Skip to main content

Di Depanku, Sang Menteri dan Pengikutnya

Didepanku, Sang Menteri dan Pengikutnya
Didepan ku minum sang Menteri,
kepelikan aku memenuhi hati,
bukan rendah tapi tinggi,
itulah berpangkat yang dipandangi.


Ku merenung ke tanah air ku,
ada guru tiada diragu,
bahkan menteri itulah Tok Guru,
kedatangannya dirai, kehebatannya dicemburui.


Aku melihat sang menteri,
dimejanya pengampu memenuhi,
disekelilingnya anak muda tiada peduli,
kedatangannya tiada dirasai...


Ku merenung kebumi darah ku tumpah,
Ummi mengajar aku sedikit rempah,
supaya diri tiada menjadi sampah,
sembahan yang SATU hanyalah Allah..


Seruan utama dan berhasil hanyalah Dia Maha Besar,
Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar,
seruan gempita memberi sedar,
seruan agung semua manusia yang khabarnya sedar..


Dilahirkan Allahuakbar,
Bersolatan Allahuakbar,
Berhari raya Allahuakbar,
Disolatkan kematian Allahuakbar...


Tapi ajaib mendidik anak selain Allahuakbar,
Akademi hiburan menjadi akbar,
Tapi hairan menjadi orang besar,
Mahu diri diperbesarkan, bukan lagi Allahuakbar..


Seruan mereka, kesamarataan,
seruan mereka, keadilan,
seruan mereka, kebersihan,
seruan mereka, kebangsaan...
lalu membuka ruang perpecahan...


Muncullah, Hidup Melayu!!!
Timbullah, kebebasan bersuara!!!
Bergemalah, Daulat Tuanku!!!
Bergempitalah, Merdeka!!!
Bergegarlah, REFORMASI!!!!


semuanya lupa Allahuakbar...


Sedang kesamarataan Pembahaginya Allah,
Sedang keadilan Pengadilnya Allah,
Sedang kebersihan cintanya Allah,
Sedang kebangsaan bukan tali Allah,
Sedang pembaharuan sumbernya Allah,
Sedang semuanya terangkum dibawah Allah...


Seruan kami, Allahuakbar..
maka selamatlah Melayu,


Seruan kami, Allah Maha Besar,
Maka bebaslah penghambaan sesama manusia,
itulah sebenar kesamarataan,


Seruan kami, Allahuakbar,
Raja berdaulat raja beradat,
raja berjiwa rakyat tiadalah sedikit,
Raja membesarkan Allah sebagai Maharaja diantara segala maharaja jaranglah didapat..
itulah raja yang menggantikan gelagat,
tiada lagi Daulat Tuanku, yang ada Allahuakbar..


Raja yang ingat Allah,
Raja yang benar-benar berdaulat,
Raja yang selalu bertaubat..


Kami sayang Tuanku,
Allah selamatkanlah
Tuanku Sultan Muhammad kelima bagi negeriku.





Seruan kami, Allahuakbar,
Membebaskan manusia dari manusia,
Mengajak manusia tunduk pada Maha Besar,
Bukan tunduk kepada pembesar!


Seruan kami, Allahuakbar,
Mengajak manusia sebenar perubahan,
Menyeru manusia kepada penghijrahan,
Membawa manusia TRANSFORMASI sebenar!


Anak muda di'ter'abaikan,
Tua bangka dimanjakan,
Rokok sang tua aku kesakitan,
Gelagat segerombolan pembesar negarawan..





Anak muda hilang hormat,
Orang lemah hilang selamat,
Sang wanita hilang cermat,
apakah ini petanda alamat???


Hujan berhenti aku kan pulang,
pulang kerumah mencari peluang,
apakah ada pembesar terbilang??
sedangkan YB masih bergelindangan....


Mengharap Sultan Alauddin, datang melihat,
bagaikan Umar keluar meninjau,
rakyat derita tiada manfaat,
pelajar sengsara hilangnya berkat..


Aku tinggalkan bandar Temerloh,
dalam meninggal aku mengeluh,
Moga masa depan cerah nan ampuh,
Suara anak muda moga tersuluh...kerana..
didepanku, sang Menteri dan pengikutnya berpuluh...


melihat gelagat, hatiku hancur dan luluh...





Mohd Nuruddin Mohamed,
Menteri Kerajaan Diri,
Di Jabatan Allah Maha Besar,
Pekan Temerloh,
Mamak Old Town Cafe,
12.16am,
24 November 2010

Comments

Allah Allah Allah! Mantop! bakat terpendam...

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…