Skip to main content

Muhasabah Mencari Makna



Cuba memuhasabah dan menanda baik dan buruk penulisan diri. Pesan Buya Hamka, jangan menulis tentang dirimu, kerana....


Oleh itu, saya meletakkan harapan dan analisa ringkas tentang penulisan didalam blog ini untuk rujukan pembaca dan juga saya.


1. : Quran; Penanda Aras Terbaik Kehidupan Hati - Masih jauh dengan Quran. BERI PERHATIAN SERIUS!


2. Therapeutic Communication (Terapi Komunikasi) - Masih kurang komunikasi dengan Allah. BERI PERHATIAN KHUSUS!


3. Diari Mumarridh; Memberi Syarat Menerima - Teruskan memberi tanpa syarat!


4. Selayang komentar di laman KJ! - Hidayah itu milik Allah.


5. SALAM SEPANJANG TAHUN - Anda kurang menghargai orang lain sekarang, KEMBALI KEPADA SIKAP YANG DULU DALAM MENGHARGAI DAN MENYANTUNI!


6. "KEWAJIPAN YANG KETIGA" ; KEKANGAN MASA - BUKTIKANLAH!!!


7. STRESS Etiology; HUSNI MUBARAK and his Men - BANYAKKAN LAGI BAHAN BACAAN.


8. Mahasiswa Menongkah Isu atau Hanyut Penuh Lesu? - Jangan tenggelam dalam isu. Mulakan isu yang sebenar dan BERPIJAKLAH DIBUMI YANG NYATA.


9. Song for Gaza - Nyanyi sahaja tak cukup. BOIKOT DAN DOA KENA TERUS.


10. Aku Masih Punya Ibu - Doa tak untuk Ummi? Baca Quran tak untuk mahkota Ummi dan abah?


11. Kesihatan; Nikmat yang Mengajar! - Masa sihat tak baca Quran, nak makan sahaja kerjanya. Masa sakit mulalah nak ingat Allah...tak adilnya dalam bersikap.


12. Imtihan = Ujian = Exam = Dugaan - Hidup ini adalah ujian. Kalau sentiasa sedia untuk ujian hidup, apalagi nak ditakut dengan ujian MATI? Allah..


13. Baitul Muslim Course (Kursus Kahwin) - Kursusnya dah, teorinya dah, AMALNYA BILA LAGI??


14. Penjelasan Dari Perak - Isu yang digelapkan dari kebenarannya. Salah satu sejarah tanah air yang bakal digelapkan dari pengajian pendidikan sejarah Malaysia.


15. Jawapan Kepada Kecelaruan - Tak bermakna. BUANG!


16. A splash reminder - General knowledge. Got to ACT! - Kindly deleted.


17. Syria - Jejak Mutiara Hikmah - 2 Bulan yang bagaikan 2 tahun! Sangat berbaloi dan mendidik jiwa...


18. Uzlah Nafsiah Bukan Jasadiah - SHARPEN THE SAW (1).


19. Mengapa Awak Menulis? - SHARPEN THE SAW (2). Hanya kesibukan membina jiwa. Bersedia untuk sibuk sekali lagi seperti waktu itu.


20. Anjing Gila - Mainan tidur. Peringatan buat diri.


21. Harapan Demi Masa Depan - Teruskan penulisan sebegini. Tajamkan lagi. Masih belum cukup.


22. Antara Dua Alam - Puisi pertama dalam membezakan dua alam. Perkahwinan dan kematian. Ada saranan dan harapan untuk mengharmonikan dua alam ini masih tertangguh. Harmoninya pada akidah kita insyaAllah. Tahniah buat yang sudah, tahniah buat yang sudah bertemu Allah. Doakan kami pergi bertemu diterima Allah.


23. 1st Day, Clinical Posting : Keep Exploring - Should write more. Have a thousands memories handling people.


24. 2nd Day Clinical Posting : Be Patient - easy to write, can we always be patient? ALLAH KNOWS BETTER.


Aku harus mengkoreksi dan menghalusi segala kejelekan diri buat mengubah menjadi lebih baik. Teruskan menegur dan menarik aku keluar dari lubang neraka. Terima kasih kawan dan lawan.


Mohd Nuruddin Mohamed,
Seberang Temerloh.

Comments

TulipKu said…
penilaian yang bagus..

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…