Skip to main content

Minggu Suai Kenal 2005; Belajar Mengurus Diri, Mengenali Hakikat Diri.



Dulu, ada seorang remaja yang sedang menganjak ke alam kedewasaan mula mengubah tabiat hidupnya yang tidak terurus dan tidak seimbang.Remaja itu lebih suka membahasakan dirinya dengan nama gelaran aku atau pun saya. Namun, memasuki sebuah kampus kecil yang luas dengan ketenangan dan keheningan suasana memberi satu semangat dan azam yang baru buat remaja yang bagaikan skema itu.

Memulakan langkah dengan niat mahu mendisiplinkan diri dan menggembirakan hati ibu dan ayah yang sudah terlalu banyak menghabiskan keringat dan air mata demi melihat anak-anaknya berjaya dunia akhirat, maka si remaja yang lebih suka dikenali dengan nama M itu mula menulis sesuatu catatan bertarikh 11 Disember 2004 di dalam buku kecil kesayangannya.

Bila dilihat balik buku usang tersebut, rupanya remaja itu begitu terperinci dalam pengurusan dirinya dahulu. Mungkinkah kerana semangat mahu itu yang menyebabkan dia jadi sebegitu? Lebih dari 1/3 buku tersebut penuh dengan catatan keperluan-keperluan ditempat barunya. Kerana itulah kali pertama akan belajar untuk tinggal di asrama, di luar negeri kelahirannya. Ya, tempat baru, kawan baru, suasana baru, azam baru, dan semangat yang baru pasti dan pasti melahirkan iman yang baru buat M.

Tercatat juga nama-nama ahli kumpulan dalam minggu orientasi di bumi Kuala Kubu Bharu dicatat kemas oleh M dalam buku kecilnya. Masih jelas siapa, dari negeri mana dan dari sekolah mana dahulu sahabat-sahabatnya pernah bersekolah. Minggu orientasi yang paling indah dalam hidup M itulah detiknya, disitulah bermulanya. Mungkin ada juga sahabat-sahabat M yang merasakan perkara yang sama.

Ada juga tentatif perjalanan minggu orientasi yang juga dicatat M. Juga adanya dua pengisian kuliah yang juga dicatatkan sebagai nota-nota penting dalam kehidupan M. Kuliah pertama oleh Ustaz Khairul Anwar atau lebih selesa dipanggil dengan gelaran pok syekh. Antara butir penting yang sempat dirakam ialah:


-Dalam usaha mahu memartabatkan Quran kita perlu berada dalam satu perkumpulan.
-Alam perjuangan selepas pengajian ini disini terlalu amat berat. (sudah ramai dan semakin ramai sahabat M yang gugur dan terus gugur. Moga Allah kuatkan mereka semua untuk bangkit dan bangkit kembali sebelum gugurnya dijemput Izrail)
-Hakikat hafal al-Quran mesti ada yang terlupa atau dilupakan, apa yang penting ialah Istiqamah.
-Buatlah bacaan Quran di dalam solat, itulah yang terbaik.


Seterusnya kuliah subuh bersama Ustaz Taufiq bin Husain yang cukup bertenaga dan mempunyai ruh keimanan. Antara butir-butir penting yang sempat dirakam M ialah:

- Perlu bersedia untuk mendengar.
- Betulkan niat untuk jaga Quran
- Kalam Allah ialah mukjizat
- Penghafaz al-Quran ialah safirullah, mereka ialah duta-duta Allah. Jagalah kualiti diri sebagai duta Allah.
- Mutu al-Quran takkan sama dengan bahasa dan kitab-kitab yang lain.
- Cuba baca buku-buku tentang al-Quran
- 2 sebab al-Quran masih terjaga. 1)Terjaga dengan hafazan 2)Terjaga dengan penulisan dan mushaf
- Anda menghafal al-Quran kerana telah dipilih sejak azali lagi oleh Allah. Dan asbabnya ialah diperantarakan dengan USAHA.
- Dalam nak jadi waris kitabullah ada 3 golongan. 1)Bersungguh-sungguh 2)Tidak istiqamah 3)Menzalimi diri sendiri.
- Hafal memang payah. Tapi kenapa ramai sahaja orang lain boleh hafal? Tiada yang mustahil.
- Pelajari & fahami betul-betul isi kandungan al-Quran.
- Jadilah qudwah
- Luaskan petunjuk sehingga menjadi panduan
- 5 perkara mengganggu penjaga al-Quran. 1)Syaitan 2)Nafsu 3) Kuffar harbi 4)Suasana yang mengancam 5)Manusia yang dengki
- Persediaan untuk Berjaya *Diri sendiri (niat ikhlas) *Tawadhuk *Suasana kondusif (cipta suasana, jangan hanyut dengan suasana sekeliling!) *Banyakkan merujuk * Doa dan Tawakal


Seterusnya kuliah subuh hari seterusnya juga oleh Ustaz Pok Syekh pula di diskusikan tentang usrah. Usrah? Apa itu? Usrah, kepentingan dan kesannya.

- Kekuatan usrah yang utama ialah CINTA! Dan kasih sayang. Oleh itu, rujuklah segala benda kepada pencipta dan pemilik CINTA, yakni ALLAH!
- Bincang mengikut perspektif umum.
- Jangan terlalu aktif.
- Tapi jangan hidup dengan akademik semata-mata sahaja.
- Jangan perbincangan menjadi satu hala sahaja.
- Ianya merupakan satu wasilah.
- Ianya mampu mendisiplinkan kita.

-Tamat Nota manis-manisan 1 buat Gen6-

Comments

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…