Thursday, May 13, 2010

Bertaqwalah dan Berakhlaklah Tanpa Had Hari, Masa dan Batasan Tempat


HADITH 18


Dari Abu Dzar Jundub bin Junadah dan Abu ‘Abdul Rahman Mu’adz bin Jabal radiyallahu ‘anhuma dari Rasulullah sallallahu ‘alayhi wa sallam sabdanya: Bertaqwalah kepada Allah di mana saja engkau berada. Dan ikutilah kejahatan dengan mengerjakan kebaikan nescaya menghappuskannya. Dan berperangai kepada manusia dengan perangai yang bagus. Diriwayatkan oleh Al-Tirmizi. Dan katanya: Hadith ini hasan. Dan pada setengah naskhah dikatakan hadith ini hasan sahih.


SYARAHANNYA:


Hadith ini diriwayatkan oleh al-Tirmizi dari Abu Dzar Jundub bin Junadah dan dari Abu ‘Abdul Rahman Mu’adz bin Jabal. Abu Dzar beragama Islam di Mekah kemudian hijrah ke Madinah. Beliau adalah seorang yang amat fasih percakapan dan penuh dengan ilmu pengetahuan. Hadith yang diriwayatkannya ada sebanyak dua ratus sembilan puluh satu hadith


Manakala Abu ‘Abdul Rahman adalah seorang pejuang banyak menyertai peperangan bersama Rasulullah. Beliau adalah juga seorang ‘ulama yang banyak mengetahui perkara yang halal dan haram. Hadith yang diriwayatkannya ada sebanyak seratus lima puluh tujuh hadith.



Eentazhiriini,
Mohd Nuruddin Mohamed,
Indahnya akhlaq baginda; Al-Quran

No comments:

Masa Itu Nyawa