Tuesday, October 27, 2009

A Story of 'Excellence'


Brother, can you share with me your style of study while you were in undergraduate?


" I used to study at least 6 hours per day starting at the beginning of the sem. Not at the end of the sem like this "


Em, how and when?


" Previously I was in Uthman University in Nigeria. I stay outside. I have a group of study. I and my study partner used to study from 10.00pm until 4.00am. Everyday I study like this, because our lecturers is very strict, so I just study and study. And just one subject I got 'B'. All others are A's for the undergraduate study. "


So, if you are in last week for the final, how did you prepare usually?


" Oh, if it was the last moment. Just study like crazy. I just stop for prayer and eat. Other time just for study. Study and study. Think about rest? Just rest after the exam brother. "


Ok, thank you. Pray for me too brother.


* The best student when undergraduate is my friends, Brother Abdul Rashid. Master students on chemical pharmacy.


My final exam schedule :

30/10/2009 = Tahfiz (Syafawi Exam) (CCTH)
3/11/2009 = Medical Surgical Nursing 1 (MSN 1)
4/11/2009 = Bahasa Melayu Untuk Kerjaya (BM)
5/11/2009 = Medical Surgical Nursing 2 (MSN 2)
= Health Management (AHS 1023)
7/11/2009 = Ethics and Fiqh for daily live (UNGS 2050)
10/11/2009 = Objective Structured Physical Examination (OSPE)
13/11/2009 = Medical Surgical Nursing 3 (MSN 3)




* " Saat kekalahan bermula bila engkau merasa lemah dalam perjuangan, saat kemenangan bermula bila engkau mula melawan rasa lemah tersebut.." - Syed Qutb.


* S.B.O can reduce our tension on final exam. What is S.B.O?

It is study by objective. Reset our objective, divide it into small group of target, then go through it one by one.


Good luck everyone for your final examination.
Good luck Kelantan team. 'Red Warriors'. May Kelantan reach the final also.
Good luck Islamic Society. May ALLAH ease the way to strengthen the Ummah, May ALLAH show and lead the best to the Islamic movement.
Towards Islamic Revivalization!

Sunday, October 25, 2009

A Hectic Day! What is OGDS? Bangladesh again?


Start early morning.

7.00am:
Got stomachache, 3 times went to toilet.
Bed making procedure.
Clear urinary drainage.


8.00am:
Know my patient.
Recognize all diagnosis for my patient;
1) Supraorbital laceration and right skin intraorbital laceration.
2) Post Turp for BPH E/A for TWOC
3) Pyuria TRO urosepsis 'c' neurogenic bladder
4) All motorbike skidded with right second to fourth ribs fractured
5) MVA with d/ard radius ulna
6) Alleged MVA
7) Iliopsis abscess + liver abscess
Du'a recitation.
Find on Turp.


9.00am:
Perinea care.
Assist on dressing. * Takes a lot of time because patient is very heavy.


10.30am:
ECG assists.
ECG did procedure until chart on ECG mounting. (*ECG = Electrocardiograph)


11.00am:
ECG did procedure.
Assist in perinea care.


12.00noon:
Send patient to Operation Theater (OT) on dental case.
Send patient to OT on alleged assaulted to ear paralysis
Bring patient from OT to ward, on tonsillectomy.


1.00pm:
ECG again...
Change oxygen tank.
Bring oxygen case to Tanjung 4C.
Zohor prayer.


2.00pm:
Finish my documentation.
Totally exhausted. No time to take rest at all, but I like this tough situation



Other than all procedure, I got to know a few word about bangles language. A light talk while working with a cheerful cleaner from Bangladesh.

Kemunasin = How are you?
Baluasi = I'm fine.


Batkaisin = Have you eat?
Kaisi = yes, I have eat.
Kainai = no, I’m not yet.


Before I go back, one of my friends from medical student ask me. “Do you know what OGDS is? "? "Oh, sorry I also don't know about that". Then I rushed to ask staff nurse what is OGDS. Actually it just a scope procedure. Simple to guess actually.

OGDS = Orogastroduedenom scope... Happy to know new terms and new language. Very happy if I can share a bit what I know to get rid off ignorance from our race, from our Muslim Ummah. Then, my friends already know it by asking others also.

A hectic day. Need to rest.

Saturday, October 24, 2009

Bunga-Bunga Hikmah Di Musim Sibuk

" Dengarilah sahabatku sayang, ALLAH memujukmu, ( " atToyyibat Littoyyibin" )- AnNur;26. Wanita baik itu dijanjikan untuk lelaki baik dan sebaliknya. Telah tercatat seungkap nama di Luh Mahfuz untukmu. Cuma peribadinya ditentukan oleh sejauh mana ketinggian peribadimu. Jika kau terhambat dijalan yang diredhai, insyaALLAH..si dia turut di jalan yang sama. Lupakan segala kegundahan, teguhkan diri pada cinta Hakiki nescaya cinta si dia yang soleh turut kau miliki. ALLAH loves you my dear more than anyone else. Senyumlah pada sinar yang menanti mu dihadapan! " - Ucapan hari lahir buat ku yang ke-22 dari Abdul Rahman al-Azmi, teman suka dan duka, dunia akhirat. 20 Disember 2008.


" We see but we don't observe, we touch but we don't feel " - Dato' Saifuddin Abdullah. Deputy Minister of Ministry Of High Education.


" Do not fear to engage, but never engage out of fear " - Kata-kata dari seorang pemuda Islam, pejuang Islam bernama Salahuddin bin Ayub.


" Never break four thing ~ Trust, Promise, Relation, and Heart ~ Because, when they break they don't make noise, but pains a lot.. " - My beloved sister, Nor Najwa Mohamed.


