Skip to main content

A Hectic Day! What is OGDS? Bangladesh again?


Start early morning.

7.00am:
Got stomachache, 3 times went to toilet.
Bed making procedure.
Clear urinary drainage.


8.00am:
Know my patient.
Recognize all diagnosis for my patient;
1) Supraorbital laceration and right skin intraorbital laceration.
2) Post Turp for BPH E/A for TWOC
3) Pyuria TRO urosepsis 'c' neurogenic bladder
4) All motorbike skidded with right second to fourth ribs fractured
5) MVA with d/ard radius ulna
6) Alleged MVA
7) Iliopsis abscess + liver abscess
Du'a recitation.
Find on Turp.


9.00am:
Perinea care.
Assist on dressing. * Takes a lot of time because patient is very heavy.


10.30am:
ECG assists.
ECG did procedure until chart on ECG mounting. (*ECG = Electrocardiograph)


11.00am:
ECG did procedure.
Assist in perinea care.


12.00noon:
Send patient to Operation Theater (OT) on dental case.
Send patient to OT on alleged assaulted to ear paralysis
Bring patient from OT to ward, on tonsillectomy.


1.00pm:
ECG again...
Change oxygen tank.
Bring oxygen case to Tanjung 4C.
Zohor prayer.


2.00pm:
Finish my documentation.
Totally exhausted. No time to take rest at all, but I like this tough situation



Other than all procedure, I got to know a few word about bangles language. A light talk while working with a cheerful cleaner from Bangladesh.

Kemunasin = How are you?
Baluasi = I'm fine.


Batkaisin = Have you eat?
Kaisi = yes, I have eat.
Kainai = no, I’m not yet.


Before I go back, one of my friends from medical student ask me. “Do you know what OGDS is? "? "Oh, sorry I also don't know about that". Then I rushed to ask staff nurse what is OGDS. Actually it just a scope procedure. Simple to guess actually.

OGDS = Orogastroduedenom scope... Happy to know new terms and new language. Very happy if I can share a bit what I know to get rid off ignorance from our race, from our Muslim Ummah. Then, my friends already know it by asking others also.

A hectic day. Need to rest.

Comments

cleaner bangla tu nama Mostafa kan? sokmo nyanyi lagu hindustan. annoying btol bila suruh dia slow sket sbb takut ganggu pt tpi dia boleh dok loyar buruk plak heh
a'a. Sehari beberapa perkataan ayat bangladesh blh dipelajari dari dia. Em, bangladesh guna bahasa urdu ke bahasa bangladesh?
haha tanya dia sndiri laa abg din jr. weh

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…