap wajah-Nya kelak.

Hanya mata yang selalu ditundukkan dan tidak khianat pasti diterima melihat wajah-Nya yang agong yang merupakan kenikmatan agong yang jarang sekali disedari oleh manusia awam.

Allah Maha Pengampun, kami hamba Mu ,
Hanya Mahukan Kepuasan dari-Mu.
Moga diterima kami mengadap
dan Menatap Wajah-Mu.



Tiada maaf jika benar pilihan ini kerana Allah,
Tiada bermain jika benar jalan ini kerana Allah!


Hamba memilih redha-Mu
16150 Kubang Kerian

Monday, February 15, 2010

Dulu 1986 - Harimau - Sekarang 2010




Harimau Kayu mohon lalu. Dahan duniawi buat berlindung dan melindungi. Ia berdikari, berani, yakin, dinamik, gigih, bertenaga, cerdas, sanggup berkorban, setia, mudah disayangi, baik hati, idealistik, serba boleh. Tetapi ia juga ada angin, cuai, suka mengikut gerak hati, terlalu yakin dengan pendapat diri, degil, geram, dan ingkar. - Petikan laman Faisal Tehrani.

Terlupa tahun ini tahun Harimau. 1986 juga tahun Harimau, beginikah sikapnya mereka-mereka yang lahir tahun ini lalu menyebabkan mereka ini sukar diduga dan sukar difahami walaupun mudah disayangi?

Siapakah mereka-mereka yang lahir pada tahun 1986 yang penuh sejarah dan lakaran perubahan itu?




- Pemula bukan semata-mata Pengikut -




-Manusia itu tabiatnya berubah selalu, moga Iman dan pendirian sentiasa selaras dengan kehendak Allah dan Rasul-Nya-


Abu Fateh,
16150 Kubang Kerian.

Sunday, February 14, 2010

Pendidikan Sains Politik (PSP) (7); Pengertian Akhlak;


Pengertian Akhlak

Dalam perbicaraan pendidikan sains politik (6) yang sebelum ini, nyatalah dengan jelasnya bahawa Imam al-Ghazali memberi pengertian akhlak kepada pengertian siyasah atau "Sains Politik"; iaitu maksud "politik" dalam konteks ini ialah memberi pengajaran membersihkan akhlak dan memberi petunjuk ke arah jalan yang membawa kepada kebaikan dan kebahagiaan insan.

Pengertian ini amat luas; dan apa yang nyata ketara ialah kerjasama di antara para politikus dengan para sarjana sains politik. Ini ialah kerana tidak kesemua politikus itu mempunyai pengetahuan sains politik dan sebaliknya pula, tidak kesemua sarjana sains politik itu terlibat ke dalam kancah politik secara amali.

Kerjasama di antara kedua golongan tersebut ialah untuk sama-sama membimbing masyarakat ke arah tolong-menolong dalam menunai kerja-kerja yang mesti dilaksanakan dengan sempurna demi memlihara keutuhan masyarakat dan kestabilannya.

Dalam konteks ini, Imam al-Ghazali telah menghubungkan di antara sains politik dengan sains akhlak sekiranya diletakkannya tugas "pendidikan politik" seperti itu pada martabat yang "kedua" selepas martabat kenabian. Secara tidak langsung, Imam al-Ghazali telah mengangkat tinggi pekerjaan seseorang fakih (ulama fekah) di dalam sesebuah negara, seolah-olah beliau memberitahu kepada orang bahawa martabatnya di dalam negara Kerajaan Saljuk itu amatlah tinggi dan bukan sekadar pegawai yang makan gaji sahaja.

Juga dapat dilihat dengan terang bahawa Imam al-Ghazali telah memberi satu tasawur (gambaran) khusus mengenai pengertian "Negara Islam" yang didalamnya terjalin semua urusan dunia dan urusan akhirat dan disinilah ternyata bahawa "tokoh agama" menduduki martabat yang tertinggi, samaada dia bergelar Khalifah atau pun fakih.

