Skip to main content

Jaga Tepi Kain Orang - NASIHAT Tanpa Kompromi - Hadith 7



" Alah, nak nasihat aku konon. Ko pon jalan tak betul. Cermin diri la dulu wei!" -salah siapa jika ini yang berlaku? salah penasihat yang tidak membetulkan diri dahulu atau salah yang dinasihati kerana sombong dengan kebaikan dan tiada rasa rendah diri untuk menerima teguran buat pembaikan diri? Yang pasti sang penegur telah menjalankan tanggungjawabnya. Soal dia benar atau pun salah, itu urusan sang penegur dengan Penciptanya. Namun, ia tetap memberi impak yang besar jika sang penegur tiada kekuatan dalam beramal dengan apa yang ditegur. Soalnya nasihat sekarang tiada memberi kesan dan tiada perawatan terhadap masalah sosial negara. kerana apa? Kerana sebagai satu contoh; Si ayah melarang anaknya berzina dan meminum arak tanpa memberi didikan dan penjelasan sebab-sebab larangan. Dalam masa yang sama juga si ayah menjalankan perniagaan arak dan membuka pub-pub dan kelab malam serta memberi lesen-lesen besar kepada jiran-jiran dan saudara mara si ayah untuk berniaga. -


Disini siapa yang bersalah? Berhenti menyalahkan orang lain mahupun kerajaan, mahupun apa-apa pertubuhan sekalipun jika anda sendiri belum mengerti apa maksud syahadah, dan apa maksud bacaan 7 ayat surah al-Fatihah yang anda baca setiap kali solat berserta tuntutannya. Menasihati diri menerima kebaikan dan melapangkan hati yang sempit dari menerima setiap kebenaran dari Al-Quran dan cara hidup Islam ajaran Nabi itulah yang lebih utama!

HADITH 7

Dari Abi Ruqayyah Tamim bin Ausin Al-Dari (radiyallahu ‘anh), bahawasanya Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: Agama itu nasihat. Kami berkata: Bagi siapa? (Nabi) bersabda: Bagi Allah dan bagi KitabNya dan bagi RasulNya dan Imam-Imam kaum Muslimin dan bagi orang ramai mereka. Diriwayatkan oleh Muslim.


SYARAHANNYA:

Hadith ini diriwayatkan oleh Muslim dari Abi Ruqayyah Tamim bin Ausin Al-Dari. Ia adalah pada mulanya seorang yang berugama Nasrani, kemudian memeluk agama Islam sewaktu di Madinah.


Eentazhiriini,
Mohd Nuruddin Mohamed,
Fajar Islam di balik kegelapan alam.

Comments

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…