" Carilah teman-teman yang jujur dan hiduplah di samping mereka kerana mereka umpama perhiasan di waktu senang dan bekalan di waktu susah " ~ Umar al-Khattab R.A. - Courtesy Muhammad Iqbal Abdul Wahab.


" Da'i adalah seorang ulama' dakwah sebelum menjadi seorang ulama' lembaran kertas " -Mustafa Muhammad Thahhan, Penulis Kitab al-Qiayadaah fi amalil-Islam (Tokoh Pergerakan Islam Masa Kini)


" Salam, ingatlah anak-anak umi, dunia ini sementara, jangan lalai dan leka, dunia ini akan hancur satu hari nanti, walau apa pun umi harap iman kita tak akan hancunr, sayang " - Umi ku sayang. 14 April 2008, catatan pesanan ringkas ke Bumi Syam.


" Ketenangan itu suatu hadiah buat hamba yang mencari Tuhannya di kala senang dan susah, just know you are the beloved to Him as long as you realize He is your ALLAH :). " - Penyejuk minda dari Muhammad Aminuddin Che Hashim di kala diri ini kebuntuan.


-Sesungguhnya ALLAH tidak pernah menzalimi hamba-hamba Nya, akan tetapi, hamba-hamba Nya lah yang selalu menzalimi diri mereka sendiri- Surah Yunus, ayat 44.


Bunga-bunga hikmah penyubur jiwa, pembangkit semangat kepemudaan. ALLAH lah sumber segala Hikmah, ampuni hamba-hamba Mu yang penuh noda ini ya ALLAH. Cerahkanlah hati kami, permudahkanlah urusan kami, berikanlah kami kejayaan hakiki di akhirat yang abadi. Bertitik dari syurga duniawi mencari redha Ilahi. Segala-galanya indah jika kerana-Mu.

Thursday, October 22, 2009

Nota Buat Iman

Apabila seseorang itu banyak mengadu kepada manusia, maka sedikitlah pengaduannya kepada ALLAH. Kerana telah dilepaskan kekecewaan kepada manusia. Maka, dimanakah ALLAH di dalam hatinya?


Semakin banyak masalah dan kekecewaan yang ingin dikongsi dengan ALLAH, maka semakin banyak masa akan diperuntukkan untuk ALLAH. Inilah antara punca orang berIMAN bangun malam kerana pengaduannya yang hakiki sebetulnya kepada ALLAH.


Nota buat diri dari insan yang cukup memahami kekurangan dan kelemahan diri ini. Terima kasih hati. =)

Wednesday, October 21, 2009

Yang Membuat ku Tersenyum Panjang

Aisyah Humaira' Binti Mohd Nurul Hisyam..

Tak dilupa ucapan Innalillahi wa inna ilaihi rajiun buat anakanda Nur Fatimah, cahaya mata pertama salah seorang mentor saya Ustaz Mohd Ramadhan Fitri Elias dan Kak Khadijah Ismail, telah bertemu dengan janji Allah kepadanya. Setelah dua minggu bertarung nyawa di ICU Hospital Putra Jaya, anakanda beliau Nur Fatimah telah kembali ke Rahmatullah pada jam 6:20 pagi, di subuh hening Dhulqaedah ketiga 1430H. Manusia datang dan pergi..





Salam juang buat semua.

Kesibukan pelajar-pelajar Universiti di saat ini. Assignment, Exam, Assessment, Clinical, Posting, Presentation, Usrah, Mesyuarat, Ulangkaji terakhir, Refleksi diari, dan bermacam-macam lagi.

Hari ini hilang 'mood' buat seketika. Buah hati yang comel pergi jauh menuntut ilmu. Hari ini tiada yang direkodkan dan ditulis banyak. Banyak membantu dan berkomunikasi dengan pesakit sahaja.

Moga rindu ini kan terubat jua. Sekadar menghilang rindu kepada suara gelak tawa dan mimik muka yang comel gebu ini dengan hanya melihat gambar-gambar sahaja.


ye ye, dah 1 Tahun umur saya.. nak terbang.. :)


tembamnya..


eh, anak sapa ni??


with ibu tersayang..


with ayah..:)


sayang adik 'Iffah, jangan nangis yer.. :)


inilah adik 'Iffah, kawan baru saya.. hehe


hehehe


di Restoran Apple dengan ibu dan ayah..


anak ayah ni..


ye ye , anugerah naib johan superbaby :)


rehlah ke Ro'subar, Aisyah tido, ayahnya posing..


dengan haiqal, teman sepermainan yang dah balik Malaysia..


ala-ala anak korea gitu..hehe


anak ayah


bersama kartunis han ri


comel ini..geramnya nak cubit..


di pesta buku antarabangsa..wah, ayah din pun tak sampai lagi nih..


orang suka panggil saya ya 'asal, ya sukkar.. bimakna= "hai si manis.." :)


suko sokmo ini budak.. :)


sentiasa tergelak.. :)


eidul-adha 08. :)


winter sonata bersama ibu dan ayah


with achik uyun


Sentiasa mendapat perhatian orang-orang arab si comel ini..


Banyak lagi gambar-gambar raya dan gambar-gambar terbaru bersama sepupu baru, Auni Nafeesa, tapi tak sempat dimuatkan dan dicari bersama. Em, moga najah buat abe long Hisyam dan kak long Fatimah ya di tahun terakhir di bumi kinanah itu ya.

Aisyah balik ya tahun depan, jaga ayah ibu elok-elok. Balik jadi anak dan cucu yang solehah ya. =) Moga selamat-selamat selalu ya Aisyah, balik nanti jumpa tok mi dan tok bah dan juga Auni ya.