Dalam konteks ini, penulis dapat menyimpulkan bahawa teori "ketua negara" bagi Imam al-Ghazali merangkumi teori Ahli Sunnah wal-Jama'ah yang mahukan ketua negara itu digelar "khalifah", mencantumkannya dengan teori Shai'ah yang mahu ketua negaranya digelar "Fakih".

Imam Khomeini dalam karyanya "Kerajaan Islam" (Hukuman Islamiah) mahukan supaya kuasa tertinggi di dalam Republik Islam Iran itu digelar "Fakih" dengan teori "Wilayah al-Fakihnya".

Meskipun Imam al-Ghazali meletakkan akhlak pada martabat yang tinggi dalam pengertian sains politiknya namun itu tidak bererti beliau membataskan politik kepada akhlak sahaja malah sebaliknya beliau mengasaskan karyanya itu di atas pengalaman dan amalannya sendiri maka beliau mengaitkan politik dengan hukum kanun (undang-undang) termasuk hukum hudud dan sebagainya.

Al-Ghazali menerangkan hubungan insan dengan insan dan hubungan individu dengan negara. Di dalam kitabnya, "Fatihatul-Ulum", Imam al-Ghazali menerangkan seperti berikut:-

"Ketahuilah bahawa Allah Ta'ala telah menjadikan Adam dari tanah dan menjadikan keturunannya dari sumber air yang memancut dari salurannya ke rahim dan dari rahim ke dunia kemudian ke kubur dan kemudian ke syurga atau neraka. Yang demikian tadi ialah titik permulaan riwayat mereka di dunia ini dan di akhirat kelak ialah tempat kesudahan mereka dan diantara dunia dan akhirat itulah terletaknya martabat insan.

Tuhan mencipta manusia supaya mereka itu mengambil habuan dari penyusunan tersebut; dan kalaulah manusia itu mengambil walaupun sekadar belakan sahaja, jika dengan adil, nescaya terhentilah segala permusuhan dan tidaklah perlu kepada kesibukan para fukaha' (hakim-hakim).

Malangnya manusia memainkan peranan mereka dengan mengikut hawa nafsu maka timbullah permusuhan dan dengan demikian diperlukanlah wujudnya undang-undang yang menerangkan peraturan nikah kahwin, makan minum dan lain-lain keperluan hidup keduniaan; inilah bidang yang dipenuhi oleh para fukaha menerangkannya dalam bahagian mua'amalat, perkahwinan dan juga perbuatan melukakan orang lain.

Samalah juga hajat manusia kepad wujudnya seorang sultan (pemerintah negeri) yang bertugas memimpin umat manusia dan membawa mereka supaya patuh kepada batas-batas yang boleh menyelesaikan segala permusuhan di kalangan mereka.



Perkongsian pencerahan sudut pandang,
Petikan karya Abu Bakar Hamzah,
Imam al-Ghazali Sebagai Sarjana Sains Politik.
Abu Fateh,
16150 Kubang Kerian.

Selamat Hari Lahir ke-26

Abangku Fikri bersama anak dan isteri

Blogging bersama isteri dan anak tersayang

Zaman-zaman muda kenangan di Gombak bersama Maaruf Club

Ke Majlis Kenduri Sahabat seperjuangan di Tendong; Mior Isfandy dan isteri

Alahai ayah mithali...bersama Auni Nafeesa anak sulung tersayang

Friday, February 12, 2010

Pendidikan Sains Politik (6) - Empat Martabat Politik


Imam Ghazali berkata, " yang saya maksudkan dengan istilah siyasah (politik) itu ialah membaiki urusan manusia dengan cara memberi petunjuk kepada mereka ke arah jalan yang lurus dan menyelamatkan mereka di dunia dan akhirat. Perkara-perkara ini tersusun diatas empat martabat :-


Martabat Pertama:

Iaitulah siyasah tertinggi yang dibawa oleh para Nabi dan pemerintahan mereka ke atas umat pada semua peringkat: yang tinggi dan yang rendah sama ada dari segi lahir mereka dan juga batinnya.


