Skip to main content

Kata-Kata Dari Iqbal - Sang Pemikir.

"A relation is not how long we being together, Not how much we give or take, Not how many times we talk to each others, Its all about how we value one another.."


Life only pass us once; Today's moment becomes tomorrow's memory, Enjoy every moment, troubles or treasurers, "because the gift of life is life itself"..


No time to play in life..be serious in self tarbiyyah.. Adakah pejuang atau pura-pura dalam berjuang..?

Baru sahaja saya 'sms' sahabat saya yang seorang ini untuk melepaskan rasa geram dan tak tenang dihati ini.

"Adakalanya benar jua kata-kata abang dan adik ku tentang dua benda yang tak pernah aku percaya..Ukhuwwah artificial..strategi angan-angan.."

Terima kasih Iqbal kerana memberi jawapan yang tepat dan membetulkan kembali corak minda ini berfikir.

"Kadang-kadang kita lihat begitu rosaknya umat dan begitu pincangnya penggerak ummah, sehingga kita dapat rasakan tiada lagi harapan untuk kemenangan Islam dan perubahan ke arah kebaikan. Tapi..."

Mesej tergantung yang menyentap pemikiran ini. Lalu dibalas

"kitalah sebenarnya perlu mengubah kepincangan ini. Teguhkan aku teman.."

Yakinlah teman..

"janji ALLAH itu pasti.."


*Buktikan kepada mereka yang berkata-kata dibelakang dengan prestasi dan kebangkitan kita! Demam, sakit, semuanya kecil sahaja dibandingkan syurga yang ALLAH nak bagi kelak. Orang-orang terdahulu pun mempertahankan perjuangan sehingga badan dipenggal musuh. Apalah sangat ujian virus-virus ukhuwah dan masalah-masalah kecil yang ditimbulkan oleh mulut-mulut dan tangan-tangan yang tidak faham dan tidak mau untuk memahami kondisi teman-teman sendiri.

*Nuruddin, teruskan! Lakukan semula disiplin diri yang kau amalkan dulu. Engkau takkan mampu memuaskan hati semua orang. Tapi jagalah setakat termampu dan jangan sakiti lagi hati orang lain biarpun kesabaran ini dibina atas kesakitan 'dalam' dan 'luar'.

Terima kasih teman.

Comments

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…