Skip to main content

Pendidikan Sains Politik (PSP) (7); Pengertian Akhlak;


Pengertian Akhlak

Dalam perbicaraan pendidikan sains politik (6) yang sebelum ini, nyatalah dengan jelasnya bahawa Imam al-Ghazali memberi pengertian akhlak kepada pengertian siyasah atau "Sains Politik"; iaitu maksud "politik" dalam konteks ini ialah memberi pengajaran membersihkan akhlak dan memberi petunjuk ke arah jalan yang membawa kepada kebaikan dan kebahagiaan insan.

Pengertian ini amat luas; dan apa yang nyata ketara ialah kerjasama di antara para politikus dengan para sarjana sains politik. Ini ialah kerana tidak kesemua politikus itu mempunyai pengetahuan sains politik dan sebaliknya pula, tidak kesemua sarjana sains politik itu terlibat ke dalam kancah politik secara amali.

Kerjasama di antara kedua golongan tersebut ialah untuk sama-sama membimbing masyarakat ke arah tolong-menolong dalam menunai kerja-kerja yang mesti dilaksanakan dengan sempurna demi memlihara keutuhan masyarakat dan kestabilannya.

Dalam konteks ini, Imam al-Ghazali telah menghubungkan di antara sains politik dengan sains akhlak sekiranya diletakkannya tugas "pendidikan politik" seperti itu pada martabat yang "kedua" selepas martabat kenabian. Secara tidak langsung, Imam al-Ghazali telah mengangkat tinggi pekerjaan seseorang fakih (ulama fekah) di dalam sesebuah negara, seolah-olah beliau memberitahu kepada orang bahawa martabatnya di dalam negara Kerajaan Saljuk itu amatlah tinggi dan bukan sekadar pegawai yang makan gaji sahaja.

Juga dapat dilihat dengan terang bahawa Imam al-Ghazali telah memberi satu tasawur (gambaran) khusus mengenai pengertian "Negara Islam" yang didalamnya terjalin semua urusan dunia dan urusan akhirat dan disinilah ternyata bahawa "tokoh agama" menduduki martabat yang tertinggi, samaada dia bergelar Khalifah atau pun fakih.

Dalam konteks ini, penulis dapat menyimpulkan bahawa teori "ketua negara" bagi Imam al-Ghazali merangkumi teori Ahli Sunnah wal-Jama'ah yang mahukan ketua negara itu digelar "khalifah", mencantumkannya dengan teori Shai'ah yang mahu ketua negaranya digelar "Fakih".

Imam Khomeini dalam karyanya "Kerajaan Islam" (Hukuman Islamiah) mahukan supaya kuasa tertinggi di dalam Republik Islam Iran itu digelar "Fakih" dengan teori "Wilayah al-Fakihnya".

Meskipun Imam al-Ghazali meletakkan akhlak pada martabat yang tinggi dalam pengertian sains politiknya namun itu tidak bererti beliau membataskan politik kepada akhlak sahaja malah sebaliknya beliau mengasaskan karyanya itu di atas pengalaman dan amalannya sendiri maka beliau mengaitkan politik dengan hukum kanun (undang-undang) termasuk hukum hudud dan sebagainya.

Al-Ghazali menerangkan hubungan insan dengan insan dan hubungan individu dengan negara. Di dalam kitabnya, "Fatihatul-Ulum", Imam al-Ghazali menerangkan seperti berikut:-

"Ketahuilah bahawa Allah Ta'ala telah menjadikan Adam dari tanah dan menjadikan keturunannya dari sumber air yang memancut dari salurannya ke rahim dan dari rahim ke dunia kemudian ke kubur dan kemudian ke syurga atau neraka. Yang demikian tadi ialah titik permulaan riwayat mereka di dunia ini dan di akhirat kelak ialah tempat kesudahan mereka dan diantara dunia dan akhirat itulah terletaknya martabat insan.

Tuhan mencipta manusia supaya mereka itu mengambil habuan dari penyusunan tersebut; dan kalaulah manusia itu mengambil walaupun sekadar belakan sahaja, jika dengan adil, nescaya terhentilah segala permusuhan dan tidaklah perlu kepada kesibukan para fukaha' (hakim-hakim).

Malangnya manusia memainkan peranan mereka dengan mengikut hawa nafsu maka timbullah permusuhan dan dengan demikian diperlukanlah wujudnya undang-undang yang menerangkan peraturan nikah kahwin, makan minum dan lain-lain keperluan hidup keduniaan; inilah bidang yang dipenuhi oleh para fukaha menerangkannya dalam bahagian mua'amalat, perkahwinan dan juga perbuatan melukakan orang lain.

Samalah juga hajat manusia kepad wujudnya seorang sultan (pemerintah negeri) yang bertugas memimpin umat manusia dan membawa mereka supaya patuh kepada batas-batas yang boleh menyelesaikan segala permusuhan di kalangan mereka.



Perkongsian pencerahan sudut pandang,
Petikan karya Abu Bakar Hamzah,
Imam al-Ghazali Sebagai Sarjana Sains Politik.
Abu Fateh,
16150 Kubang Kerian.

Comments

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…