Martabat Kedua:

Sistem politik pada martabat yang kedua ialah siyasah para Khalifah, raja-raja dan sultan; dan pemerintahan mereka berlaku keatas semua golongan khas dan orang ramai tetapi sekadar dalam urusan-urusan zahir sahaja dan bukan sampai kepada perkara-perkara batin mereka.


Martabat Ketiga:

Pada martabat yang ketiga ialah siyasah para ulama yang muktabar yang benar-benar mengetahui hukum hakam agama Allah; iaitu ulama-ulama yang layak diakui sebagai Pewaris Nabi; dan pemerintahan mereka berlaku keatas perkara-perkara batin golongan khas sahaja dalam mana orang ramai tidak sampai untuk memahaminya dan para ulama ini tidak pula berkuasa memainkan peranan mewajib atau melarang peraturan orang ramai.


Maratabat Keempat:

Martabat ini ialah siyasah para pendakwah dan peranan mereka ialah menyentuh urusan kepercayaan batin orang ramai sahaja.



Perhatian Khas:

Didalam karyanya, berjudul "Fatihatul-'Ulum", Imam al-Ghazali berkata: " Yang paling mulia di antara makam atau martabat yang empat tadi, selepas makam kenabian, ialah martabat menibar ilmu pengetahuan, melatih jiwa manusia serta membersihkannya daripada sebaliknya menunjukkan jalan kepada mereka ke arah akhlak dan budi pekerti yang terpuji lagi membahagiakan insan; dan yang demikian itulah yang dimaksudkan dari pengertian "pengajaran".




Perkongsian pencerahan sudut pandang,
Petikan karya Abu Bakar Hamzah,
Imam al-Ghazali Sebagai Sarjana Sains Politik.
Abu Fateh,
25200 Kuantan.

Thursday, February 11, 2010

Selamat Hari Lahir

Puteri-puteri kesayangan ummi


Teratak Mawaddah Kak Ina dan Abe Yie


Di rumah pokteh dan mokteh

Selamat hari lahir ke-26 tiga hari ya kak ina@ ummi auni


Abu Fateh,
Kampus Jalan Hospital.

Saat Rindu Berbicara


Anta ma'a man ahbabta..

awak akan bersama dengan orang yang awak cintai...

cukupkah aku bertemankan Isteri dan kekasih hati didalam Syurga? Adakah Isteri dan kekasih hati mampu mengiring aku ke Syurga cinta nan mahal itu..

alangkah indahnya jika temanku adalah para kekasih ALLAH yang sangat-sangat dikasihi-Nya..

Ingin menyatakan cinta kepada Baginda tapi hati ini selalu sahaja menjauh dari ajaran dan pesanan baginda.. lalu malu menemani lubuk hati kecil..

Apakah masih ada ruang cinta buat insan-insan berdosa dan penuh noda seperti ku?

aku tiada harta, tiada upaya, tiada ilmu, tiada kemampuan, tiada hak untuk memiliki..aku hanya ada satu rasa cinta kepada ALLAH dan Rasulallah buat ku kongsikan bersama sekalian teman-teman rindu sekalian..

indahnya hidup dalam kepayahan meninggalkan manisan gula-gula maksiat dan dosa hitam..

Salam rindu buat rindu dan sekalian yang rindukan ALLAH dan Rasul-Nya..


Abu Fateh,
2.45am,
Lembah Kehidupan,
Jalan Berliku.

Tuesday, February 9, 2010

Open Your Eyes


Open your eyes
Look around yourselves
Can't you see this wonder
Spreaded in front of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony
Lets start question in ourselves
Isn't this proof enough for us
Or are we so blind
The push it all aside..
NO......

"*"
We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise

Take us in the best way
(Allah)

Guide us every single day...
(Allah)

Keep us close to you
Until the end of time...

Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you're feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?
Lets start question in ourselves
Isn't this proof enough for us
Or are we so blind
The push it all aside
NO..........

Repeat "*"

When a baby's born
So helpless and weak
And you're watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..

