Skip to main content

Aku Tegur Pun Salah..


Assalamualaikum Pak Mat.

Waalaikummussalam. Haa, hang. Macamana cuti? Hehe, mesti best noo cuti lama.

Eheh, tadak la Pak Mat. Cuti macam biasa lah duk rumah. Basuh kegheta ya Pak Mat?

A'a. Ni lah, kegheta aku g ambik Doktor dari Rusia ni tadi, pastuh gi parking kat bawah porch depan nu nun. Pastu bughung gi beghak la pulak. Esok orang nak bawak kereta ni gi KL lagi.

Oh.. Dak aih Pak Mat nak tanya ni. Pak Mat tau tak kat mana tempat-tempat orang duk 'dating' duk 'couple-couple' ni dalam UIA ni tak?

Kat mana lagi? Dekat-dekat meja makan mahallah tuh pun ramai. Mana lagi? Malaih eh aku nak cakap banyak. Korang pun dah besaq panjang. Umur-umur korang ni 22, 23, 24, tahun baya-baya anak aku lah ni. Tapi korang tak hormat pun orang-orang macam aku. Yang aku tegur, menjawab melawan aku balik pun ada.

Ya lah, aku ngaji tak tinggi macam koghang. Aku Malaih nak ceghita je, kan aku tegur ada lah orang-orang atas mula tegur aku. Pernah aku tegur, ada pulak Pakgad kata tu bukan bidang tugas aku.

Pernah aku tegur soghang budak tuh dia dengan pakai kain pelikat aje nak pergi hantaq awek dia ke mahallah. Aku tanya "hang hantar dia sampai sini dia takut ke nak balik ke mahallah dia"? Mak bapak hang kalau tau hang buat benda macamni apa hang nak jawab? Aku tanya, tanya dan tanya lagi sampai dia diam. Terus dia blah tinggal awek dia tuh.

Em..yang tuh rasanya Pak Mat pernah cerita kat saya..

Haa. tau pun. Ada lagi pernah jugak aku tegur budak lain, dia duk dating ngan awek dia. Pastuh dia menjawab. Ni lah budak-budak zaman sekarang. Aku tegur bukan aku nak menyibuk, bukan aku saja-saja tadak kerja.

Benda ni benda tanggungjawab. UIA? Katanya Islam, nih aku nak bawak benda-benda nak bagi baik untuk UIA pun aku kena tegur. Sebab apa? sebab ada lah orang-orang yang nak jaga budak-budak ni.

Hang tengok, hang tak tegor, hang terlibat! Jangan ingat hang tak buat apa-apa hang selamat. Sebab tuh aku tegur anak-anak kita ni.

Pernah sekali tuh aku tegur sorang budak pakai seluar ketat. Pompuan, tapi seluar ketat. Aku tanya dia, hang mai sini nak belajar ka nak tunjuk fesyen??. Terus senyap tak kkata apa budak tuh.

Eh, UIA nih dah cukup bbaik tau! Universiti sedia mahallah, sedia baih (bas), sedia tuh sedia nih, mak ayah bagi duit, bagi kete (kereta), bagi motor bagi benda tu benda ni, kamu datang UIA nak buat rosak UIA pulak. UIA, Universiti Islam dah tuh, tapi kamu datang sini buat perangai-perangai tak Islam.

Orang buat universiti elok-elok, kamu datang sini nak rosakkan benda elok suasana elok yang orang dah buat. Itulah yang aku sedih nih.

Ni lah masalahnya bila anak-anak duk jauh dari mak ayah. Dah rasa diri besar dan nak tunjuk perangai. Koghang kat rumah korang boleh disiplin, bila mak ayah tadak depan mata ginilah jadinya.

Dulu aku pernah jadi gad (security) kat kolej swasta. Aku tegur jugak student2, sampai Doktor dia bagi penghargaan kat aku. Aku bukan nak penghargaan tuh. Benda nih benda asas. Tanggungjawab kita.

Tuh aku tak ceghita lagi bab naik keta laki pompuan balik-balik tengah malam. kalu laki pompuan kluar sama-sama balik lewat malam tuh apa niat tuh? Buat kerja apa tuh? Pak gad bukan tanak tegur. Diorang pun dah bosan dah dengan perangai korang yang dah besar tapi tak matang-matang lagi ni.

Aku bulih tunjuk satu-satu keta mana bawak kuar pelajar pompuan.

