Skip to main content

Berimankah kita?


Segala Puji-pujian hanya milik-Nya. Selawat dan salam buat junjungan tercinta, ahli keluarga serta sahabat-sahabat Baginda. 'Alaikum bil jamaah, fainna yadullahi ma'aljamaah (wajiblah keatas kamu hidup secara berjemaah kerana kekuasaan dan pertolongan ALLAH itu bersama kelompok jemaah ), wa man syazza, syazza finnar.. (barangsiapa bersendirian, dia akan bersendirian didalam neraka).

Pertama sekali marilah kita pakat-pakat bersyukur, minta ampun kepada ALLAH. Sebab itu kita duk baca sokmo dalam ucapan muqaddimah, innalhamdulillah nahmaduhu wa nasta'inuhu wa nastaghfiruhu (sesungguhnya segala puji itu hanyalah bagi ALLAH, kami memuji-Nya, meminta pertolongan dengan-Nya, dan memohon keampunan dari-Nya).

Inilah yang sepatutnya, kita minta pertolongan kepada ALLAH, ini tak, duk minta pertolongan kepada selain ALLAH. Dah gitu, tak ingat pulak untuk minta diampunkan dosa daripada ALLAH.

Bab Beriman Kepada ALLAH, dari kitab Mustika Hadith, Keluaran Jabatan Perdana Menteri Malaysia.

Masuklah Islam secara menyeluruh. Kita tengok nak suruh masuk Islam ni bermula dari sekecil-kecil perkara kepadalah sebesar-besar perkara. Tapi masalah masyarakat kita hari ini, masuk Islam masa dapat anak sahaja, untuk azankan anak yang baru lahir. Itu pun tertukar lagi kena azan untuk anak lelaki dan iqamat untuk anak perempuan ke macamana?

Padahal kena buat sama sahaja untuk anak lelaki mahupun anak perempuan. Azankan bayi ni ditelinga kanan, dan iqamatkan ditelinga kiri.

Sambungan ayat tadi, masuklah Islam secara menyeluruh dan janganlah kamu mengikuti jejak langkah syaitan. Tak usah dok bagitahulah kita tak ikut Islam ni kita ikut pragmatis ke, kita ikut nasionalis ke, ikut liberalis ke, ikut integriti ko gapo ke lah. Quran dah bagitahu dah, kalu kita tak ikut Islam, sah sah dahlah kita ikut syaitan.

Tak payah banyak bicara kata ikut budayalah apalah ke. Kalau hidup kita tak ikut dan berpandu Quran, berilah apa-apa nama sekali pun, apa jenama sekalipun, semuanya 'brand-brand' ciptaan syaitan yang ditukar nama supaya nampak menarik dan orang taknak ikut jalan Islam.

Dari sebesar-besar perkara kepada sekecil-kecil perkara, segala-galanya bermula dari 'makrifatullah'. Kenal ALLAH. Tak cukup setakat kenal, kena akui Keesaan ALLAH. Bila dah mengaku barulah selesai segala masalah kita ni. Bila selesai, barulah ada penyesalan dalam diri kita.

Sebab itulah hakikat kita mengakui, barulah dapat menyelesaikan masalah dan timbullah penyesalan atas dosa-dosa dan kesilapan kita. Hakikat ini telah disimpulkan oleh 'ulama dalam kalimah " awwalud-din ma'rifatullah ".

Inilah Aqidah ahlussunnah waljamaah. Yang diikuti melalui jalan al'Asyariah dan juga al-Maturidi. Kalau tak melalui jalan inilah biasanya ada masalah walaupun orang tu kata dia ahlussunnah ahlussunnah pun.

Sebab tuh jugak kita kena belajar tasawuf digabungkan dengan feqah. Kalau sekadar belajar salah satu sahaja, akan membawa masalah kefahaman dalam pengamalan dan membawa kesan yang tak elok kepada diri kita. Itulah pentingnya kita belajar juga kitab Hikam untuk tasawuf.

