Skip to main content

Bila Ibu Melahirkan Tuan-Tuannya - Hadith 2



Satu hari di dalam wad pembedahan lelaki. " mad, dah minum air ke?" aku bertanya. " dah, sikit sahaja bang." Melihat pesakit yang baru keluar dari dewan bedah selama setengah hari itu masih kepenatan, aku beralih bertanya kepada sang ibu kepada anak yang masih kepenatan menahan kesakitan badan dibedah.


" em, makcik, ahmad dah minum air sebanyak mana ya tadi? ". "Ni, banyak ni ", ujar sang ibu sambil menunjukkan kepada botol air mineral spritzer 500ml yang masih berbaki lebih kurang dalam 200ml sahaja lagi. Sekadar untuk berbasa-basi dengan sang ibu, aku bertanya lagi; "ahmad takde makan apa-apa lagi kan?" Sang ibu yang baru sahaja sampai rumah terpinga-pinga dengan soalan si jururawat itu. Tiba-tiba sang anak yang kesakitan menjawab dengan nada yang keras dan bersifat ketuanan. " Orang dah bagitau kan tadi? !! " sambil menjeling kepada ibu tua yang hanya tampak kedut memenuhi wajahnya.


Sedikit demi sedikit ku melihat mata seorang ibu yang sudah berumur hampir pecah kaca-kaca air matanya. Aku sebak melihat situasi yang berlaku di depan mata segera mengubah topik persoalan dan perbincangan antara si ibu dan si anak.


Dalam kepedihan suasana itu aku terkenang saat aku yang dibedah dengan pembedahan yang sama, dan dijaga oleh ibuku. Tanpa meninggalkan aku, ummi tetap setia ditepi ku membacakan alunan ayat-ayat suci yang indah melegakan kesakitan kesan pembedahan. Dalam kesedihan situasi seperti itu juga lantas mengingatkanku akan satu tanda-tanda Qiamat yang jelas-jelas dinyatakan oleh Rasulullah dalam hadith kedua dari 40 hadith yang dihimpunkan oleh Imam Nawawi rahimahullah dibawah..

HADITH 2
Dari ‘Umar radiyallahu ‘anh juga, katanya: Pada suatu hari sedang kami duduk di sisi Rasulullah sallahu’alaihi wasallam tiba-tiba dating kepada kami seorang lelaki yang bersangatan putih kainnya, bersangatan hitam rambutnya, tidaklah kelihatan diatasnya tanda-tanda orang yang sedang dalam perjalanan, dan tidak seorang pun daripada kami yang mengenalinya sehingga ia duduk berdekatan kepada Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam lalu ia menyandarkan dua lututnya kepada dua lutut Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam dan meletakkan kedua telapak tangannya ke atas dua paha Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam.


Kemudian ia berkata: Hai Muhammad! Khabarkanlah kepadaku darihal Islam. Maka Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam menjawab: Islam itu ialah bahawa engkau mengakui tiada Tuhan melainkan Allah, dan bahawasanya Muhammad itu Pesuruh Allah, dan engkau mendirikan sembahyang, dan engkau keluarkan zakat, dan engkau puasa Ramadhan, dan engkau mengerjakan haji di Baitullah jika dia sanggup pergi kepadanya. Ia berkata: Benarlah engkau! Maka kami pun tercengang kerana dia yang bertanya dan dia pula yang membenarkannya.


Katanya lagi: Maka khabarkan kepadaku darihal Iman. Rasulullah menjawab: Iman itu ialah bahawa engkau beriman kepada Allah dan malaikatNya dan segala kitabNya dan para RasulNya dan hari kemudian dan engkau beriman kepada taqdir baikNya dan jahatNya. Ia berkata: Benarlah engkau!


Kemudian ia bertanya lagi: Maka sekarang khabarkanlah kepada ku darihal Ihsan. Rasulullah menjawab: Ihsan itu ialah bahawa engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihatnya maka sesungguhnya ia melihat engkau.


Akhirnya ia berkata (meneruskan pertanyaannya lagi): Maka khabarkan kepadaku darihal hari Qiamat. Rasulullah menjawab: Tidaklah yang dating daripadanya lebih tahu daripada orang yang bertanya. Kalau begitu, katanya, khabarkan kepadaku dari tanda-tandanya sahaja. Rasulullah menjawab: Tanda-tandanya itu ialah bila hamba-hamba telah melahirkan tuannya dan engkau lihat orang-orang tidak berkasut, tidak berpakaian, miskin, penggembala kambing (berbangga-bangga) menegakkan dan meninggi-ninggikan binaan.

Kemudian ia pun pergi, lalu aku terdiam beberapa lama. Setelah itu Rasulullah bertanya: Hai ‘Umar! Adakah engkau tahu siapa yang bertanya itu? Kataku: Allah dan Rasul-Nya yang lebih tahu. Rasulullah berkata: Sesungguhnya itulah dia Jibril yang dating kepada kamu untuk mengajarkan agama kamu. Diriwayatkan oleh Muslim.


SYARAHANNYA:

Hadith yang kedua ini diriwayatkan oleh Imam Muslim dari ‘Umar Ibn al-Khattab juga. Imam Bukhari tidak turut meriwayatkannya dari sanad (jalan) yang diriwayatkan oleh Imam Muslim tetapi beliau ada pula meriwayatkan bersama Imam Muslim dari Abu Hurayrah.



Eentazhiriini,
Mohd Nuruddin Mohamed,
Kampung Paya Pulai,
Temerloh.

Comments

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…