Skip to main content

Ular Menyusur Akar Takkan Hilang Bisanya

1- Sangat suka pepatah ini.
2-Ramai 'ular' daun berlagak sawa mahu memasuki medan juang.
3-Mengajar diri menunduk, mengundur dan menghormati semua orang. Ular ini tetap takkan hilang bisanya walaupun tiada jawatan mau pun harta!!

Comments

supaya dapat melestarikan hidup ini..
saya memang berpegang dengan prinsip hidup ini, bagi saya tidak hilang martabat seandainya kita sentiasa merenung siapa diri kita dan merendah diri...
cahaya_solehah said…
tak brp nak paham...

~MEMBURU CINTA HAQIQI~
BIZZNURSE said…
Salam,
salam perjuangan, artikel y menarik nuruddin.
Nanti boleh salink link yer . Kaklin dah letak link blog awak kat blog kaklin

http://bizznurse.blogspot.com
Hilmi: Hidup kena terus

siti ajar yaakob: Martabat tiada nilai walaupun seberat zarah dimata Dia

cahaya_solehah: Memahami asas dengan sentiasa menghadirkan diri ke kuliah asas dan wajib

bizznurse: Kak lin, salam juang salam keibuan. Dah add kak lin lama dah :)

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…

5 Pesanan Almarhum Tuan Guru Dato' Dr Haron Din

Mukmin Yang Hebat itu ialah yang;

1. Dia meninggalkan dunia (memburu bekalan akhirat) sebelum meninggal dunia (mati).
2. Dia bersedekah sehingga kaya, bukan menunggu kaya baru mahu bersedekah.
3. Dia berdakwah sehingga menjadi alim, bukan menunggu alim baru mahu berdakwah.
4. Dia ke Masjid sehingga tua, bukan menunggu tua baru mahu ke Masjid.
5. Dia beramal sehingga ikhlas, bukan menunggu ikhlas baru mahu beramal.

Sungguh 5 pesanan dari guru yang mulia ini sangat memberi bekas jika diteliti dengan hati merendah diri yang mahu untuk berhijrah dari keburukan kepada kebaikan.

Mungkin penulis masih hidup saat tulisan ini diterbitkan, semoga ianya menjadi pukulan dan peringatan yang segar buat penulis. Mungkin penulis sudah meninggalkan dunia yang fana ini saat tulisan ini diterbitkan, moga-moga ianya memberi manfaat yang kekal di negeri yang kekal yang kita semua pasti melaluinya. Doakan kebaikan untuk semua.

Faqir yang mengharap keampunan dan rahmat Allah.