Skip to main content

Kenangan 2005; Pahitnya Ubat


Membelek Diari dan catatan sepanjang tahun 2005, pasca remaja baru keluar dari kepompong persekolahan. Penuh dengan cerita-cerita lucu ketidakmatangan diri ini dalam menentukan jalan hidup dan membuat keputusan.

Bermula manis, kembali pahit, berlama indah, hampir selamanya gundah.

Itulah ringkasan jalan hidup seorang anak muda pasca SPM 2004. Memulakan hidup dibumi Kuala Kubu Bharu dengan membawa diri yang kosong dan tiada pedoman tetap. Mencari erti hidup disebalik kiri kanan bukit yang menghijau. Berteman alunan tasik yang meredupkan jiwa, seiring itulah jua lidah ini sentiasa mengalunkan ayat-ayat suci-Nya buat mengubat jiwa menundukkan diri.

Kejahilan tentang hidup secara organisasi menyebabkan diri ini menolak prinsip kebaikan yang dibawa secara 'kurang hikmah'. Mencari dan terus mencari lalu di uji dengan ujian makhluk-makhluk hitam mencakar hati melempar jauh dari ukhuwah Islamiyah.

Terlihat kembali, rupanya terlalu banyak hutang-hutang silam yang masih belum dilunaskan. Perlu dimasukkan kembali sebagai peringatan hari ini supaya pergi ku sekejap nanti tidak tergantung terhalang ke langit.

Kenangan, takkan bermakna jika semuanya manis. Kadang-kadang yang paling pahit itulah yang sekarang ini ku rasakan begitu manis dan penuh bermakna. Biar diri ini tidak terpilih ke dalam soffatul-mukhtarah di bumi Hulu Selangor, kerana kejahilan diri. Moga diri ini dan sahabat-sahabat yang baru terpilih tetap terpandang di sisi-Nya dan penghuni langit.

Mengenang nasib diri. Sangat berharap mencontohi tawadhuknya waliyullah Uwais al-Qarny. Biar diri terbuang, niatku dan teman tetap bersatu. Biar diri menepi, bukan melarikan diri, tapi mencari kefahaman buat penjelasan dan keinsafan. Maafkan penulis kepada semua warga-warga 'organisasi' kerana kejahilan dan kekerasan hati (asbab kejahilan)untuk melengkapkan diri dengan tuntutan kalimah syahadah. Moga taubat ini diterima.

Buat yang belum terbuka atau yang masih mengeraskan hati. Moga ALLAH melembutkan hati-hati kalian kerana kalian adalah pemuda pemudi aset kebangkitan Islam.

Semoga hari ini ku rasa pahit, manis kemudian hari kita kecap bersama. Sayang semua teman ziarah dan semua warga Darul Quran (sukarnya menaip kalimah Darul Quran di dalam entri..)



Kenangan kata-kata dari baju APIUM (Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Nilam Puri).:


whatever comes will be up front,
struggles hard to be in front,
work hard to gain victory,
so there's no pain memory,

face through a lot of test,
and try to be the very best,
ensure that there's no enemy,
cause that is the best strategy,

build up a wall of self confidence,
so things you do won't be nonsense,
from here we continue our journey,
and forever wish to live in harmony..!

p/s: Ayat macam english-malay. Harap teman-teman dapat betulkan sebarang kesilapan yang terlepas pandang.


Buang pakaian lama. Ambil kembali pakaian disiplin dan bermatlamat. Selamat menempuh semester baru. Salam peperiksaan buat adik-adik SPM sekarang, dan salam belajar dan bekerja kepada warga-warga siswa dan pekerja.

Abu Fateh,
16150 Kubang Kerian.

Comments

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…