Mungkin berhenti menulis seketika buat menumpu pecutan terakhir. Bermula dengan ujian Quran syafawi 30 Oktober ini. Diteruskan dengan Medical Surgical Nursing dan seterusnya sehingga 23 November. (Mungkin juga kan terus menulis buat ubat minda penghilang penat memecut)

Moga najah dan mumtaz buat semua.

Assalamualaikum.

376! 376 lah! Oh Sorry..

chest tube care is my focus for today...



Second day in ward 5C. A hectic day. A pack ward. Pack with 50 patients, 40 nurse students, 14 staff nurses, 6 housemen, and a lot of specialist doctors to assess third year medical student on clinical examination.


New days, new patients, new diagnosis and new things I learned. Today just to share a little bit on tips how to be excelled and calm in any condition in ward.


First, be confident on what you know, and be humble to admit the things we do not know yet. Ask for explanation. Always be around on passing report time. *At least must know what patient’s diagnosis is. Check for patient’s vital signs.


How to make a nursing diagnosis as simple as ABC?
The formula is also as simple as ABC because the main observation that all healthcare worker must to emphasize is on ABC itself.


A = Airway patency
B = Breathing pattern
C = Circulation


These three things are the basic things on how we can make a diagnosis to the patient. As teach by Sister Azizah to me, nursing diagnosis must be considered on patient’s current condition.


By the way, I saw one patient on hands-cuff. Oh, then I asked the prisoner officer why he’s in cuff? The officer shouts to me… 376! “I beg your pardon sorry, what 376?”... “376 lah. You don’t know? Oh you are a new student. 376 is the section for rapist case. Oh, I learned a bit about law today. The patient look innocent, but the case is…oh, how come this world can be like this.


Moral lessons:

1) To all sisters, beware with any strangers especially male strangers. Do not easily cheat by nice and kind-hearted looking good guy.
2) Watch your aurah. Preserve your dignity just for your husband. Don’t sell it cheaply to all man outsiders.
3) To all youth men, fear ALLAH! Getting married if you are able. If not, just keep fasting and lower your gaze from others.
4) Keep looking for knowledge until the last breath.


I got assignment on hemothorax. Wow, a revision for medical Surgical Nursing 3. Really need to master on this chest tube care and management.

Patient having hemothorax. What is hemothorax? :?

Monday, October 19, 2009

Mahasiswa oh Mahasiswa '2' .

Cukupkah dengan Ijazah dan sijil buat bekalan hidup?





Sekarang ditimbulkan isu Pengurusan UIA yang dikatakan tidak mengambil kira kebajikan pelajar dalam membuat keputusan supaya siswa-siswa UIA Kuantan tidak lagi boleh tinggal didalam kolej didalam kampus. Orang itu dihentam, orang ini dihentam. Persatuan pelajar dikutuk, kepentingan diri diangkat.

Universiti lain sudah lama mengamalkan benda-benda ini. Namun, kita yang tak biasa inilah yang selalunya suka melenting tanpa meminta penjelasan maupun mencari jalan penyelesaian secara matang. Belajarlah menegur atau menyatakan perasaan secara terhormat. Secara selayaknya kita sebagai 'orang universiti'.

Sebab itu selalu saya nyatakan, kadang-kadang dan tidak pelik pun jika tukang sapu sampah atau pencuci tandas itu lebih mulia dan bermakna hidupnya mereka itu dibandingkan dengan pelajar-pelajar universiti yang kononnya 'berpelajaran'. Tapi sebenarnya sekadar mempunyai sijil untuk bekerja tanpa mempunyai kredibiliti untuk hidup sebagai seorang insan dan hamba ALLAH.

Memang tak dinafikan pergerakan perwakilan pelajar sentiasa kehadapan menuntut kesamarataan dan hak-hak kebajikan pelajar supaya terjamin dan terjaga. UM antara contoh yang paling mudah. Sentiasa kehadapan menghantar surat, menyerahkan memorandum, dan menggunakan jalan demonstrasi sebagai pentas terakhir dalam siasah hidup kemahasiswaannya. Namun adakah pihak pentadbir akan mendengar? Kemungkinan ya kemungkinan tidak.

Segala-galanya bergantung kepada rasionalnya isu yang dibawa, faktor-faktor sekeliling yang mendesak, kematangan mahasiswa yang menyatakan isu serta jalan mana yang disalurkan untuk menyatakan protes.

Bukanlah saya disini untuk bersetuju dengan tindakan pihak pentadbir dengan suasana Kuantan yang bukan seperti Kuala Lumpur yang mudah dari segi pengangkutan untuk mahasiswa bergerak ke sana ke mari. Bukanlah jua saya disini untuk tidak bersetuju dengan tindakan sesiapa sahaja yang mahu membuat bantahan kepada pihak pentadbir.

Sekadar berkongsi buah fikiran anak muda Indonesia yang cukup mengagumkan saya. Mantan dosen (pensyarah) saya yang begitu ceria dan menggemarkan saya untuk mengikuti kelasnya walaupun banyak gelak dan ceria di dalam kelasnya, Dr Rizal Damanik.

Saya selaku wakil pelajar bagi kolej pernah sekali berdiskusi dengan Dr Rizal tentang masalah kebajikan pelajar. Permintaan pelajar tentang itu dan ini. Mengharap komen menyokong, tapi menerima komen mengancam tapi bernas dan tepat ke atas kepala orang yang merasakan diri dia adalah anak muda.

Dr Rizal mula mengongsikan pengalamannya ketika turut sama terlibat dalam gerakan gelombang mahasiswa indonesia menjatuhkan Suharto 12 tahun yang lalu. Lalu dia menyatakan kekecewaan beliau terhadap 'kemanjaan' dan 'kerapuhan' jiwa dan idealisme mahasiswa di Malaysia.

