Skip to main content

Tercapaikah Makna Diri?

Bangun pagi solat subuh. Membungkus diri kembali...ah lebih-lebih lagi dimusim sejuk ini.. alangkah leganya hati (lemahnya iman). Dikejutkan untuk makan pagi (macam ni punya perangai ada hati nak berumahtangga dah??)

Makan pagi, sambung tidur sikit hujan-hujan ni best jugak. Terlajak sampai menghampiri tengahari. Bangun lagi mencari makanan pagi jika masih ada yang tersisa. Main game sikit. Belek-belek paper apa berita Malaysia hari ini.

Solat zohor jap (alhamdulillah, masih ingat ALLAH). Makan tengahari. Gi kenduri kendara. Kalau takde jemputan mana-mana nak buat apa ye petang-petang gini...? (ish, buatla apa-apa yang berfaedah)

Solat asar jap lepas tido @ makan sebelum asar. Pastu keluar ronda-ronda kampung @ taman. Takpun masuk YM, chatting2 ke. Merayau-rayau kat blog-blog tanpa arah tuju. Cari gosip sana sini sikit.

eh, dah maghrib? Solat dulu. Pas maghrib layan astro. tak pun borak-borak. Masuk Isya'.. Aih, awai lagi ni. Isya' kan boleh dilewatkan (aduh..rosak camni)

Tengok2 movie dulu. Borak2, sms lagi. Hurm, ngantuk dah. Tido lah. Ops, solat Isya' dulu.

- entahlah jalan hidup siapakah ini -

Cadangan program dan aktiviti musim cuti yang masih berbaki buat siswa-siswa yang masih dan akan bercuti.

1) Baca Quran
2) Fahami makna apa yang dibaca.
3) Tolong kemas rumah
4) Ziarah saudara mara
5) Tolong ummi abah (ibu dan ayah)
6) Baca buku-buku ilmiah
7) Buat lawatan ke rumah jiran-jiran (uih, berat nih)
8) Cari guru-guru agama @ apa-apa bidang keperluan dan diminati. Belajarlaaa
9) Mengajar anak-anak saudara@ budak2 belajar (kalau kita pun dah pandai laa, kalau tak, balik rujuk aktiviti no 8 di atas)
10) Join program-program kemasyarakatan

Contoh aktiviti bersama masyarakat. Sekadar gambar hiasan.

11) Baca balik nota-nota sem lepas (aiwah, rajinnya!!, memangla, belajar bukan kerana exam kan!)
12) Buat pre-reading untuk subjek2 next sem. (ini memang budak baguslah)
13) Belajar memasakla kalau yang tak pandai-pandai lagi tu..
14) Jaga ayam itik kambing mak ayah kalau ada. Boleh latih sabar ni..
15) Jumpalah orang-orang yang kita tak dapat jumpa masa belajar kat Universiti, macam pak-pak Imam ke..(bukan suruh kahwin laa). Minta nasihat. belajar apa-apa yang patut.
16) Bedah siasat buku-buku ilmiah gitu.
17) Cuci tandas (ni ubat untuk orang-orang yang sombong dan ada rasa hebat dalam diri dia)
18) Cuci sinki yang tersumbat (ubat untuk penyakit yang sama, tapi level rendah sikit)
19) Rajin-rajinla pergi dengar kuliah agama sikit. (Main futsal pun main jugak, benda ni jangan tinggal)
20) Buatlah apa-apa kajian bermanfaat untuk masa depan diri dan keluarga. Biar faham itu bertambah, biar prejudis dan takut kepengecutan itu berkurang.

Banyak lagi aktiviti cadangan boleh diberi. Tapi persoalannya, tercapaikah dengan makna diri sendiri?

Jika saya yang ber'makna' = cahaya agama. Maksud yang mendalam dan jauh perlu dirungkai disitu. Memerlukan saya sentiasa mujahadah mensuci dan mempersiapkan diri supaya benar-benar diri ini mampu memberi cahaya kepada agama yang dianuti. (makna sebenarnya: melaraskan diri supaya selaras dengan cahaya agama Islam itu sendiri). Memperjuangkan makna diri supaya selaras dengan pegangan akidah dan ayat-ayat suci yang dibaca, dilagukan, difahami dan diamati sehari-harian. Moga benar diri ini dengan makna nama yang diberi sebagai seorang hamba dan khalifah di bumi ini.


Anda pula bagaimana? apa nama anda, dan apakah makna diri anda? sudahkah tercapai?

*Kewajipan kedua seorang al-akh

abu fateh,
Kubang Kerian.

Comments

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…