Tuesday, April 27, 2010

Kawasan Larangan Allah, Seketul Daging Menjadi Raja - Hadith 6




Situasi satu;
" Eh, tak ada sensitiviti ummat langsung nta ni!" Luah seorang wanita Muslimah kepada seorang lelaki Muslim yang menunggu temannya dihadapan Mcdonald's. Dua bulan kemudian, Muslimah itu pula yang membeli di Mcdonald's bersama anak-anak buahnya! - Renungkan apa maksud disebalik cerita ini?


Situasi dua;
"Kita kena boikot barang-barang Israel kerana seringgit kita berikan untuk membelikan barangan Israel adalah seumpama kita mendermakan sebutir peluru buat Israel membunuh saudara-saudara kita di Palestin!!" "Boikot, boikot, Israel. Boikot, boikot Yahudi! Down, down Israel, Down down Israel!!" Begitu sekali bersemangat hadirin dan sekalian pelajar yang menyertai demonstrasi aman didalam kampus setahun yang lalu. Namun, betapa pedihnya hati bila melihat mereka-mereka yang semangat melaungkan takbir dan kata-kata bergema ampuh ini layu dan cair dengan lelehan mayonis dan 'kebesaran' burger King hasil kreatif satu syarikat makanan yang jelas-jelas menjadi penyumbang besar kepada ekonomi Israel. Patutlah Israel tak takut pun dengan lantangnya suara kita, mereka sangat takut dengan jumlah solat subuh berjemaah di surau dan masjid yang menyamai jumlah seramainya ummat bersolat jumaat. Benar sekali kata-kata salah seorang yang amat ditakuti rejim zionis dahulu sehingga sekarang; "Ramai orang boleh berkata-kata, tapi tidak ramai yang boleh beramal. Dan medan beramal tidak sama dengan medan berjihad" - Imam al-Banna.


Situasi tiga;
(eh, halal ke tak eh benda nih? tengok cop JAKIM jap ada ke tak. oh, ada. Kira ok ah tu, boikot tak boikot pun kira apa aku. JAKIM lah tanggung dosa aku kalau benda ni tak tahu haram ke tak dah dia cop halal sangat.) - Pemikiran biasa kebanyakan manusia hari ini. Di mana Iman kita ketika itu?


Situasi empat;
"Jom-jom beli KFC ngan McD bagi kat ustaz kelas kita tuh. Tengok sikit betul tak diaa tuh sembang lebat sangat suruh kita boikot benda-benda syubhat ni." "Alah, aku tak percaya ah, dia tuh cakap je boleh ah. Minggu lepas baru makan Mcdonalds ngan aku kat KP. Semalam baru je ajak nak gi makan McD kat TC pulak" - Apa pandangan anda ?


Situasi lima;
"KFC dah declare dia tak ada apa-apa kaitan dengan Israel, so bolehla kita gi makan ramai-ramai." - " Tapi aku confuse lagi rr. Betul ke tu? " . laa, dah kerajaan pun bagi jaminan, ko pehal lak nak lebih-lebih dari JAKIM ni? Kalu kena boikot lagi pun bukan salah kita dahla dah jadi situasi macam ni. Makan je la beb, bukan haram pun." "Ye la, tak haram, tapi masih ada unsur-unsur keraguan yang leh membawa kepada haram kan? " "Ah, ikut suka kau laa.. - Dalam situasi ini, siapakah yang bersalah? kerajaan? KFC? saya? Anda? atau mereka dan keluarga mereka?.



Sahabat-sahabat dan sekalian teman ziarah dan pembaca tersayang, saya tiada kekuatan dalam membicarakan soal boikot mahupun perkara-perkara syubhat. Cuma saya gagahkan tangan untuk menaip jua sepotong hadith dari lidah Baginda seperti yang tertera dibawah buat renungan dan muhasabah bersama, sokmo dan selamanya.

HADITH 6

Dari Abu ‘Abdullah Al-Nu’man bin Basyir radiyallahu ‘anhuma katanya: Aku dengar Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: Sesungguhnya yang halal itu nyata (terang) dan yang haram itu pun nyata (terang) dan di antara keduanya ada perkara-perkara yang kesamaran, yang tidak diketahuinya oleh kebanyakan manusia. Maka barangsiapa memelihara (dirinya dari) segala yang kesamaran, sesungguhnya ia memelihara bagi agamanya dan kehormatannya. Dan barangsiapa jatuh ke dalam kesamaran jatuhlah ia kedalam yang haram seperti seorang pengembala yang mengembala disekeliling kawasan larangan, hamper sangat (ternaknya) maka di dalamnya. Ketahuilah! Bahawa bagi tiap-tiap raja ada kawasan larangan. Ketahuilah! Bahawa larangan Allah ialah segala yang diharamkanNya. Ketahuilah! Bahawa di dalam badan ada seketul daging, apabila ia baik, baiklah badan seluruhnya dan apabila ia rosak, rosaklah sekaliannya. Ketahuilah! Itulah yang dikatakan hati. Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.


SYARAHANNYA:

Hadith yang ke enam ini diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim dari Abu ‘Abdullah al-Nu’man Bin Basyir. Al-Nu’man adalah orang Ansar suku Khazraj. Ibunya seorang sahabat, saudara ‘Abdullah bin Rawahah. Demikian pula ayahnya Basyir. Basyir pernah bertanya kepada Rasulullah; iaitu engkau telah mengajar kami cara kami mengucap salam kepada engkau, maka bagaimanakah pula kami hendak mengucap selawat ke atas engkau? Lalu Rasulullah berkata: Katakanlah!
(allahumma solli ‘ala muhammadin wa ‘ala aali-Muhammadin wa barik ‘ala Muhammadin wa ‘ala aali-Muhammadin kama barakta ‘ala Ibrahima wa ‘ala aali-Ibrahima fil-‘alamina innaka hamidum-majid)



Eentazhiriini,
Mohd Nuruddin Mohamed,
Banyak tersebut..sebanyak itulah cinta..

No comments:

Masa Itu Nyawa