Skip to main content

Yang Tidak Mengetahui Apa-Apa


Penulis.

Pemimpin.

Pengurus.

Pelajar.

Pemandu.

Penjaga.

Pengajar.

Pemacu.

Pengawal.

Penunjuk.

Pewaris.

Mereka tidak mengetahui apa-apa yang akan berlaku terhadap diri mereka sendiri walaupun satu saat ke hadapan. Mereka hanya mengetahui tentang diri mereka dan sebutir debu pengetahuan yang telah berlaku. Mereka tidak tahu untung nasib diri mereka. Mereka tidak tahu dosa pahala mereka mana yang terlebih mana terkurang. Mereka tidak tahu kesudahan mereka. Mereka tidak tahu syurga atau neraka tempat terakhir mereka.

Sungguh mereka tidak tahu amalan terakhir mereka amalan ahli syurga atau amalan ahli neraka. Mereka tidak layak ke Syurga Allah, tapi mereka tak sanggup ke Neraka Allah.

Wahai Pencipta diriku, janganlah engkau biarkan aku yang tergolong dalam mereka-mereka yang tidak mengetahui untung nasib diri sendiri ini menentukan sendiri jalan hidup dan mati-Ku walaupun sekelip mata..walaupun sekelip mata.. walaupun sekelip mata..bahkan walaupun lebih kecil dan sekejap dari sekelip mata itu..


Bandar Lama,
Temerloh,
12.15 am.

Comments

Khairi said…
Tulisan yang cantik. :)

Salam ziarah (blogwalk) dari Kelate.
Blog Leader said…
Betul, hamba mu ini tidak layak ke Syurga Mu, namun tidak sanggup pula ke Neraka Mu...
kata-kata yg mendalam......
hajarzainal said…
kattang as always.hehe

teruskan menulis dan memberi makna.
hajarzainal said…
kattang as always.hehe

teruskan menulis dan memberi makna.

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…