Skip to main content

It's Your Call


Analisa dan ringkasan dari saya (Mohd Nuruddin Mohamed) sebagai seorang pelajar dan pengurus sebuah unit yang kecil;

Butir-butir penting untuk menjadi pembuat keputusan yang baik. (huraian diberi selepas membaca artikel Daniel Theyagu dibawah)

1- Mengambil kira semua faktor-faktor yang relevan.

2- Memahami objektif berdasarkan situasi (situation centered)

3- Memahami situasi berdasarkan objektif (objective-centered @ objective-minded)

4- Menghalang mentaliti pemikiran sekelompok sahaja.

5- Mengambil tindakan. Bertindak.

6- Belajar dari kegagalan.




It’s Your Call

MAKING DECISIONS IS AN INTEGRAL PART OF CORPORATE LIFE. HERE IS HOW TO DO IT RIGHT.


When you rise up career ladder, you will increasingly be tasked with making decisions. Some of these decisions may have a deep impact on your career as well as the lives of other people working with you. Make the right decisions and you become an asset to your organization.


Image a situation in which your company is suffering a financial crisis and the
management team that you head has identified the causes.


To arrest this crisis, one of the proposed solutions is to retrench 30 per cent of your staff. As you are the key decision-maker, you have the unenviable task of selecting the employees who have to go. How are going to make that decision?


It is a tough situation to be in. However, when such situations arise, only those who can make toughs decisions will survive.


Remember that there is no such thing as perfect plan. Any decision that you make will have with it certain inherent flaws. The important thing is to objectively identify these flaws and either tries to eliminate or minimize their effects.

Here are few pointers on how you can become a good decision-maker:

Consider Facts


Any decision you make must be based on facts that have been verified and authenticated so that your decision is a rational one. Remember the acronym CARF, which means that you have “considered all relevant factors”.


Be Objective


Do not be influenced by people in your office who may want you to rule in their favor. When people start working together, there is a tendency to form cliques.


Each clique will have its own sub-culture and its own way of doing things in the office. As a decision-maker, it is your duty to ensure that you remain apolitical and base your judgment on your effective understanding of the situation.


Avoid “Groupthink” Mentality


This is characterized by a situation where all the members of a group or team fell that they are invincible and whatever decision and action they take will not fail.


Such a situation comes about when an organization has been relatively successful in most of its endeavors and there is an overall sense of complacency.


Organizations that fall prey to a “groupthink” mentality find it difficult to make harsh decisions when the need arises and prefer to take a wait-and-see approach, with the risk that things will become worse before anything is done.


You will notice the effect of a “groupthink” mentality when you are at meetings or group discussions and everyone seems to agree with everyone else. There is no dissention and no resistance to proposals put forward by anyone in the group.

Take Action


To be an excellent decision-maker, you must also be the kind of person who takes action. Once you have made decision, you must give yourself a timeline for its implementation.


You also have to implement a review process to see how effective your decisions have been in improving a problematic situation.

Learn from Failure

There will be times when things do not quite turning out the way you wanted. There is no guaranteed success formula in decision-making.


Even if you have made a wrong decision, what makes you an effective individual is your ability to assess the damage and come up with a solution to put things right.


Decision-making is not easy. You will face obstacles and criticism, and in some cases, you may even have to pay a high price for a decision you took.


Sustaining a few “executive bruises” will give you valuable feedback on how you can refine your decision-making process.


Ultimately, if you do your homework, use sound reasoning and all the facts at your disposal you are unlikely to make decisions that you have to apologise for. – Article by Daniel Thegayu, a keynote speaker and seminar leader for conferences and training programmes.


Analisa dan ringkasan dari saya (Mohd Nuruddin Mohamed) sebagai seorang pelajar dan pengurus sebuah unit yang kecil;


Butir-butir penting untuk menjadi pembuat keputusan yang baik.

