Skip to main content

Kira-Kira di Awal Cuti

Gambaran Minda Sebelum tiba di Bukit Panorama diwaktu fajar.



Cuti semester kedua bagi UIA telah boleh dikatakan bermula bagi pelajar yang mengikuti sistem pengajian semester. Apakah pengisian cuti kita kali ini? Ada ramai teman saya yang mahu menghabiskan cuti ini untuk keluarga dan diri semata.


Tak kurang juga yang melapangkan cuti ini untuk semata-mata membaca. Lebih-lebih lagi banyak buku yang dibeli semasa Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur yang lalu. Soalnya, apakah bahan bacaan tersebut?


Saranan saya, banyakkanlah membaca bacaan berat membakar minda dan iman supaya lembut lidah kita untuk menyampaikan saranan dan pesanan, juga supaya mudah cair hati teman sasaran pendengar yang dituju.


Rasa berat dan malas buat benda-benda baik? (Allah itu kan baik, takkan Dia nak menyusahkan hamba-hamba-Nya kan? Jadi, buat baik sikit-sikit sudahlah dih...) -pandangan yang biasa kita terbuai sama.


Berkiranya kita dengan Dia. Berkiranya kita dalam nak buat kebaikan. Berkiranya kita nak tinggalkan katil di malam hari. Berkiranya kita dengan hak kita.


Teruskanlah berkira-kira dan bermain kalkulator sebanyak mungkin mengira banyak mana kita dah berkira-kira dengan Allah, Kitab Allah, Rasulullah, Malaikat, Ketentuan-Nya dan Hari Pembalasan-Nya.


Jika masih berkira-kira, jangan lupa untuk memberi masa yang lama dan tegang bila urusan kira-kira kita dengan Allah nanti.


Dan jangan sesekali mengeluh dan menyalahkan Allah jika urusan kira-kira kita di hari pengumpulan kelak begitu sukar dan begitu sekali dikira-kira kerana suatu masa dahulu di dunia kita terlalu sangat berkira-kira dari memberi di Jalan Allah, terlalu sangat berkira dari mengikut jalan Rasulullah, terlalu sangat berkira dari membaca al-Quran, terlalu sangat berkira dari berjaga malam, terlalu sangat berkira dari meninggalkan orang-orang tersayang demi Dia yang selalu kita laung-laungkan kita sayangi..

Teruskanlah berkira-kira akan keburukan kita, supaya nanti keburukan itu tidak menyusahkan.


Teruskanlah bermudah-mudah dengan hak Pencipta dan sekalian yang dicipta, semoga permudahan itu memudahkan jalan kita kembali kepada Allah.


Mengira makna kehidupan.


Abu Fateh,
Melihat fajar menyapa hari,
Menaiki Bukit Panorama,
Sungai Lembing,
Pahang.

Comments

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…