Skip to main content

Imbasan Pendidikan Tahfiz Dan Cadangan Penyelesaian


PROF DR MOHAMMAD TAWFIQ RAMADHAN (AL BOUTI)

Sebagai permulaan, saya berpendapat adalah amat penting untuk saya mengisyaratkan kepada beberapa perkara-perkara penting berikut:


1. Tidak sepatutnya bagi seorang hafiz Al-Quran yang telah meletakkan dirinya sebagai khadam Al-Quran dan ilmu-ilmunya, jahil terhadap ilmu-ilmu lain. Sesungguhnya seseorang itu sama sekali tidak akan memahami Al-Quran dengan kefahaman sebenarnya selagi mana dia tidak menguasai ilmu-ilmu lain yang boleh membantunya untuk memahami Al-Quran sama ada dalam lingkungan ulum syarak atau bidang ilmu-ilmu lain. Bagaimana mungkin seseorang itu mampu untuk mengagihkan pembahagian harta pusaka bertepatan dengan kehendak Al-Quran jika dia tidak menguasai asas-asas matematik? Bagaimana dia boleh mengetahui arah kiblat jika dia tidak mengetahui asas-asas geografi dan pemetaan? Bagaimana dia mampu memahami aspek mukjizat Al-Quran jika dia tidak mengetahui pelbagai seni balaghah di dalam Bahasa Arab?


2. Apabila kita hendak mengklasifikasikan pelbagai ilmu yang wajib kita mempelajarinya sebagai melaksanakan tuntutan sabda Baginda S.A.W di dalam sabdaannya: "Menuntut ilmu adalah menjadi kefardhuan ke atas setiap muslim.", maka sesungguhnya nas ini datang dalam bentuk umum. Berdasarkan kepada perkara ini, maka amat penting untuk kita memahami bahawa setiap muslim berperanan untuk membentuk dirinya dan melaksanakan seluruh tanggungjawab terhadap diri sendiri, Tuhan dan masyarakatnya. Dia juga berperanan untuk membangunkan sesuatu yang boleh memberikan kemaslahatan, kedamaian, dan kekuatan kepada masyarakatnya.

Islam menegaskan bahawa pembelajaran yang memungkinkan seseorang individu untuk mampu melaksanakan peranannya secara individu adalah fardhu ain yang mana setiap individu wajib membekalkan kepada dirinya sehingga dia mampu menunaikan kewajipan terhadap Allah, dirinya dan masyarakat kerana ilmu ini adalah salah satu anasir pembentukan syakhsiah yang sejahtera lagi sempurna.

Islam juga meletakkan bahawa mempelajari sesuatu yang boleh memberikan kemaslahatan, kedamaian dan kekuatan kepada masyarakat adalah sebagai suatu kefardhuan. Akan tetapi kefardhuan tersebut dituntut dari aspek kemasyarakatan dalam bentuk menyempurnakan kesempurnaan di mana ianya boleh menyempurnakan keperluan ummah didalam pelbagai lapangan. Setiap kumpulan menjurus kepada sesuatu pengkhususan bertepatan dengan kelayakan dan keinginannya. Kefardhuan ini dinamakan sebagai wajib kifayah. Setiap muslim mestilah membekalkan dirinya dengan pelbagai ilmu yang membolehkannya melaksanakan tanggungjawab diri dan kemasyarakatan.


3. Oleh itu, maka peranan institusi-institusi tahfiz ini terjelma dari aspek menyediakan satu generasi mencintai Al-Quran, akhlak Al-Quran dan ilmu-ilmu bersangkutan dengan Al-Quran. Dia hendaklah membekalkan dirinya dengan pelbagai ilmu yang boleh membentuk keperibadiannya serta melayakkannya untuk melaksanakan peranan kemasyarakatannya untuk menghasilkan kemaslahatan, kedamaian dan kekuatan di dalam pelbagai bidang pengkhususan. Di antara pengkhususan ini adalah pengkhususan ulum syarak tahap tinggi. Begitu juga dengan ilmu-ilmu lain seperti perubatan, kejuruteraan, astronomi, fizik, elektronik, biologi, kimia, industri dan sebagainya.

Nanti akan lahir di dalam masyarakat seorang doktor, jururawat, pegawai-pegawai kesihatan yang beristiqamah lagi amanah dalam kerja dan kariernya; seorang jurutera yang bertaqwa lagi beristiqamah dalam medannya; ahli astronomi yang boleh memberikan kepada kita apa yang diperlukan berkenaan waktu-waktu solat, puasa, arah kiblat dan tanda-tanda kebesaran Allah di langit dan bumi.. Begitulah fungsi setiap ilmu.


4. Bukanlah sesuatu kebenaran dengan memisahkan kekuatan beragama dari kehidupan dan terbatas di masjid sahaja. Juga satu kesilapan membuat pengkhususan ilmiah lain yang jauh dari memahami hakikat-hakikat Ad-Deen, nilai-nilai akhlak yang tertegak di atasnya. Jesteru, maka wajib ke atas kita menjadikan para pelajar di institusi-institusi tahfiz ini sebagai pelopor yang memiliki pelbagai pengkhususan yang boleh memajukan masyarakat dan menjadi contoh dalam seluruh lapangan kehidupan samaada dalam bidang perindustrian, perniagaan, perubatan dan kemahiran.

-Multaqa Institusi Tahfiz Kebangsaan 2009-,
3-5 Mac 2009, Kompleks Yayasan Pahang,
Tanjung Lumpur, Kuantan

Comments

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…