Skip to main content

Hikmah 'Aqidah Dari Ladang Fiqh Sirah Dr. Ramadhan al-Bouti







Dari segi akidah kepercayaan langsung tidak berubah sejak Nabi Adam 'Alaihi Wasallam hinggalah ke zaman Nabi Muhammad Sallahu 'Alaihi Wasallam, Nabi yang terakhir, iaitu kepercayaan kepada ALLAH yang Esa.

Ini tegas sekali bila melihat di mana da'wah para Anbiya' seluruhnya bersendikan dua asas penting:

1) 'Aqidah kepercayaan
2) Perundangan dan akhlaq.

Ramai orang hari ini boleh menerima 'Aqidah dan Akhlaq Islamiyah, tapi terlalu ramai yang sombong dan jahil dari menerima dan mengakui kebenaran perundangan hanyalah dari ALLAH.

Bila kita meneliti dan mengkaji serta terus mengkaji tentang perjuangan para Anbiya', maka langsung tidak tergambar kepada kita yang seruan para 'Anbiya itu akan berlainan di antara satu dengan yang lain mengenai soal 'aqidah, sebab soal 'aqidah adalah soal berita dan perkhabaran dan tidak akan berlainan perkhabaran dan berita dari seseorang itu sekiranya perkara itu benar.

Tidak diterima oleh 'aqal manusia bahawa ALLAH telah menutus seorang Nabi mengatakan ALLAH itu tiga-Maha Suci ALLAH, kemudian diutuskan seorang Nabi lain mengatakan bahawa ALLAH itu Esa dan kedua-dua perkhabaran itu kemudian dianggap benar belaka. Ini tidak mungkin berlaku.

Ini bersangkut dengan 'aqidah, bersangkut tasyri' (perundangan). Perundangan (ahkam) ini pula bertujuan mengatur penghidupan sesebuah masyarakat (Masyarakat yang mahu bebas dari agama akan benci kepada pengaturan kearah kebaikan, mereka dan kita sentiasa lupa segala-galanya adalah aturan ALLAH. Kita yang sombong dari merujuk kepada Kitab ALLAH dan Rasul-Nya buat panduan hidup).

Peribadi manusia adalah berbeda kualiti dan kuantitinya sesuai dengan pengutusan seseorang Nabi itu, sebab tasyri' itu bukanlah untuk menyampaikan perkhabaran dan berita semata-mata, tetapi bertujuan untuk mengadakan dan mewujudkan masyarakat yang sempurna.

Sudah barang pasti dimana masa dan keadaan sesuatu kaum itu memberi kesan dan pengaruh-pengaruh terhadap perkembangan perundangan sebab timbulnya undang-undang itu adalah demi muslihat dan kepentingan serta faedah manusia untuk dunia dan akhirat.

Dengan 'aqidah inilah juga ALLAH mengutus Nabi Musa kepada keturunan Israel di mana ALLAH telah menceritakan tentang ahli sihir Fir'aun yang telah beriman dengan Nabi Musa. Firman ALLAH yang bermaksud :

"Ahli-ahli sihir itu menjawab: sesungguhnya kepada Tuhanlah kami kembali. Dan kamu tidak membalas dendam dengan menyiksa kami, melainkan kerana kami telah beriman kepada ayat-ayat Tuhan kami ketika ayat-ayat itu datang kepada kami. Ya Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami dan wafatkanlah kami dalam keadaan menyerah diri kepadaMu " (Surah al-A'raf 7: 125-126).




*Petikan Fiqh Sirah 1. Muka surat 34-38. (Terbitan Dewan Pustaka Fajar).


Maka bersabarlah duhai yang beriman jika kamu diuji, ditikam dari belakang, dikutuk sepuas hati golongan-golongan yang jahil tentang kejahilan mereka, dikeji, difitnah, disalah fahami. Ingatlah syurga itu manis, pasti pahit sekali harga yang perlu kita bayar kan? Ingatlah akhlaq Baginda bila dilontar dengan batu dan dihalau keluar dari Thoif. Baginda hanya mendoakan hidayah buat kaum-kaum Thoif walaupun ditawarkan oleh Malaikat untuk menghancurkan kampung Thoif itu.




Indahnya jawapan Baginda: " Mereka itu tidak mengetahui. Mudah-mudahan ALLAH memberi hidayah kepada mereka, moga-moga lahir pejuang agama ALLAh dari tulang sulbi mereka. " Indahnya akhlaq Islam tayangan dan ajaran Baginda. Ayuh contohi Nabi.

Ayuh solat malam dan sedekah jangan kita tinggalkan.



Abu Fateh,
25200 Kuantan

Comments

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…