Repeat "*"


Allah...

You created everything
We belong to yo0u
YA RAB we raise our hands
Forever we thank you

.....Alhamdulillah......


* Melepaskan penat dengan melihat keindahan ALLAH melalui ciptaan-Nya. Kesinambungan dari impak 'Teori Pembentukan' Plato.


Abu Fateh,
Kampus Jalan Hospital,
25200 Kuantan.

Impak 'Teori Pembentukan' Plato.

Antara ayam dan telur, mana satu yang keluar dahulu? Mudah sahaja soalan pertama Doktor Shogar semalam tentang teori pembentukan yang dikemukakan oleh Plato.

" Egg Ustaz.". Jawab seorang teman saya. " If you said egg, why?" Balas Dr. Shogar. Terdiam kawan saya.

" Chicken Ustaz." Jawab seorang yang lain pula. " Why?" Tanya Dr. Ibrahim Shogar.

" Ok, Maybe it's quite complicated for your level to explain this things. Let's the philosopher to discuss about this. But, our focus is about the continuity in the changeability process that occurs in in our life."

" From this , it will cause the permanency condition which will lead to the two main problem in this world;
1. Ethical problem
2. Scientific problem

Persoalan etika membawa permasalahan bagaimanakah jika apa yang kita miliki terlepas dari tangan kita, sama ada hilang, kematian orang tersayang, kegagalan, hak kita di ambil orang lain, kita tidak berjaya mendapatkan apa yang kita mahukan, mahupun apa jua malapetaka yang melanda kita di dunia ini berlaku.. Bagaimanakah kita boleh berbahagia jika perkara sebegini menimpa kita?

Persoalan sains pula membawa permasalahan , jika dunia ini kekal dan sentiasa berubah kondisinya sepanjang masa, manakah antara salah satunya (kekal ataupun berubah?) adalah perkara yang palsu?.

Islam membawa satu sudut pandang yang mudah dan menyejukkan hati dalam menangani kedua-dua permasalahan ini. Dalam soal etika, Islam membawakan konsep percaya kepada Hari Qiamat. Konsep yakin kita hidup ini didalam dunia hari ini dan bakal diberikan pembalasan atas segala sesuatu perbuatan kita di Akhirat kelak adalah satu konsep yang wajib di Imani dan digerakkan oleh kita semua dalam seluruh aspek kehidupan kita.

Bukan sekadar berfalsafah diatas kertas-kertas peperiksaan dan karya-karya ilmiah tanpa memberikan gambaran praktikal yang nyata terhadap falsafah dan konsep ilmu yang dipelajari. Berpencak bukan sekadar menari jari jemari, bahkan berpencak dengan seluruh aspek kehidupan kita dalam memanifestasikan ilmu-ilmu yang dipelajari kedalam seluruh rongga-rongga nafas kehidupan kita.

Berkaitan persoalan sains pula, Islam membawakan solusi dua konsep untuk difahami dan dipegang jua. Konsep percaya kepada perkara-perkara Ghaib dan Shahadah. Perkara-perkara nampak dan perkara-perkara yang tidak nampak dilihat oleh mata kasar kita. Dalam bab Ghaib inilah sains tidak mampu menuturkan kata dan lumpuh dalam berbicara. Di sinilah peri pentingnya kewujudan kehidupan beragama.

Dalam beragama itulah diajarkan pegangan yang wajib diimani tentang kewujudan ALLAH, Malaikat, Jin, Syaitan dan bermacam makhluk halus yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar kita. Contoh yang mudah ialah, kita sendiri tidak mampu untuk melihat satu sel pun dari berjuta-juta sel yang membentuk tubuh badan kita ini .