Kalau mengikut dia lah, dia mahukan semua siswa hidup di luar kampus. Kerana apa? Kerana mahasiswa yang tidak bergaul dengan masyarakat adalah mahasiswa yang Kaku. Beku. Jumud. Tidak pandai komunikasi. Hebat dalam kertas kerja? Boleh buat program besar? Sesiapa pun boleh buat. tapi hidup bermasyarakat? Ramai yang jahil tentang ini.!

Buatlah sesuatu jua untuk kebajikan pelajar jika kamu adalah pemimpin siswa sebenarnya. Ini tidak, program seminar, kolokium itu ini, konferens sana sini, tapi segala-galanya mau harap Universiti yang sediakan. Ini minda yang goblok. Buatlah program yang membantu persatuan pelajar jua. Bukan mengasingkan menggunakan nama sendiri lalu menyusahkan diri. Gunakan saluran yang ada. Be creative.

*Waduh, saya sendiri turut terkesan jua terkena.

Kena pula bila membaca karya Bapak Hamka akan peribadi besar yang mencerminkan anak muda yang sebenarnya adalah anak muda yang tidak gopoh. Tidak terburu. Membuat pertimbangan baik buruknya. Membuat pertimbangan kesan kebaikan kepada umum, serta kesan kerosakan kepada umum. Mana satu yang lebih berat dan memberi kebaikan? Ah, siswa kita hilang pertimbangan minda. Segala-galanya nafsu kepentingan kendiri.

Bercakap soal kebajikan kononnya buat kebaikan semua. Namun akhirnya mau kembali kepada kepentingan diri jua semata. Ah, inilah minda anak kecil belum sampai tahap anak muda yang fikir ummat! Memeras orang-orang berilmu dengan menghormati didepan-depan. Bagai malu-malu kucing. Namun dibelakangnya dialah sang harimau kerdil yang merobek kehormatan orang yang berilmu dengan mulut jahatnya yang tiada kenal insurans syurga neraka!

Berkonferens bersama siswa dari Indonesia di UKM sebulan lebih yang lalu. Waduh, semua siswa Malaysia hebat bercakap berdegar-degar. Ber'speaking-speaking'. Ah, saya melihat siswa Indonesia ini kurang sekali bercakap. Memang saya tahu Inggerisnya perwakilan yang hadir itu kurang mantap dibandingkan mereka-mereka yang selalu bercakap.

Lalu saya dekati dan selongkari apa rahsia mereka kurang bercakap di dalam konferensi yang bertaraf Asia Pasifik ini. Malunya saya hanya ALLAH yang tahu. Rupanya mereka tidak berminat dan tiada apa yang mau dibicarakan sangat kerana apa yang siswa-siswa Malaysia bincangkan itu telah lama mereka praktik dan amalkan. Lagi pula perbincangan itu terlalu lokal. Tidak bersifat universal. Terlalu mahukan kepentingan diri diutamakan.

Kalau di Indonesia, benda-benda ini bukannya dilapangan ini perlu diperbincangkan. Ini lapangannya praktikaliti. Kami sudah lama membuat apa sahaja cadangan dan idea yang kamu bangkit dan perbincangkan ini.

*Waduh. Kena lagi. Nasib baik saya berminat amat dengan karya-karya Bapak Hamka. Sempat jua mendalami fikiran anak muda yang tua umurnya seperti Bapak Hatta, Sukarno, H.A Salim.

Aduh, sakitnya hidup dikalangan orang-orang tua jumud yang masih muda umurnya. Lalu menimbulkan suasana kelam-kabut bagaikan anak kecil yang menangis meminta perhatian. Mentahnya kita ini semua.

Bukalah minda. Tambahkan bicara dengan orang yang diluar kotak suasana dan pemikiran kita. Banyakkan diskusi, kurangkan argumentasi. Kita terlalu tertutup dari suasana kepayahan dan kesungguhan anak muda dalam menuntut ilmu. Segala-galanya mahu disediakan. Bila ditarik, mulalah berbunyi. Mulut kalau tidak dijaga, nantilah ALLAH menghantar 'jaga'-Nya.

Inilah bahana anak-anak dibesarkan dengan kesenangan. Tiada daya mau bergerak. Bersusah sendiri menuntut ilmu. Oh, tak sabarnya menanti saat keluar dari kolej kediaman. Mencabar diri bermasyarakat.

Bukan bersetuju, bukan jua tidak bersetuju. Lihatlah dunia dari kedua-dua belah pandangan. Buka mata kita kedua-dua belahnya. Sekadar menyampaikan pandangan dari sudut berbeza. Supaya minda kan sama terbuka nan punya idealisme.


Mahasiswa oh Mahasiswa..


-tak takut berbeza-

Zenki 44,
Perpustakaan Indera Mahkota,
Kuantan.

New Day, New Words Learned

Haematemesis

Haematemesis is the vomiting of blood. Previously, one patient of mine was having this symptom. This haematemesis is one of the symptoms of acute gastrointestinal bleeding. Bleeding that brings the patient to the physician is a potential emergency and must be considered as such until its seriousness can be evaluated.



Carbuncle at the back of the body




A carbuncle is an abscess larger than a boil, usually with one or more openings draining pus onto the skin. It is usually caused by bacterial infection, most commonly Staphylococcus aureus. The infection is contagious and may spread to other areas of the body or other people. –Courtesy from wikipedia definition.

A carbuncle is an area of subcutaneous necrosis which discharges itself on to the surface through multiple sinuses. – Courtesy from Oxford Handbook of Clinical Medicine.



RBS = Is Renal Blood Sugar

This is more on hemodynamic monitoring on diabetes mellitus. I have no idea more on this type of test. Still searching and looking for further information.

