Skip to main content

Objektif-Objektif Institusi-Institusi Tahfiz Al-Quran (secara langsung dan tidak langsung)


Sekarang marilah kita menentukan objektif-objektif yang diharapkan dari penubuhan maahad-maahad ini supaya kita mampu menyediakan kurikulumnya yang melayakkan seseorang pelajar untuk mencapai objektif-objektif tersebut


a) Membentuk kaedah makrifah di kalangan pelajar yang boleh membantu mereka untuk mempelajari ilmu-ilmu agama yang mereka perlukan (seperti hadith, tafsir, aqidah, fiqh, akhlak Islam, sistem kekeluargaan, asas-asas fiqh muamalat, sirah nabawiyyah, sejarah Khulafak Ar-Rasyidin sehingga sampainya Islam ke alam Melayu..). Perkara yang mesti didahulukan ialah mempelajari Al-Quran dari aspek tilawah, penafsiran, mengambil berat mengenai hafazan dan membangunkan seluruh cabang ilmunya.


b) Melahirkan generasi yang amat beriltizam dengan agamanya, memiliki akhlak Islam yang tinggi dan tarbiyyah yang bernilai. Dia juga memiliki hubungan yang kuat dengan Allah, amat menyayangi Nabinya, cintakan negaranya serta ummat Islam, mengasihani seluruh manusia dan menjaga maslahah ummah dan tanah air.


c) Menyediakan generasi dari aspek keilmuan yang menjurus kepada seluruh pengkhususan yang diperlukan oleh masyarakat.

i. Pengkhususan dalam bidang agama seperti dalam pelbagai bidang fiqh, usul fiqh, hadith, ulum Al-Quran, tafsir, aqidah dan sebagainya. Ianya bertujuan untuk memastikan bahawa dia mampu untuk mengajar ilmu-ilmu agama dengan kemampuan tahap tinggi. Juga memastikan akan kecukupan ulamak untuk memenuhi keperluan masyarakat yang menjadi rujukan agama yang diyakini akan keilmuan dan ketaqwaannya yang mampu mengeluarkan fatwa dengan penuh ketelitian yang boleh menenangkan jiwa. Ianya sama ada dari aspek memenuhi hajat umum masyarakat di dalam isu-isu kehidupan seharian atau untuk keperluan pelbagai institusi seperti lembaga pengawasan syarak. Juga untuk melahirkan para pengkaji tahap tinggi yang memiliki kelayakan ilmu dan kemampuan membuat kajian.

ii. Atau dalam bidang-bidang kemahiran seperti bidang kejuruteraan, ilmu fizik, kimia dan astronomi.

iii. Atau dalam bidang pentadbiran dan ekonomi.

iv. atau dalam bidang kemanusiaan, sejarah dan geografi.

iaitu para pelajar menjadikan dua tahun terakhir pengajian sekolah menengah mereka dengan menjuruskan kepada tiga bidang utama (pengajian syarak, bidang kemahiran dan matematik serta bidang sosial dan kemasyarakatan) di mana mereka memilihnya berdasarkan kepada minat dan kelayakan.


d) Mendorong / menggalakkan seluruh kemampuan istimewa dan memberikan peluang kreativiti yang dimiliki dengan memelihara bakat-bakat tersebut dan memberi tunjuk ajar kepadanya.


e) Meneruskan pembelajaran subjek-subjek yang mengandungi arahan-arahan agama dan akhlak dalam pelbagai bidang lapangan. Amat perlu dimantapkan hubungan praktikal untuk pelajar di antara silibus-silibus yang dipelajarinya dengan pengarahan agama dan akhlak yang perlu ditambah di dalam mempraktikkan pengkhususannya.

-Multaqa Institusi Tahfiz Kebangsaan 2009-,
3-5 Mac 2009, Kompleks Yayasan Pahang,
Tanjung Lumpur, Kuantan

Comments

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…