Skip to main content

376! 376 lah! Oh Sorry..

chest tube care is my focus for today...



Second day in ward 5C. A hectic day. A pack ward. Pack with 50 patients, 40 nurse students, 14 staff nurses, 6 housemen, and a lot of specialist doctors to assess third year medical student on clinical examination.


New days, new patients, new diagnosis and new things I learned. Today just to share a little bit on tips how to be excelled and calm in any condition in ward.


First, be confident on what you know, and be humble to admit the things we do not know yet. Ask for explanation. Always be around on passing report time. *At least must know what patient’s diagnosis is. Check for patient’s vital signs.


How to make a nursing diagnosis as simple as ABC?
The formula is also as simple as ABC because the main observation that all healthcare worker must to emphasize is on ABC itself.


A = Airway patency
B = Breathing pattern
C = Circulation


These three things are the basic things on how we can make a diagnosis to the patient. As teach by Sister Azizah to me, nursing diagnosis must be considered on patient’s current condition.


By the way, I saw one patient on hands-cuff. Oh, then I asked the prisoner officer why he’s in cuff? The officer shouts to me… 376! “I beg your pardon sorry, what 376?”... “376 lah. You don’t know? Oh you are a new student. 376 is the section for rapist case. Oh, I learned a bit about law today. The patient look innocent, but the case is…oh, how come this world can be like this.


Moral lessons:

1) To all sisters, beware with any strangers especially male strangers. Do not easily cheat by nice and kind-hearted looking good guy.
2) Watch your aurah. Preserve your dignity just for your husband. Don’t sell it cheaply to all man outsiders.
3) To all youth men, fear ALLAH! Getting married if you are able. If not, just keep fasting and lower your gaze from others.
4) Keep looking for knowledge until the last breath.


I got assignment on hemothorax. Wow, a revision for medical Surgical Nursing 3. Really need to master on this chest tube care and management.

Patient having hemothorax. What is hemothorax? :?

Comments

from sister rubya..

Thanks for the warning and moral lesson for Male & Female especially Muslims.

These days, the Muslim ladies like to wear clothes one or two sizes smaller than their own sizes. Even with Tudungs, tight jeans and very short and tight T-shirts, sleeveless or exposing the neck. When wearing Malay custumes of very thin material or laces, no lining or proper decent under-clothings were donned. This is also immoral, and could invite unnecessary actions from male whose Iman is weak as 376.
dari minda penulis... Mungkin dia yang merogol benar2 bersalah, mungkin dia sudah bertaubat. Harapnya begitu.

Mungkin juga dia tidak bersalah, tapi dikambinghitamkan, mungkin juga dia tidak bersalah tapi dipersalahkan. Begitu banyak kemungkinan dalam dunia yang begitu sempit dan kelam ini..

Aduhai duhai diri. Renung2kan diri sendiri sedalam2 nya sebelum menghukum suasana sekeliling.

Jaga diri.

paling penting ...jaga ALLAH (hak2Nya)!

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…