• Somebody like share knowledge here? You are cordially invited to discuss and study with me here about this hemodynamic monitoring on diabetic patient. * Wops, actually more on monitoring the effect of blood sugar levels in the body from surgery.
• Any lecturers or academicians who likes to involve and share their experience or knowledge are really appreciated for such that purpose.



ERCP = what’s this?

Any senior or knowledgeable persons want to help this poor guy? This poor guy needs to stop now. The library is going to close. Sharing is caring. Knowledge is from God. Anyone can grab it.

Revision for final exam mode + practical mode = Always struggle for *I.I.I.C.E.



*Internationalization, Islamization, Integration, Comprehensive, Excellence


***Tomorrow we will face a new phase, new face, new quality if we see from a different angle everyday.(although we just stay in the same place or condition for years) Insya' ALLAH.***

A Smile From Heart



A Smile From Heart

5 months non-work for clinical taught me to improve my skill (even I have no time to practice all the procedure), at least the knowledge I gained and grab can hold me confident.

First day in clinical posting for the first semester in second year. I never went to the ward with this type of feel. I feel good. Starting from riding my motorbike, when I see the gate of hospital, I smile spontaneously. Wow, I can guess what type of feel is this. I have felt it before when I was in Hulu Selangor, and also every time I entering the IIUM Kuantan campus in Indera Mahkota campus.

Today, nothing special except I recognize something different in HTAA setting. The management of hospital starts their work with reciting the du’a using hospital sound system. A beautiful dua’. Nice and easy for Muslim and non-Muslim to understand the du’a with the translation recited.

Previously I just experienced this nice environment in HUSM Kubang Kerian when I was a patient stay in bed for hernioplasty for inguinal hernia treatment. And also when I look after for my mum in the same hospital.

I asked one final year medical student that I know quite well, known as ‘Kak Wahid’ , “When they start this du’a recitation?” “Oh, they just continue this ritual from Ramadan.” Oh, I hope this step can encourage many more good deeds in Pahang society that I feel they are very thirst on meaning of life. The right way of life, al-Islam.



Second interesting I got today is the happy bangle cleaner that always sing a lot of song when he is working. Sometimes sound like he is recite the quranic recitation, sometimes like nashid, but the thing is I don’t understand his song. All are in Urdu’s or Bangladesh language. I am ignorant in that language. What I understand was just when he recite the Quranic recitation in a happy tone.

Feel so embarrassed when an old Chinese man (one of my patient) can speak Bangladesh language fluently. English, Chinese and Malay language just the normal thing if he can speak it very well. I need to restrengthen my target on languages empowerment.

Moral lesson:
1) Start our day with a du’a and hope to ALLAH.

2) Be happy and calm with whatever destiny ALLAH’s stated for us. That’s why ALLAH sees not for our job or our smartness. ALLAH looks just for the ‘qalbun salim’.


3) Meaning of life is so wide and open to all regardless our profession. Just we deny grabbing the Meaning of life in front of ours because of our skeptics, ignorance, generation-centered, and close minded mind. Islam is the way of life. The eternal truth about meaning of life.




Can we clean this stuffs happily? Analyze our spirit honestly

Friday, October 16, 2009

Peringatan!

Final Exam coming soon.

Masa:
30/10/2009 = Quran Syafawi
2/11/2009 = OSPE
....
....
....


Sudahkah bersedia?

# Soalan tak tahu macam mana. Tangan akan menjawab dari minda yang berisi. Sudahkah habis membaca, atau masih sibuk tanpa memberi ruang untuk ilmu?





















# Final exam dengan Izrail.

Masa:
Mungkin lepas tulis entri ini.

Sudahkah bersedia?

- Hak-hak ALLAH dan manusia lain sudahkah tertunai?
- Masih ingatkah al-Quran yang dihafal?
- Masih adakah yang terasa hati?
- Masih adakah hutang tak terbayar?
- Sudahkah bertaubat setiap masa...?

Thursday, October 15, 2009

Apa itu MDI?

MDI


Bermacam jenis MDI


Kandungan dalam MDI



Metered Dose Inhaler ataupun MDI adalah satu jenis teknik rawatan hari ini yang biasa digunakan oleh mereka-mereka yang menghidap penyakit asma.

MDI adalah sejenis alat bantuan kesihatan yang mengandungi beberapa dos ubat yang telah ditetapkan mengikut jenis-jenis asma. Ianya ditekan (disembur) ke dalam mulut untuk menembusi laluan udara ke paru-paru.

Tujuan penggunaan MDI adalah untuk meningkatkan kemampuan pernafasan, untuk mencegah kekejangan bronkiol, asma, alergik dan juga untuk mencairkan cecair yang dirembeskan dari bronkiol

Dibawah ini beberapa teknik dan cara untuk menggunakan ditunjukkan.



Ini untuk teknik yang menggunakan pengjarak (spacing)


Kanak-kanak menggunakan spacer untuk spacing MDI.


Open mouth technique, 1st step

then, give space about 1-2 inches or 2 fingers spaces

and then,compress the inhaler.
(Start breathing in slowly through your mouth, and then press down on the inhaler one time. Breathe in slowly, as deeply as you can.)


Slowly count to 10 while you hold your breath (if you can). This lets the medicine reach deep into your lungs


If your doctor prescribed more than one puff of medicine, repeat this procedure, starting with step 2. For inhaled quick-relief medicine (beta-agonists), wait about one minute between puffs. There is no need to wait between puffs for other medicines.

Rinse your mouth afterward to help reduce unwanted side effects.


Cukuplah perkongsian kesihatan dan perubatan untuk hari ini. Sebarang persoalan dan perkongsian pendapat amat-amatlah di alu-alukan.


