Skip to main content

Agama Dan Negara; (PSP 10)


Seperti mana Imam al-Ghazali menjadikan "keduniaan" itu sebagai syarat asasi bagi "keagamaan" maka beliau juga menjadikan "negara" (daulah) sebagai asas dan tapak bagi "keduniaan" dalam mana beliau menghubungkan sudut-sudut kegiatan insan dalam bidang-bidang kerohanian, kebudayaan, perekonomian, kesihatan dan politik; dan dengan pengubungan itu Imam al-Ghazali menjadikan kehidupan insan, kedua-dua sudut (individu dan kemasyarakatan), sebagai suatu badan yang saling menyempurna antara satu sama lain sekiranya matlamatnya tidak dapat dicapai melainkan didalam bentuk sebuah "daulah" (negara).

Dalam hal ini bererti Imam al-Ghazali menolak kesahihan wujudnya berbagai sistem seperti urusan keagamaan, akhlak dan hubungan-hubungan sivil seelum wujudnya "negara". Dalam konteks ini, Imam al-Ghazali kelihatan lebih hampir kepada Thomas Hobbes akan tetapi jauh dari John Loke dan J.J Ruseau.

Bagi al-Ghazali, tidak mungkin wujud masyarakat sebelum wujudnya negara; dengan demikian negara merupakan asas pertama dan utama bagi pembentukan masyarakat; bererti bahawa segala hak individu dan sistem kemasyarakatan tidak akan sempurna melainkan dengan wujudnya negara yang mempunyai kekuasaan yang gagah lagi dipatuhi; hal ini ialah kerana kuasa kegagahan yang memerlukan ta'at setia orang ramai merupakan ciri utama bagi sesebuah negara pada pandangan Imam al-Ghazali; dan dengan itu beliau menyokong kuat pendapat yang mengatakan "kedaulatan" (siyadah - sovereignity) itu merupakan rukun asasi bagi negara kerana teori beliau ialah "bahawa peraturan agama tidak berlaku melainkan dengan peraturan dunia, dan peraturan dunia tidak berlaku melainkan dengan adanya seorang ketua (imam) yang diberi taat setia".

Perkongsian pencerahan sudut pandang,
Petikan karya Abu Bakar Hamzah,
Imam al-Ghazali Sebagai Sarjana Sains Politik.
Abu Fateh,
25200 Kuantan.

Comments

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…