Skip to main content

Antara KitabAllah dan Kitabulwajh (facebook)


Sekadar sebuah komentar di laman facebook

Hanya tersenyum dari jauh, sejauh senyuman arwah Nabil dan kak Hajar meninggalkan kita.

Now all over the world know why and why that's Islam is so and so. It's not Islam should be blamed over, it's muslims who cross over. No wonder why people run away from the truth, no wonder why the Prophet's peace be upon him sadly cried. It's us whose fancy most the 'kitabulwajh'(Read: FB) and let the 'kitabullah' just keep clean, clear and untouched from day to day, time to time. We claimed pursuing jannah, but we act no towards it. We know Izrail 70times visit us everyday, but have prepared for the promised time with him even an hour a day? -That's all is not me who wrote why, how, so and so, we and so on. It's all stated in the 'kitabullah' (not kitabulwajh), sunnatu rasulihi, and consensus of ulama' that some people say they life for it, they strive for it. Honestly, do we really life for it and strive for it?

Kita diazankan di telinga kanan sewaktu lahir, kemudian diiqamatkan di telinga kiri. Kemudian kita disolatkan setelah mati. Antara azan, iqamat dan solat...alangkah singkatnya masa hidup ini untuk diberikan kepada selainNya.

Dr Yusuf Qardawi mengatakan hidup ini adalah untuk tauhid, kerana tauhid dan demi menegakkan tauhid serta mati kerana tauhid. Itulah intipati seruan azan, iqamat dan solat.

Menyeru manusia membesarkan Allah, mengajak manusia mencintai Nabi dan menyuruh manusia menegakkan agamaNya.

Azan, iqamat dan solat, itulah 3 perumpamaan indah dan mudah Allah berikan jika dapat kita mengaitkannya dengan kelahiran, kehidupan dan kematian.

Andai solat itulah kematian. Benarlah sekali kesan solat itu memberi natijah pertemuan kita dengan Allah kelak. Kalau solat yang dikatakan medan bicara sama Allah kita abaikan khusyuknya, usah marah jika Allah mengabaikan kita di medan bicara akhirat. Kalau al-Quran adalah Kitabullah yang kita gantikan dengan kitabulwajh sebagai teman hidup kita. Jangan marahkan diri dan Allah jika Allah menyembam muka kita dan membuat kita berjalan dengan muka dihari mahsyar kelak, bukan dengan petunjuk cahaya al-Quran yang kita selalu damba-dambakan. Kalau solat berjemaah yang begitu sekali tinggi dan hebatnya falsafah kepada pentingnya hidup berjemaah dalam membawa Islam kita tinggalkan.. jangan mengeluh jika diakhirat nanti kita keseorangan dihumbam neraka.

Semua kata-kata ini bukanlah marahan maupun cacian. Ianya lahir dari hati yang sayangkan pejuang-pejuang dan mereka-mereka yang cintakan kebaikan dan kebenaran. Moga Allah memasukkan kita semua dikalangan ikhwan Baginda yang mahu diterima-Nya.

Semua kata-kata diatas juga bukanlah milik penulis yang hina lagi berdosa ini. Ianya untaian butir-butir mutiara dari kitabullah, sunnah, ijma' ulama dan qias. Bukan dari 'kitabulwajh' senjata lucifer dan pengikut-pengikutnya.

Semua kata-kata diatas juga bukanlah milik penulis yang hina lagi berdosa ini. Ianya untaian butir-butir mutiara dari kitabullah, sunnah, ijma' ulama dan qias. Bukan dari 'kitabulwajh' senjata lucifer dan pengikut-pengikutnya.

Dah jadi entri blog lah pula panjang macam ni. Harap ada manfaat.

Salam sayang buat semua.

INI LANGKAHKU!, LANGKAH KITA BERSAMA!


Islam, “If you’re not ready to die for it, put the word “freedom” out of your vocabulary.” – Malcolm X


Abu Fateh,
Pondok Talhah,
25200 Kuantan.

Comments

30-60 minit setiap hari untuk facebook? anda seorang yang biasa-biasa.

1-3 jam setiap hari untuk facebook? anda diperingkat pertama ketagihan facebook.

3-fb on 24 jam on facebook? (dah jadi rutin tak off laptop atau desktop mungkin). Anda kerugian beberapa benda penting yang telalu amat penting untuk diikuti.

tidak boleh hidup dan resah jika tidak membuka facebook? percayalah anda sudah dihinggap penyakit ketagihan internet yang secara spesifiknya 'facebook'.
30 minit boleh menghabiskan bacaan al-Quran 1 juz secara tadwir atau sederhana laju bacaannya.

1-2 jam boleh menghabiskan bacaan al-Quran sebanyak 1 juz secara tartil berserta memahami maksudnya.


3-6jam boleh menghabiskan bacaan al-Quran sebanyak 1 juz secara tahqiq beserta menghayati serta membayangkan keagungan dan petunjuk disebalik kehebatan al-Quran yang mungkin terhijab untuk kita fahami kerana banyaknya dosa kita.

rasa resah dan gelisah jika tiada membaca al-Quran. InsyaAllah, moga Allah kurniakan kemanisan hidup bertemankan al-Quran dan ketenangan dengan membaca, memahami, menghafal, menghayati serta mengamalkannya...
antara kitabullah dan kitabulwajh? tanyalah iman dihati. jangan dirujuk perasaan dan kemahuan. Mana satu pilihan ramai dan mana satu pilihan anda? - Freedom of choice -

Free to choose,
heaven or hell?
good or bad?
God or satan?

it's all on yours.. God waiting for hereafter to reward or punish us because He also have the right to choose, moreover He is our creator and He is the creator of freedom.

If slave can have the freedom of choice, how can't the MASTER get and freely use the things he endowed to HIS slave?

Natural laws always parallel with the the laws of God. Why?

Because both natural and laws is created by the same God. Allah creates His Syariah and His Sunnah... follow it, InsyaAllah we will be undefeatable.
salam..
mntk izin copy entri ni..
syukran..
This comment has been removed by the author.
silakan pengemis redha ilahi
terima kasih atas peringatan yg sangat bermanfaat...

kitabullah vs kitabulwajh
buku study vs buku muka

semoga umat Islam tak lalai dengan kitabulwajh dan buku muka ni...

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…