Akal yang sihat,
Pada badan yang sihat.

Wednesday, October 14, 2009

Ward Orientation!

Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan.



Oh, I thought all of you are from kulliyyah of medicine. (maybe because we wear lab-coat went to the ward, then the Sister made a wrong assumption).

Ok, let me tell you about this ward. This is Kiambang 5C Ward, Surgical Male ward. You must who is in-charge in this ward.

Orait, this ward consist of five major focus treatment under surgical. Surgery, Dental, Urology, ENT (Ear, Nose, Throat), and Neuro case.

Now, this ward will have 4 Sister incharge (all of them were newly pointed).

This ward now have 28 Staff Nurse (1 male), 3 Community Nurse. Consist of 40 beds (not including the external) usually external beds can reach 50-60 beds.. How crowded this ward you can imagine..

Usually one cubicle will have 6 beds. There is the isolation room and here is the barrier nursing room (Sister told me to find the between difference between isolation room and nursing barrier.. i found it just the same thing with different name. Or readers have any ideas?)

Here is the pantri, stor,toilet, treatment room, medication trolley, medication shelf and remember. All items you must bring it by yourself. From your university or your college. Gloves, surgical gloves, mask, gown, and a few equipment must already provided by your University. (Owh, how come..Oh, ok, i'll discuss with my instructor later)

Em , sister, my instructor told us that we cannot incharge on patient in acute cubicle because we don't fit yet to that cubicle. Em, is it ok?

OK, you as a Nurse, in nursing profession, you must always come forward. You cannot be rigid. Anything you still don't learn it yet, you just admit and tell that never learn it yet. Simple-simple procedure should not be a problem i think.

Always ask a question also. Why? why and why I should do this. Sharper your critical thinking.

Forward yourself! Don not escape.

Must learn something this ward. Always update your assignment.

p/s: One tips for you to be excell in knowing your patient.
-After passing report, round for one minutes to know the case of the patient. At least you must know the case! Then others will respect your when you know at least the case of your patient (indeed, this is the basic things usually mislook by most students)


*A briefing on 'ward orientation' by Sister Nuraishah.

Tuesday, October 13, 2009

Sabarlah Wahai Saudara ku




Membelek akhbar menghilang penat, mencari berita. Terbaca racun penyempit dada. Hampir 80% adalah propaganda psikologi penipuan demi penipuan. Penyaduran demi penopengan.

Semuanya kerana salah guna kuasa hak milik rakyat 1Malaysia dipergunakan untuk kepentingan sempit parti dunia yang jelas ditolak ALLAH dan Rasul akan dasarnya. Kebangsaan, dasar lapuk sedari zaman Firaun yang masih kukuh dipertahan dan diperjuang oleh sebuah parti tegar dengan kegelapan akhirat menidakkan kebenaran kitab ALLAH dan kalam Rasul-Nya.

Membuka blog faisal tehrani, sejuk sedikit hati menyantap bacaan ilmiah berbau sindiran halus nan tajam buat sang penguasa yang jahil tentang hakikat 'hidup' dan 'maknanya'.

Semalam seorang guru mengaji saya memberitahu. Realiti Malaysia rakyatnya sudah sebati dengan rasuah dan tak kenal dosa pahala. Itulah cabaran paling besar dengan masyarakat hari ini. Itulah penghalang besar kepada negara baik yang diredhai ALLAH.

Musuh ALLAH menang bukan kerana hebatnya. Bantuan ALLAH tidak datang bila pejuang-pejuang agamanya melakukan maksiat. Inilah pesan keramat Saidina Umar buat kita semua. Renungan tajam buat diri. Bertaubatlah sebanyak-banyaknya supaya pertolongan ALLAH itu kan hadir. Jangan biarkan dosa kita menghijab pertolongan ALLAH dari membantu kemenangan Islam.

Ayuh sekalian saudara se Islam. Sekalian manusia yang cintakan kebenaran dan kebaikan. Usah tertipu dengan propaganda dan perang saraf parti kebangsaan yang sudah mula mahu melunakkan diri dengan berbagai tema dan cogan kata 'UNTUK SEMUA'.

Hindarkan dosa. Teruskan bekerja. Jalan ini masih jauh. Walau bukan kita yang mengecap kemenangan ini, biarlah generasi akan datang dan akan datang kan memahami pakej Islam secara keseluruhannya. Bukan ambil sekerat dan tinggal sekerat. Kita bukan penghukum, bukan pengakhir.

Wahai anak muda, teruskanlah menyampai dan mentadbir dengan adab, ilmu dan hikmah. Bukan dengan rasuah dan politik wang!




Sabarlah wahai saudaraku..
Tuk menggapai cita..
Jalan yang kau tempuh sangat panjang..
Tak sekadar bongkah batu karang..
Yakinlah wahai saudara ku..
Kemenangan kan menjelang..
Walau tak kita hadapi masanya,
Tetaplah al-Haq pasti menang,
Tanam dihati benih iman sejati,
Berpandu dengan jiwa rabbani,
Tempa jasadmu jadi pahlawan sejati,
Tuk tegakkan kalimah Ilahi,
Pancang tekadmu,
Jangan mudah mengeluh,
Pastikan azammu semakin meninggi,
Kejayaan Islam bukanlah sekadar mimpi,
Namun janji ALLAH yang akan pasti,

-Izzatul Islam-

Monday, October 12, 2009

Tahukah Anda Oktober Ini Bulan Bahasa?

Petikan dari tehranifaisal.blogspot.com, (http://tehranifaisal.blogspot.com/2009/10/tahukah-anda-oktober-ini-bulan-bahasa.html), Insert link tidak berfungsi. Maaf
Sumber asal di suaramalaysia.net

OKTOBER ini diisytiharkan oleh kerajaan Malaysia sebagai bulan bahasa kebangsaan. Tahukah saudara Oktober ini bulan bahasa? Jawabnya, sebahagian besar dari kita - tidak tahu.