Persoalan ringkas ini sudah cukup membuka ruang minda kita untuk melihat siapa sebenarnya kita, siapa sebenarnya ALLAH. Bukalah mata kita melihat kebenaran terbentang luas disekeliling kita (kalau tidur dalam majlis ilmu itu, susahlah pula melihat keindahan taman-taman syurga kan?). Buka dan bukalah mata lahiri

Moga terbuka mata hati dengan sentiasa melihat kelemahan diri dan membesarkan Keagongan Pencipta kita. Biar falsafah itu dilihat mengantuk dan tidak menarik, tapi sebenarnya disitulah tersimpannya seribu satu hikmah agung untuk didalami dan ditelusuri buat bekalan para penuntut ilmu dan pejuang agama ALLAH.


Kenangan bersama Fathi Basri (kejuruteraan UIA Gombak) di dalam Kota tinggalan Empayar Rom - Greek Maharaja Trojan .



Abu Fateh,
Tidak salah sangka,
Menghormati kepercayaan yang diberikan sahabat-sahabat,
Sayang semua adik beradik,
Kampus Jalan Hospital,
25200 Kuantan.

Thursday, February 4, 2010

Bertuturlah Iman..Buangkan Benci!




Benci itu menahan diri dari bangun malam.
Benci itu memendekkan umur.
Benci itu membawa bala.
Benci itu melawan cinta.
Benci itu tiada sayang.
Benci itu tanda sayang?
Benci itu tanda sayang andai benci apa yang dibenci ALLAH dan rasul-Nya.



Bertuturlah cinta
Mengucap satu nama

Seindah gurisan sabduMU dalam kitabku

Cinta yang bertasbih
Mengutus hati ini

Ku sandarkan hidup
Dan matiku padaMU

Bisikkan doaku
Dalam butiran tasbih

Ku panjatkan pintaku
padaMU MAHA CINTA

Sudah di ubun ubun
Cinta mengusik rasa

Tak bisa ku paksa
Walau hatiku menjerit

Ketika cinta bertasbih
Nadiku berdenyut merdu

Kembang kempis dadaku
Merangkai butir cinta

Garis tangan tergambar
Tak bisa aku menentang

Sujud syukur padaMU
Atas segala cinta



Bisikkan doaku
Dalam butiran tasbih

Ku panjatkan pintaku
padaMU MAHA CINTA

Sudah di ubun ubun
Cinta mengusik rasa

Tak bisa ku paksa
Walau hatiku menjerit

Ketika cinta bertasbih
Nadiku berdenyut merdu

Kembang kempis dadaku
Merangkai butir cinta

Garis tangan tergambar
Tak bisa aku menentang

Sujud syukur padaMU
Atas segala cinta

CINTA…..


Ketika cinta bertasbih
Nadiku berdenyut merdu

Kembang kempis dadaku
Merangkai butir cinta

Garis tangan tergambar
Tak bisa aku menentang

Sujud syukur padaMU
Atas segala cinta
Garis tangan tergambar
Tak bisa aku menentang

Sujud syukur padaMU
Atas segala cinta


Ketika Cinta Bertasbih…… Rindu kepada Ilmu dan para 'Ulama



Alangkah indahnya hidup jika selalu bertasbih dengan ayat-ayat CINTA NYA yang AGONG dari Lauh Mahfuz itu.

Bukan cintakan bunga,
bukan cintakan harta,
bukan cintakan isi-isi dunia..



Abu Fateh,
25200 Kuantan.

Monday, February 1, 2010

Focus On Osteomyelitis

It is a severe infection of bone, bone marrow and surrounding soft tissues..

Etiology and Pathophysiology



Development of osteomyelitis



Chronic Osteomyelitis of the Femur




Clinical Manifestations on Acute Osteomyelitis

-Initial infection
Infection of <1 month in duration.
Both systemic and local.

-Systemic
Fever, night sweats, chills, restlessness, nausea.

-Local
Constant bone pain that worsens with activity.
Swelling, tenderness, warmth at infection site.
Restricted movement of affected part.
Later signs: drainage from sinus tracts.