Tapi ada golongan di Mekah yang tak boleh tengok kitab Hikam ni, siap kena tangkap lagi kalau kita bawa kitab Hikam ni. Bahan-bahan politik dan gerakan-gerakan Islam pun tak dibenarkan di Mekah. Silap-silap kita boleh ditangkap kalau kita ditahan bersama bahan-bahan itu dengan kita. (akan dibincangkan kemudian mengenai masalah dunia arab masakini).

Masalah di Malaysia ni pulak, ada orang yang nak buat satu aliran. Aliran yang membenarkan pelajar-pelajar untuk memilih samaada mahu mengambil atau tidak subjek agama sebagai subjek dalam pelajaran. Kalau benda ni benar-benar berlaku, nantilah kalau kita panjang umur kita akan dapat melihat kehancuran bangsa dan negara sebab mengetepikan agama dalam kehidupan.

Inilah bahana memilih pemimpin yang bencikan agama dan menganggap agama itu sebagai candu. Sedangkan agama adalah kehidupan. Bila agama dipisahkan dari kehidupan dan diganti dengan unsur-unsur (nasionalisme, sekularisme, kapitalisme, liberalisme dan bermacam-macam isme lagi) lain, maka nantikanlah saat-saat kehancuran ummat dan bangsa ini.

Sebagaimana sebuah bangunan, mestilah mempunyai tapak yang kukuh. Barulah tegak bangunan itu. Asas mesti kukuh bagi setiap bangunan. Begitu juga dalam agama ini, tapak yang mesti dikukuhkan ialah " awwalud-din ma'rifatullah ".

Bila asas mengenal ALLAH ini telah kukuh barulah akan adanya sifat Ihsan. Adanya perasaan ALLAH sentiasa duk tengok kita tak kira dimana kita duduk dan buat.

Ini tidak, duk main integriti-integriti. Integriti ni baik depan orang sahaja. Belakang orang buat jahat pun tak apa, sebab integriti ini tak ada TAQWA.

TAQWA inilah istilah dalam Islam yang lebih hebat dari integriti. Tapi kita terlalu ikut 'orang putih'. Sikit-sikit istilah mestilah hok 'orang putih', padahal Islam sedia lama dah istilah-istilah untuk kehidupan kita ini.

.............................................................................................


Berkaitan dengan nikmat;

Nak kehek air liur pun satu nikmat. Antaranya tubuh badan yang lengkap. Tanpa ada masalah dan cacat, maka wajiblah kita ni bersyukur kalau nak bandingkan dengan orang-orang kurang upaya (OKU) yang ALLAH tarik nikmat badan yang lengkap dari dia.

Tapi, kita tengok orang OKU pun, kita jangan kata benda tak elok. Kita kena kata "subhanallah". Sebab apa kena kata subhanallah? Sebab Subhanallah = Maha Suci ALLAH. Tiada yang sempurna melainkan ALLAH sahaja. Kita sempurna macammana pun tetap ada cacatnya sebagai makhluk ini. Hanya ALLAH hok sempurna tanpa cacat dan cela.

Sebab tu, gunakanlah nikmat-nikmat ni dijalan yang betul. Ini tak , ALLAH bagi telinga, kita buat dengar Muzik yang ALLAH larang. ALLAH bagi mata, kita buat tengok filem-filem dan gambar-gambar tak elok. Kena ingat, dari mata jatuh ke hati. Dari mata, boleh merosakkan hati.

Patut tak orang bagi hadiah yang begitu sekali hebat kepada kita, contohnya bagi duit sejuta. Tapi kita tak ada perasaan pun untuk ucapkan terima kasih dan tak ada rasa kasih dan sayang pun kepada orang yang bagi duit sejuta tu kepada kita. Patut tak?

Sebagaimana begitu, samalah juga dengan patut tak kita taknak kenal dan bersyukur serta membuat taat kepada Pemberi anggota tubuh badan kita yang harganya jauh lebih mahal dari duit sejuta. Bahkan, tak ternilai walaupun cagaran harganya satu dunia untuk digantikan dengan nikmat penglihatan, nikmat pendengaran, dan segala macam nikmat yang ada di tubuh badan kita ini..

Patut kah kita...?
Patut kah kita...?



#Kuliah Maghrib Surau Istana Negeri, Ustaz Abdul Bari bin Abdullah

Comments

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…