Skip to main content

Harapan Murni Setulus Nurani


“Ummi nak, semua anak-anak ummi macam mana macam mana sekalipun, kena gi dengar kuliah kat masjid. Biarlah sibuk macam mana pun, kerja apa sekali pun, kuliah kat masjid ko surau ko kena gi dengar. Nak harapkan ilmu hok ummi ada, ummi tok pandai nak ajar anak-anak. Jadi macamana pun, tulah so jah harapey ummi ko anok-anok. Jangan tinggal masjid.” Begitu mudah wasiat dan pesan ummi kepada aku dan adik-adik sejurus selepas menunaikan solat Asar berjemaah suatu ketika aku pulang bercuti dikampung.


Sesekali datang juga malasku mengheret diri hanya terpinggir didalam rumah atau pun bilik rehat di asrama. Dalam ujian malas ini aku terpaksa menghempas tangan menaip kata membina iman. Sudah hampir seminggu aku tangguhkan hajat berkongsi satu pengajian mudah dari kuliah maghrib bersama Ustaz Saibon, seorang pendakwah, penggerak utama dalam penggagasan projek Ulama’ Muda negeri Kelantan. Kuliah di Surau Istana yang begitu hebat menampilkan ulama’-ulama’ muda pelapis negeri Kelantan sentiasa segar dan menarik semakin ramai ahli jemaah di dalam dan luar qariah untuk turut sama menuntut ilmu mengenal Pencipta.


Aku pernah mendengar Ustaz Saibon agak keras dan tegas dalam prinsip dan pendirian tentang hukum-hukum Allah dan pendapatnya yang membenarkan Allah dan Rasulnya serta mengkufurkan yang thoghut (wa man yakfur bitthoghuti wa yu’min billahi faqod-istamsaka bil-urwatil wuthqo lan fiso malaha..) disertakan dengan kuliah bersahaja, suara yang merdu dan dihiasi humor sememangnya amat menarik buat rakyat negeri Kelantan. Mungkin disebabkan faktor (bahasa & ramai pelapis) inilah ustaz-ustaz dari luar Kelantan seperti ustaz Azhar Idrus kurang dikenali di negeri Kelantan tidak seperti di negeri lain.



Bukan faktor bahasa mahupun kemahiran penceramah yang mampu menarik ramai pendengar yang ingin aku kongsikan kali ini. Sebelum aku mulakan isi-isi kuliah maghrib yang amat penting itu, terlebih dahulu aku amat perlu untuk mengongsikan kuliah 5 minit perkongsian ibu ku dari kuliah-kuliah maghrib yang lepas.


Ummi menceritakan bahawasanya Ustaz Sobri (Imam Masjid Kubang Kerian) pernah menceritakan projek Ulama muda yang di uruskan oleh Ustaz Saibon ini, bagaimana perjalanan dan penapisannya berlaku. Pernah sekali Tok Guru Ayah Ziz (Tok Guru Nik Abdul Aziz) memanggil kesemua peserta program Ulama muda ini dan menanyakan beberapa soalan. Antara yang penting ditanya ialah; Solat Malam (Qiamullail) kamu buat tiap-tiap hari ke buat jarang-jarang? Kedua; Al-Quran baca setiap hari ke jarang-jarang baca? Ketiga; sunat Dhuha buat tiap-tiap hari ke buat jarang-jarang?.


Cukuplah dahulu dengan soalan itu buat perkongsian kali ini, kerana Tok Guru agak sedih dan kecewa dengan pencapaian hubungan keakraban Ulama muda dengan Allah. Biarlah aku yang pacal, tiada berilmu, lagi bukanlah berpakaian ulama’ (moga Allah memberi aku kekuatan mengikuti sunnah RasulNYa dari awal hingga akhirnya, secara zahir juga batinnya, dari percakapan, perbuatan dan segala jenis amal soleh ) ini menggembirakan hamba Allah dan RasulNya Muhammad sallallahu ‘alayhi wa sallam dengan ada sedikit kerinduan dan kecintaan kepada Allah dan RasulNya terungkap pada Qiamullail, bacaan al-Quran dan sunat dhuha itu dahulu.


Moga kerinduan dan kecintaan itu berbuah, berbuah dan terus berbuah kebahagiaan sehingga akhirnya menatijahkan sayang dan redhaNya kepada aku yang tak lekang dari dosa dan noda ini. Perkongsian kuliah terpaksa ku tangguhi sebentar. Mengumpul kekuatan badan buat sujud malam. Dengki melihat teman berlainan kapal tapi sama-sama memudik perahu mengejar redha dan cinta Ilahi sudah dahulu tenggelam di alam roh merehatkan badan buat bekal kekuatan menghadap Ilahi di awal pagi. Doakan aku dan teman ku ini dan sekalian teman-teman seperjuangan sepencarian ilmu, sekalian pejuang-pejuang Islam dan seluruh ummat Islam mampu bangkit untuk mengejar cinta Ilahi, menggapai redha Rabbi, mengajar zionis yahudi!, membina ummat jihadi, dan tidak kalah dengan Afrika Selatan 2010 Piala Duniawi!


Eentazhiriini,
Mohd Nuruddin Mohamed,
12 Mei 2010,
Seberang Temerloh,
Dalam Latihan Perawatan.

Comments

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…