Mengapa? Saya akan beritahu mengapa, tetapi sebelum itu marilah kita memahami dahulu apa gerangannya bulan bahasa itu.

Ekoran keputusan kerajaan untuk menobatkan Oktober sebagai Bulan Bahasa Kebangsaan, maka semua kementerian, kerajaan negeri dan agensi kerajaan pun diarah untuk melaksanakan manca program bahasa sepanjang bulan ini. Arahan itu datangnya daripada Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin. Jadi arahan ini bukan main-main sifatnya.

Apa yang moleknya pada bulan bahasa? Moleknya terletak pada usaha kerajaan untuk meningkatkan kesedaran seluruh masyarakat tentang kepentingan bahasa kebangsaan sebagai satu bahasa atau 1bahasa untuk mencapai perpaduan serta bahasa komunikasi.

Oleh kerana itu menurut Timbalan Perdana Menteri lagi, kegiatan bahasa dan persuratan kebangsaan akan dirancakkan lagi sepanjang bulan ini (Oktober) supaya penggunaan bahasa kebangsaan dalam kalangan rakyat akan melata.

Sejajar dengan menumbuhkan minat menggunakan bahasa kebangsaan itu, maka kerajaan juga akan mulai memperkenalkan Anugerah Tokoh Ilmuwan Negara iaitu sebagai satu pengiktirafan kepada ilmuwan negara yang memberikan komitmen dalam usaha mengangkat martabat bahasa kebangsaan sebagai bahasa ilmu, bahasa kemajuan dan bahasa budaya tinggi. Maka bolehlah orang GAPENA, Dewan Bahasa dan Pustaka dan persatuan-persatuan penulis melobi mulai sekarang. Kalau mengidam anugerah tetapi tidak melobi tentu tidak menjadi. Saya bukan perli tetapi ini memanglah realiti, malah saya sudah dapat mengagak dari sekarang siapa yang akan menyandang anugerah tersebut buat kali pertama (kalau dia masih hidup dan panjang umur sampai tahun depan). Tetapi biarlah tekaan tersebut saya simpan dalam hati sahaja dulu.

Yang paling muluk tentang bulan bahasa ini ialah keyakinan Tan Sri Muhyiddin terhadap keupayaan Bahasa Malaysia/Melayu sebagai bahasa ilmu dan bahasa kemajuan. Paling kecil, beliau telah memansuhkan PPSMI (walaupun sebenarnya lambat lagi nak menjadi gara-gara ‘soft landing’) kerana keyakinan kepada sistem pendidikan mestilah berteraskan bahasa kebangsaan.

Ketika merasmikan bulan bahasa, Tan Sri Muhyiddin di Kuching, beliau bermadah yang, "Persepsi bahawa bahasa kebangsaan tidak berupaya untuk menjadi bahasa ilmu dan bahasa kemajuan merupakan tanggapan yang meleset."

Sebenarnya, ramai tidak tahu bulan ini bulan bahasa kebangsaan. Justeru usaha kerajaan tadi bolehlah dianggap kurang berkesan. Malah meleset.

Begini, hari ini sudah 8 Oktober, saya meragui yang bulan ini akan dipenuhi dengan aktiviti kebahasaan di agensi kerajaan mahupun di pelbagai kementerian. Birokrasilah katakan. Macamlah ada perancangan dalam badan kerajaan yang dapat dibuat ‘sekelip mata’. Di peringkat swasta, jangan harap langsunglah


Ragu saya itu semakin berasas kerana selama ini saya perhatikan tidak ramai menteri yang menyambut usaha dan upaya Timbalan Perdana Menteri untuk memartabatkan bahasa kebangsaan ini. Kalau bertutur mereka lebih selesa berbahasa Inggeris, termasuklah ‘yang satu itu’ (fahamkan siapa!). Rasa semacam Tan Sri Muhyiddin bekerja seorang diri dalam menyemarakkan bahasa Melayu. Saya mahu rasanya menawar diri menolong beliau, tetapi iyalah…siapa saya! Nak mementaskan teater di Dewan Bahasa dan Pustaka dinafikan, jadi serba tak kena. Dan saya tiada kuasa lobi, justeru memang tak terpandang dek Timbalan Perdana Menteri.

Jadi memanglah Tan Sri Muhyiddin bekerja seorang-seorang diri. Kalau Tan Sri membaca kolum ini (atau pembantu khas, setiausaha sulit, setiausaha politiknya ada menatap bait-bait artikel ini – dengan tulus hati – saya nak tolong Tan Sri.)

Jadi saya kira yang berbahasa hanyalah bulan. Orang belum tentu berbahasa.

Mengapa orang tidak peduli bulan ini bulan bahasa?

Sebabnya mudah:




Semalam, saya sempat merewang di Sungei Wang untuk membelanjakan wang yang ada dalam poket. Saya terserempak dengan seorang peniaga menjual barang mainan, berbangsa Cina (macamlah ada bangsa lain di Sungei Wang) yang boleh bertutur dalam bahasa Arab meskipun berkarat dan tidaklah selaju air ibarat fasihnya dee-jay IKIM.FM, Mona Jasman. Cukup dan memadailah bahasa Arab beliau itu untuk meraih minat seorang pelancong Arab yang bertubuh besar dan berjanggut panjang untuk membelikan anaknya helikopter dengan alat kawalannya sekali.

Setelah urus-niaga berjalan, saya pun bertanya kepada peniaga Cina tersebut bagaimana beliau boleh berbahasa Arab? Siapa yang mengajar? Susahkah mempelajarinya?