Uish Pak Mat...banyak ke? (aku bertanya)

Hang nak tau, hang pi tunggu kat pondok gad (security). Hang tunggu tengok keta-keta kuar masuk UIA.

Aduh Pak Mat.. letihla macam ni...OK lah Pak Mat, banyak lagi nak borak dan tanya ni. Tapi jap ek nak jawab panggilan telefon ni jap.

OK, hang tulis no telefon hang kat sini (sambil menghulurkan secebis kertas kepada ku ). Nanti aku tengok benda-benda tak elok lagi, boleh aku telefon hang terus mai tengok sendiri.

Ok, Tima kasih Pak Mat.


**** Apakah masih hidup wahai hati-hati yang cintakan ALLAH. Dakwah adalah tanggungjawab mengajak kearah kebaikan yang dipikul secara bersama. Ayuh hidupkan hati kita untuk membina suasana yang baik, mengajak kearah kebaikan dan mencegah kemungkaran****

*****Hang tengok, hang tak tegor, hang terlibat! Jangan ingat hang tak buat apa-apa hang selamat.****

= Kita tengok sahaja kemungkaran berlaku, kita tak tegur (taknak atau tak ada kekuatan atau malas atau buat-buat tak nampak atau ke hati kita memang dah mati betul?)

Lihatlah betapa tinggi kesedaran dakwah dan agungnya Islam dalam diri seorang pemandu bas.... Dimana nilai kita sebagai anak muda dan pelajar Universiti dimata ALLAH??

ALLAH..

Nabi saw pernah bersabda yang bermaksud : " Barangsiapa melihat kemungkaran hendaklah mengubahnya (mencegah) dengan tangannya (dimaksudkan disini dengan kuasa dan kemampuan), jika tidak mampu hendaklah dengan lidahnya jika tidak mampu juga hendaklah dengan menggunakan hatinya (membenci perbuatan mungkar tersebut). Dan (dengan hati ini) adalah selemah-lemah Iman...."

Ada juga satu sabda baginda yang lebih kurang maksudnya berbunyi begini (maaf, saya terlupa matannya, jika salah tolong betulkan) :

" Barangsiapa melihat kemungkaran hendaklah mengubahnya (mencegah) dengan tangannya (dimaksudkan disini dengan kuasa dan kemampuan), jika tidak mampu hendaklah dengan lidahnya jika tidak mampu juga hendaklah dengan menggunakan hatinya (membenci perbuatan mungkar tersebut). Dan (dengan hati ini) adalah selemah-lemah Iman... jika tiada benci didalam hatinya, itu menandakan tiadalah Iman didalam hatinya walaupun sebesar zarah...

ALLAHUAKBAR...
ALLAHUMMA AHYINA BIL IMAN...
WA AMIT BIL IMAN....
WAHSYURNA BIL IMAN....
WA ADKHILNAL JANNATA MA'AL IMAN....

Ya ALLAH hidupkanlah kami dengan Iman....
matikanlah kami dengan Iman....
kumpulkanlah kami (di hari Mahsyar) dengan Iman....
dan masukkanlah kami ke dalam syurga dengan Iman.....

* Seorang pemandu bas telah melaksanakan tanggungjawab amar makruf nahi mungkarnya dan mempunyai jawapan bila bertemu dan ditanyakan oleh ALLAH kelak akan tanggungjawabnya.
Kita macamana?

Sebarang komen atau cadangan efektif untuk peningkatan kesedaran atau penguatkuasaan mengajak ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran bolehlah dikongsikan bersama di blog ini. http://nuruddinzenki.blogspot.com/ atau pun http://iiumkcampro.blogspot.com/ . Atau pun jua mungkin perkongsian dari tempat berbeza bersama dengan perspektif sudut pandang yang berbeza juga amat-amat di alu-alukan.


Kalam Nurzein,
Abu Fateh,
25200 Kuantan.

Comments

Wise_souL said…
assalamualaikum..saya cuma ingin bertanya soalan yang sangat basic kepada dakwah..adakah menolong orang lain juga dikira dakwah?saya agak keliru memandangkan saya memahami dakwah sebagai mengajak manusia kepada kebaikan dan mencegah dari kemungkaran
salam..menegur itu suatu perkara yg baik..tegurlah dengan cara yg cukup berhemah..mg insan tersebut d beri hidayan oleh Allah..insyaAllah..tika dia x mahu mendengar teguran tersebut mungkin hati nyer belum tersentuh lg..teruskan berdahwah dakwah dan dakwah..salam alaik..

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…