Skip to main content

Kedaulatan Negara; (PSP 11)


Imam al-Ghazali memberi penjelasan mengenai teori kedaulatan negara sekiranya sama dengan apa yang dijelaskan, kira enam kurun kemudian, oleh Thomas Hobbes. Bezanya ialah Hobbes masih berpegang kepada andaian sedangkan al-Ghazali sudah lama berpegang kepada bukti amali.

Zaman al-Ghazali banyak mempunyai persamaan dengan zaman Thomas Hobbes dalam mana kedua-dua zaman tersebut penuh dengan pelbagai fitnah dan umat merasai amat perlu diwujudkan keamanan dan pemeliharaan peraturan melalui suatu kekuasaan (sultan) yang gagah yang mampu meletakkan batas-batas kuasa terhadap segala perbuatan yang mengancam jiwa raga manusia dan harta kepunyaan mereka oleh sebarang punca kekacauan.

Sebenarnya, perasaan takut kepada fitnah dan hasutan adalah merupakan sebab musabab yang memerlukan keamanan dan kepada suatu kekuasaan (sultan) bersama dalam mana kedaulatan kedaulatan bertapak dengan teguh sekiranya boleh menyekat perselisihan pendapat dan pertelagahan berbagai kehendak serta lahirnya kacau bilau di dalam masyarakat. Imam al-Ghazali menerangkan darihal kedaulatan negara dalam karyanya yang berjudul "al-iqtisad fil-i'tiqad" seperti berikut:-

"Adapun primis yang kedua iaitu bahawa dunia dan keamanan bagi jiwa raga dan harta benda itu tidak berlaku dengan teratur melainkan dengan wujudnya seorang sultan yang diberi taat setia maka kefahaman ini disokong oleh perhatian kita pada masa-masa berlakunya fitnah akibat wafatnya raja atau imam negara dan fitnah ini, jika dibiar berlanjutan dan tidak segera dibendung dengan cara segera melantik seorang sultan yang lain yang mendapat akuan taat setia, nescaya akan berlanjutanlah kacau bilau, akan mengganaslah pedang kezaliman dan akan berlakulah suasana kemarau dalam mana musnahlah segala binatang ternak dan tergendalalah segala perusahaan, dan akan berlakulah segala perkara negatif, dan dengan itu tidak akan ada orang yang dapat menumpu tenaga kepada peribadatan dan ilmu pengetahuan walaupun andaikata orang itu masih hidup bernafas sedang ramai yang musnah dibawah bayangan pedang.

Itulah sebabnya terdapat kata-kata sakti " Agama itu asas, sultan itu pengawal, dan apabila yang tidak berasas nescaya roboh, dan sesuatu yang tidak mempunyai pegawal akan hilang dan luput".

Pada keseluruhannya, sesiapa juga yang berakal tidak akan memandang sepi bahawa umat manusia itu, pada semua peringkatnya dan keadaan berbeza kehendak dan keinginan mereka, dan berlainan pendapat dikalangan mereka. Jika dibiarkan begitu sahaja, dengan tidak wujud suatu pendapat yang diterima dan dipatuhi bersama serta mampu mengumpulkan semula segala perselisihan mereka, jika dibiarkan begitu sahaja, nescaya mereka akan musnah semuanya.

Dan yang demikian itu adalah suatu penyakit yang tiada ubat kelat dan penawarnya melainkan dengan wujudnya sultan yang berkuasa yang mendapat pengakuan taat setia dari rakyat dan yang mampu pula mengumpul semula segala perpecahan pendapat dan pandangan.

Oleh itu, nyatalah bahawa sultan (berkuasa) itu mustahak dan pasti wujud di dalam sistem urusan keduniaan, dan sistem keduniaan itu mustahak dan pasti wujud di dalam sistem keagamaan, dan sistem keagamaan itu mustahak dan pasti wujud demi mencapai kebahagiaan dan kesentosaan di akhirat, iaitu kesentosaan yang menjadi matlamat mutlak bagi semua para Nabi Tuhan seluruhnya.

Kesimpulan logiknya ialah bahawa wujudnya seorang imam(ketua negara) itu merupakan perkara mustahak lagi pasti di dalam Hukum Shara' yang tidak ada kelonggaran meninggalkannya, maka ketahuilah olehmu hakikat tersebut'."




Perkongsian pencerahan sudut pandang,
Petikan karya Abu Bakar Hamzah,
Imam al-Ghazali Sebagai Sarjana Sains Politik.
Abu Fateh,
25200 Kuantan.

Comments

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…