1- Mengambil kira semua faktor-faktor yang relevan.


2- Memahami objektif berdasarkan situasi (situation centered) – dalam proses membentuk objektif. Ini sesuai untuk peringkat permulaan dan perancangan sesebuah organisasi dan persatuan. Dalam keadaan ini, prinsip setempat ataupun memahami fiqhul-waqi’ adalah sangat penting bagi seorang pemimpin yang semestinya berada dalam keadaan perlu membuat keputusan membabitkan dirinya dan lebih-lebih melibatkan orang lain.


Anda dan saya bukan pemimpin kerana tidak memegang apa-apa jawatan? Anda dan saya adalah pemimpin kepada tubuh badan, hati, jiwa dan nafsu diri anda. Lebih-lebih lagi bagi seorang anak muda lelaki, anda bakal memimpin sebuah keluarga. Belajarlah untuk membuat keputusan yang tepat. (situation centered)


3- Memahami situasi berdasarkan objektif (objective-centered @ objective-minded) – menyesuaikan keadaan dan situasi semasa berdasarkan objektif-objektif yang telah dipersetujui.


Objektif jalan yang selamat dan penyerahan (maqasid syariah Islamiyyah) ialah menjaga Agama sebagai perkara yang pertama dan utama yang perlu diutamakan. Yang kedua ialah Nyawa yang perlu dipertahankan oleh setiap insan.


Yang ketiga ialah keturunan yang perlu di jaga supaya tidak rosak keturunan dan generasi yang kemudian yang bakal menghuni bumi ini.


Perkara keempat ialah akal yang dikurniakan Allah sangat perlu untuk dijaga dan dipandu dengan panduan dari Allah sebagai pencipta kita, manusia yang dicipta. Dan sangat perlu untuk merujuk kepada Rasulullah sebagai contoh manusia agung yang sangat indah akhlak dan pekertinya kerana akalnya terus mendapat panduan dari Allah. Kerana Baginda Nabi adalah Kekasih Allah.


Perkara kelima penting yang perlu ditekankan adalah menjaga harta. Harta juga dipandang penting oleh Islam. Namun, ianya terletak dalam perkara terakhir yang perlu diberi perhatian.


Kenapa harta tidak boleh diutamakan dari Agama, Nyawa, Keturunan dan Akal?. Mendahulukan dan mementingkan harta daripada empat keutamaan yang utama boleh merosakkan manusia secara batin dan jasadnya. Manusia akan jauh dari Allah jika harta diutamakan dari solat, zakat, puasa (dan ibadah-ibadah pengisiannya), serta pengorbanan kepada haji dan menuju hakikat haji yang difardukan Allah.


Mendahulukan harta dari nyawa boleh menyebabkan manusia kehilangan nyawa dan juga membahayakan nyawa orang lain disekeliling kita. Contoh yang mudah ialah; Seorang penculik biasanya mengugut keluarga orang yang diculik supaya menebus si mangsa dengan beberapa jumlah wang yang tertentu. Secara fitrahnya, keluarga si mangsa akan berusaha sedaya upaya untuk mendapatkan balik mangsa dengan apa jua bayaran sekalipun. Inilah yang perlu difahami bahawa kedatangan Islam adalah sebagai agama fitrah yang memahami dan menjaga kesucian naluri manusia. Nyawa lebih penting dari harta.


Jika akal dan pertimbangan keturunan tidak didahulukan ke atas harta, inilah yang biasanya berlaku dalam konflik-konflik keluarga yang mengejar harta warisan dan pusaka. Bila harta diutamakan, nasab keturunan dan akal diketepikan, berlakulah pertelingkahan, pertumpahan darah, bermasam muka dan putusnya silaturahim.


