Skip to main content

PSP 9


....Penghubung di antara "dunia" dan "agama" yang dibawa oleh Imam al-Ghazali tadi adalah sesuatu yang sihat dan bersifat ilmiah. Beliau menjadikan penghubungan tersebut sebagai asas dan tapak bagi wujudnya "fakeh" dan sultan dalam mana beliau tidaklah merendahkan "keduniaan" berdepan dengan "keagamaan" malah beliau menegaskan bahawa sebutan "keduniaan" itu merupakan "sebutan" yang mempunyai berbagai pengertian.


Pada suatu segi "keduniaan" itu bererti "Berlebihan nikmat, bersedap-sedapan, berlebihan dari keperluan dan kemustahakkan"; dan pada suatu segi yang lain ia bererti "semua perkara yang diperlukan sebelum mati".


Di dalam karyanya yang berjudul "al-Iqtisad fil-'Itiqad",, Imam al-Ghazali menegaskan lagi, "bahawa salah satu dari dua pengertian tadi ialah yang pertamanya berlainan dari pengertian "keagamaan" manakala pengertian yang kedua pula ialah "syarat" baginya - oleh itu silaplah sesiapa yang tidak dapat membeza di antara kalimat-kalimat yang mempunyai pelbagai pengertian.


Misalnya kita berkata, "peraturan agama wujud dengan pengertian dan ibadat hal mana tidak sampai kepada maksudnya melainkan dengan kesihatan badan, masih hidup dan mempunyai kadar yang diperlukan dari pakaian, tempat tinggal, bekalan dan keamanan....oleh itu saya menegaskan bahawa barangsiapa mendapati keamanan dirumah kediamannya, sihat tubuh badannya, mempunyai makanan untuk harinya, seolah-olah dia telah mencapai keperluan keduniaannya.

Walau bagaimana pun, manusia tidak mencapai keamanan bagi nyawa, tubuh badan, harta dan kediamannya serta rezeki makanannya dalam semua keadaan malah hanya pada masa-masa dan keadaan yang tertentu sahaja;

oleh itu, nyatalah bahawa tidak tercapai dan tidak tersusun urusan keagamaan itu melainkan dengan tercapai keamanan bagi perkara-perkara yang mustahak tadi; kalau tidak, barangsiapa sibuk menjaga keselamatan dirinya sepanjang masa sebab takutkan pedang para penzalim, sibuk dengan urusan mencari rezekinya sambil mengawal diri dari orang-orang yang gagah, maka di manakah pula ada masanya untuk menumpukan usaha mencari ilmu pengetahuan dan mengamalkannya padahal ilmu dan amalan itu adalah dua wasilah (perantaraan) yang membawanya ke arah kebahagiaan di akhirat; itulah sebabnya maka saya berkata bahawa sistem dunia, iaitu kadar keperluan itu adalah merupakan syarat bagi agama. ".

Perkongsian pencerahan sudut pandang,
Petikan karya Abu Bakar Hamzah,
Imam al-Ghazali Sebagai Sarjana Sains Politik.
Abu Fateh,
25200 Kuantan.

Comments

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…