Sunday, May 16, 2010

Iltizam Dengan Kesederhanaan Sebenar



Kewajipan muslim dalam menghadapi adat kebiasaan ialah tidak condong bersama adat-adat kebiasaan yang begitu mengakar didalam jati diri masyarakat kita hari ini. Beberapa sudut pandang jahiliyah yang semakin hidup dan dihidupkan dari hari ke sehari menggunakan kaedah penamaan semula yang menipu masyarakat yang tiada mendapat pendedahan ilmiyah tentang tipudaya golongan-golongan perosak ini.


Aku akan jelaskan dengan beberapa misalan:


1. Menjadi kebiasaan sesetengah orang , berkhalwat bersama tunangnya dan keluar bersama untuk bersiar-siar tanpa ada kawalan.



2. Menjadi adat kebiasaan sesetengah yang lain, bahawa seseorang itu tidak perlu melihat tunangnya, bahkan memadai dengan member khabar berita.


Pendirian syara’ yang sebenar ialah: Harus melihat kepada tuning, berkenalan dan berbual dengannya tanpa keterlaluan dan tidak melunakkan suara, bahkan dengan adab, menjaga kehormatan, di tempat terang dan tidak berkhalwat dalam keadaan yang meragukan.


3. Demikian juga berkaitan dengan mengisytiharkan perkahwinan, sesetengah manusia menyangkakan menghebahkannya dengan cara berbuat bising dan menjerit-jerit, berjaga hingga ke larut malam dengan menjamu arak, tarian dan nyanyian yang jelek serta campur-gaul yang tercela.


4. Sesetengah orang hampir-hampir menyempitkannya dalam ruang lingkup yang kecil, seolah-olah majlis itu satu rahsia, atau menyembunyikannya kerana takut menyerupai orang-orang fasiq dalam mengisytiharkan perkahwinan.


Syara’ menggesa agar mengisytiharkan perkahwinan, memukul gendang serta nyanyian yang harus di segi syara’ dalam majlis sebegini, dan menggesa penglibatan kaum lelaki dan wanita untuk mera’ikan pasangan pengantin, tetapi dengan menjaga aadab sopan, perkataan yang baik dan tiada campur gaul yang bebas.


Kewajipan muslim ialah benar-benar mengetahui apa yang dimaksudkan dengan lafaz-lafaz syara’ dan apakah dia garis sempadannya, seperti: Melihat kepada tuning, mengisytiharkan perkahwinan, dan kita perlu memelihara batasannya, berjalan seiringan dan jangan dihiraukan ‘uruf-‘uruf yang ditokok tambah serta berlebih-lebih. Demikian juga mereka yang cuai dan banyak prasangka.


Prinsip ke-16


“uruf yang pincang tidak akan mengubah hakikat lafaz-lafaz syara’. Bahkan wajib mengenal pasti batas-batas makna yang dikehendaki dengannya dan berhenti pada sempadannya. Sepertimana wajib berwaspada dari tipu-daya lafaz pada setiap perkara agama dan dunia. Kita mengambil kira “benda” yang dinamakan (musammayat) bukannya nama itu sendiri.


Rujukan: Muhammad ‘Abdullah al-Khatib



Mohd Nuruddin Mohamed
Dalam Latihan Pengajian.

No comments:

Masa Itu Nyawa