Clinical Manifestations Chronic Osteomyelitis

-Bone infection lasting longer than a month.
-Infection that has failed to respond to initial course of antibiotic therapy.
-Systemic signs may be diminished.
-Local signs of infection more common:
Constant bone pain
Swelling, tenderness, warmth at infection site


Variety of antibiotics may be prescribed

-Penicillin, nafcillin (Nafcil)
-Neomycin, vancomycin
-Cephalexin (Keflex)
-Cefazolin (Ancef)

-Adults with chronic osteomyelitis may be prescribed oral therapy + fluoroquinolone for 6 to 8 weeks instead of IV antibiotics


Long-term and mostly rare complications

-Septicemiainvasion of the bloodstream by virulent microorganisms (as bacteria, viruses, or fungi) from a focus of infection that is accompanied by acute systemic illness—called also blood poisoning)

-Septic arthritis (relating to or caused by inflammation of joints due to infectious, metabolic, or constitutional causes ; also : a specific arthritic condition (as gouty arthritis or psoriatic arthritis))

-Pathologic fractures (A pathologic fracture occurs when a bone breaks in an area that is weakened by another disease process. Causes of weakened bone include tumors, infection, and certain inherited bone disorders. There are dozens of diseases and conditions that can lead to a pathologic fracture. )

-Amyloidosis (a disorder characterized by the deposition of amyloid in organs or tissues of the animal body @ Amyloidosis is a rare disease in which a protein called amyloid accumulates in various tissues and organs, impairing normal function.)

Nursing Assessment

-Important health information-
Past health history
Bone trauma, open fracture, open or puncture wounds, other infections
Medications
Surgery or other treatments


Acute intervention

-Patient is frequently on bed rest in early stages of acute infection.
-Good body alignment and frequent position changes prevent complications associated with immobility and promote comfort.
-Foot drop can develop quickly in lower extremity if foot is not supported in a neutral position by a splint or if there is excessive pressure from a splint.
-Instruct patient to avoid activities that ↑ circulation and swelling and serve as stimuli to spread infection.
-Exercise, heat application.
-Teach patient potential adverse and toxic reactions with prolonged and high-dose antibiotic therapy.
-Lengthy antibiotic therapy can result in an overgrowth of Candida albicans.
-Patient and family often frightened and discouraged.
-Continued psychologic and emotional support is an integral part of nursing management.


Reference: Retrieved from Mosby, Inc. an affliate of Elsevier Inc.



Abu Fateh,
Post review on Osteomyelitis,
Endocrine Disorder,
Medical Surgical Nursing Care for a Positive Outcomes,
Jalan Hospital Campus,
25200 Kuantan.

Tika Hati Masih Hidup


Aku perlukan teman penghidup hati..
Hari ke hari dunia ISLAM IMAN rohku
bagaikan mati digempur nafsu tak kenal ILAHI..

aku takut ditamatkan dalam pengakhiran yang hina..
tiada guna hidup dipandang mulia
jika di sisi-Nya aku hanyalah sampah dan bahan bakar neraka..



Sejenak mengenang Muhammad al-Fateh,
Ubaidillah bin Talhah.. Abdullah bin Rawahah..
Jiwaku menangis rindui syahid..



Sejenak kurenung jalan al-Banna, jejak Syed Qutb..
terasa tiada pengorbanan dan cintaku pada ISLAM..
Semuanya bagaikan angin..



Seimbas ku menatap kalam Abu Ayub al-Ansori..
Diriku bagaikan memusnahkan diri hari ke hari..



Usahkan Abu Bakar dan Umar al-Khattab yang ku rindui..
pun terlalu jauh jalan hidupku menyimpang..



Ya ALLAH..
Siapalah aku di sisi Kekasih agung-Mu
Rasulullah... Muhammad al-Amin..??



Ya ALLAH..
Ampuni daku dan temanku ini..
Aku cintakannya kerana-MU
pertemukanlah kami didalam taman-taman Syurga-MU..



YA ALLAH CUKUPLAH BAGI KAMI, ENGKAU..

DAN RASUL-MU..

Ya Adzhiem...





Abu Fateh,
4 November 2008,
Pesanan buat teman-teman tercinta,
25200 Kuantan.

Masa Itu Nyawa