Indahnya jika Islam difahami dari sumbernya yang asal dan pemahaman yang sebenarnya. Islam menjaga fitrah dan naluri manusiawi kerana ia adalah agama Allah yang diredhai-Nya (Allah). Allah sebagai pencipta kita, dia menciptakan Islam sebagai agamanya, tubuh badan dan jiwa kita untuk kita pimpini, keturunan dan keluarga buat kita berkasih sayang, akal buat kita berfikir mentadbir dan mengindahkan alam ini dengan ilmu-ilmu kurniaan-Nya yang luas dalam segala aspek kehidupan, serta harta buat kita menambah kasih sayang dan menguruskan komunikasi dan pergaulan hidup, jual beli, pemilikan dan mendapat keuntungan didunia ini buat bekalan hidup di alam selepas mati. Alam yang kekal abadi. Sama ada syurga atau neraka?


Inilah beberapa neraca pertimbangan yang perlu diambil kira dan dititik beratkan. Ianya mesti mengikut aturan dan keutamaannya. Tidak boleh mendahulukan yang tidak utama keatas yang utama kerana ia akan merosakkan fitrah, naluri, jalan hidup dan membawa masalah juga kepada orang bahkan juga makhluk-makhluk lain disekeliling kita.


4- Menghalang mentaliti pemikiran sekelompok sahaja. Perkara ini perlu ditekankan supaya dinamika dan kekreatifan sesuatu organisasi berterusan. Ini juga sangat penting untuk mendapatkan maklumbalas yang berbagai dari bermacam jenis sudut yang pelbagai supaya keputusan yang dibuat adalah tepat dan sudah mengambil kira semua aspek dan faktor.


5- Mengambil tindakan. Bertindak. Perkara ini sangat penting dengan menyediakan dua panduan asas sebagai perhatian: 1- Panduan jangka waktu untuk setiap tindakan. (timeline) 2- Muhasabah dan bedah siasat selepas tindakan dibuat untuk membaiki dan meningkatkan mutu kerja dalam situasi yang sukar dan bermasalah.


6- Belajar dari kegagalan. Pelajari sejarah. Sejarah diri sendiri, sejarah rakan-rakan, sejarah tempat pengajian anda, sejarah tempat kerja anda, sejarah sebenar dalam Negara kita yang banyak digelap dan disembunyikan, sejarah empayar-empayar tamadun dunia, sejarah Islam, sejarah para Nabi dan sejarah manusia itu sendiri. Gunakan konsep asas yang kita pelajari dari sekolah rendah lagi. Siapa? Kenapa? Apa? Bagaimana? Bila? Dan yang mana?


Persoalan apa adalah tajuk dan bahan utama apa yang disebut sebagai sejarah. Persoalan siapa perlu sebagai fakta pengetahuan bibliografi jalan hidup seseorang yang perlu dicontohi atau dijauhi cara hidupnya. Persoalan yang mana menjelaskan secara terperinci tentang data-data sejarah. Persoalan bila boleh menjelaskan sebab punca situasi yang berlaku pada hari ini.


Tapi, persoalan kenapa dan bagaimana adalah sangat penting untuk difokus dan diberi perhatian kerana ianya memberi seribu satu pengajaran yang berguna buat panduan hidup kita dalam mendepani sejuta macam masalah dan pancoraba yang menimpa ummat masyarakat seluruh dunia hari ini. Pengajaran itu adalah pada benda yang dipersoalkan, bukan semata-mata pada sebab yang menimbulkan persoalan.


Penekanan Semula:


1- Mengambil kira semua faktor-faktor yang relevan.

2- Memahami objektif berdasarkan situasi (situation centered)

3- Memahami situasi berdasarkan objektif (objective-centered @ objective-minded)

4- Menghalang mentaliti pemikiran sekelompok sahaja.

5- Mengambil tindakan. Bertindak.

6- Belajar dari kegagalan.



-Al-Faqir Mohd Nuruddin Mohamed-
Teratak at-Tabari, Talhah 11,
10.57am,
5 Zulhijjah 1431,
12 November 2010.

Comments

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…