Skip to main content

Mengubat Stress!

Menjaga memahami dan mengingati al-Quran, Kelas, Perbincangan, Mesyuarat, Latihan Role-play, Perancangan, Bersosial bersukan bersama rakan-rakan siswa, Pelaksanaan program-program kepimpinan, Kelangsungan gerak kerja Islam, Diskusi bersama pensyarah.

Meluangkan masa menyelesai masalah, mendengar luahan anak-anak buah, berkongsi rasa didalam kumpulan-kumpulan kecil, menyimpul jalan pemudah bicara bersama senior-senior, meraikan pendapat dan idea-idea sahabat, prihatin terhadap isu-isu semasa.

Menambah bahan-bahan ilmiah bukan akademik sebagai persiapan diri, belajar memahami buku-buku falsafah untuk subjek sains dan falsafah, latihan klinikal yang begitu penting untuk kerjaya, pemahaman teori-teori dan fakta-fakta asas sains, perubatan dan pembedahan buat cita-cita kerjaya.

Perancangan berkeluarga, bersama Ummi dan abah, menjaga kebajikan adik-adik, melawan kehendak sendiri, mengikut arahan tanpa rela hati (rela-relakanlah diri), memberi ruang untuk semua sekadar mampu. Memberi dan memberi masa, rasa dan jasa. Bukan sekadar memberi bahkan bersedia untuk menerima seadanya.

Stress? Siapa tak stress kalau semua benda-benda pokok diatas tidak diurus dengan baiknya kerana setiap pokok-pokok perkara diatas mempunyai begitu banyak sekali ranting-ranting dan buah-buah yang perlu dijaga sebaik mungkin buat menuju satu sahaja.

Pokok-pokok ini semua bermula dari akar yang satu. Menuju redha ALLAH. Berpaksikan hidup ini adalah tanggungjawab yang bakal dipersoalkan kelak.

Melahirkan banyak pokok-pokok (moga indah ditaman hati ini), yang moga buah-buahnya dapat dirasai semua teman-teman yang mengenali diri yang kecil lagi kurus ini (fizikal bukan ukuran hati).

Lega meluah kepenatan minda dan badan melalui tarian tangan diatas papan kekunci yang hitam putih keluaran HP ini. Masih stress??

Buat analisa diri. Solat jemaah terjagakah?

Subuh diawal waktu kah?

Quran diberi masa kah?

Senyum selalu menguntum kah?

Hidup selalu memberi kah?

Memberi dengan kasih sayang kah?

Khabar ibu dan ayah sudah ditanya kah?

Masih stress lagi ker kalau semua ni dah buat?

Kata teman saya, cuba makan dan jangan lupa tahajud... Oh, patutlah otak penat dan tak bermaya. Oksigen kurang sampai ke otak kerana kekurangan karbohidrat dan lemak-lemak penting untuk otak. Makan kena jaga ikut aturan.

Tahajud? Em, patutlah stress menimpa-nimpa pun, buah tahajud lama dah ditinggalkan didalam selimut pemanas badan dipagi hari yang dingin.

Selamat makan! Jangan lupa tahajud!

-Keperluan badan, minda, ruh dan kreativiti pemikiran perlu seimbang, berikan hak pada setiap yang berhak -

Sayangi diri anda. Senyum-senyum selalu. Ceria-ceriakan dirimu dengan khabar-khabar gembira dari al-Quran, itulah sebaik-baik ubat.

Salam sayang,
Abu Fateh,
25200 Kuantan.





*Baru habis kelas falsafah bersama Dr Ibrahim Shogar dari Sudan, begitu tertarik dengan nasihat beliau diakhir kelas supaya kita menghabiskan masa-masa muda lebih lebih lagi diuniversiti ini dengan al-Quran.

Kerana bila telah bekerja dan habis belajar, pasti dan pasti kita akan disibukkan dengan bermacam-macam tanggungan dan kewajipan yang lain lagi..

tak percaya? Tanyalah sahabat-sahabat alumni kita yang sudah memulakan alam rumahtangga dan kerjaya. :) Dia sangat-sangat menyarankan semua siswa menghafal al-Quran keran disitulah sumber ibu segala-gala ilmu...

(memahami dan melaksanakannya adalah lebih utama, ni dari konteks awlawiyat lah, tapi konteks masa, hanya orang-orang tua mampu memahami betapa penting dan bergunanya masa-masa muda dan masih belajar ini ye :))

Comments

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…