Beliau mendedahkan, ya, bukanlah rahsia, kerana wang semuanya jadi. Oleh kerana bahasa Arab sudah menjadi semacam bahasa yang penting untuk Cina itu berniaga maka dia harus boleh bercakap sepatah dua. Dan Cina itu memberitahu saya, ‘yang dia tak pandai berbahasa Melayu’ kerana sekolah tidak tinggi.

Saya pernah ke Beijing, di sebuah pusat membeli belah peniaga Cina tersebut boleh berbahasa Melayu, membilang angka dalam bahasa kebangsaan dengan baik sedangkan beliau bukan Cina Malaysia, bukan ahli parlimen (katakanlah DAP), beliau hanyalah peniaga langsir. Tetapi kerana ramainya pengunjung Melayu, mak cik-pak cik yang ditaja oleh Ketua Bahagian untuk jalan-jalan membeli belah di Beijing, mereka yakni peniaga Cina tersebut dengan sendiri berinisiatif untuk berbahasa Melayu.

Contoh klasik ialah peniaga Arab, Afghan dan Bangladesh di kota suci Mekah dan Madinah yang fasih berbahasa Melayu. Sebab apa? Sebab bahasa Melayu adalah bahasa jual beli dengan jemaah kita yang terkenal kaki joli.

Bahasa Melayu kalau hendak jadi bahasa kebangsaan yang gagah dan bermartabat, haruslah diberikan sisi komersialismenya. Jadikan ia bahasa perniagaan, bahasa jual-beli seperti mana di zaman Kesultanan Melayu Melaka lama dahulu.

Dengan itu nanti, bukan sahaja bulan bahasa akan menjadi laku; kedudukan aktiviti kebahasaan dan persuratan tak payah dibulankan, dengan sendiri akan rancak bersemarak. Orang akan mencari sendiri karya sastera kita, orang akan meluru membaca khazanah tradisi kita dalam bahasa Melayu. Dan dengan sendirinya bahasa kita akan dipandang bermaruah di mata dunia, di mata 1Dunia. Tidaklah kalau ke Paris untuk menjual nama negara kita kepada UNESCO akan bertutur dalam bahasa penjajah iaitu Inggeris (sedangkan orang Perancis haram hendak berbahasa Inggeris dan tetaplah pongpangpongpang berbahasa Perancis).

Soalnya, adakah komitmen politik sejauh itu?

Tan Sri Muhyiddinlah seorang diri.

Jadi, saya ragu. Bulan sahajalah yang berbahasa.

Manusianya, belum lagilah nampaknya

-faisal tehrani, 12 Oktober 2009-

Wasiat Abbas kepada anaknya Abdullah mengenai ‘rahsia’.




Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Apabila datang sesorang bercakap sesuatu perkara, setelah orang itu beredar maka perkara yang dicakapkan itu menjadi amanah.”


Amanah itu bererti wajib dijaga dengan sempurna. Hanya perkara yang baik sahaja yang boleh diceritakan kepada pihak lain, supaya perkara yang makruf itu kian tersebar serta menaikkan nama baiknya dipandangan masyarakat.


Sementara perkara yang buruk wajib ditutup dan dilindungi daripada diketahui umum sebagai amanah. Dengan cara begitu keaibannya tidak diketahui umum dan keburukannya tersekat daripada merebak.


Adapun orang yang duduk semajlis dengan kita adalah amanah, semestinya banyak perkara dan hal ehwal peribadinya yang diketahui mengenai kawan semajlis itu.


Justeru, mengenai perkara buruk itu mesti dijaga sepenuhnya, melindungi ehwal semajlis hendaklah berlaku secara timbal balik antara mereka.


Seseorang ditanya; bagaimanakah menjaga rahsia seseorang, sedangkan tidak pernah didengar cerita buruk terbit daripada lisannya? Orang itu menjawab: “Sesungguhnya dadaku adalah kubur bagi rahsia seseorang.”


Sebagaimana kubur tidak pernah memuntahkan mayat yang bersemadi di dalamnya, begitu juga apabila seseorang bercakap pelbagai perkara kepadanya.


Hakikatnya dia datang hendak semadikan rahsia diri terkubur rapi di dadanya. Rahsianya mohon dilindungi.


Kerana dia yakin bahawa saudaranya adalah bilik kebal yang selamat bagi menyimpan rahsianya, sesungguhnya dada bagi orang baik-baik itu adalah kubur yang selamat bagi segala rahsia.


Untuk mengenal pasti baik buruknya seseorang itu, ialah sama ada rahsia kawannya tersimpan rapi atau terbongkar bersepah merata melalui lisannya.


Berkata Saidina Abbas kepada Abdullah anaknya: “Sesungguhnya telah kuperhatikan bahawa Saiyidina Umar dalam majlis besar apabila hendak minta pendapat, seringkali dia mendapatkan kamu lebih dahulu. Oleh itu aku hendak berpesan lima perkara kepadamu:


Pertama, jangan buka rahsia ketua (Umar); kedua, apabila berada di dalam majlisnya jangan sekali kali bercerita tentang keburukan orang lain. Ketiga, jangan diketahuinya yang engkau pernah berdusta walaupun kepada orang lain. Keempat, jangan sesekali derhaka kepada perintahnya. Kelima, jangan sampai dia tahu yang kamu khianat.”


Seorang alim besar bernama Sya’bi ketika mengulas nasihat Abbas kepada Abdullah itu, bahawa setiap perkara yang dipesan oleh Abbas layak dibayar seribu dinar, kerana inilah pesanan yang boleh menyelamatkan manusia di dunia dan akhirat.


Setengah dari tanggungjawab lidah ialah senyap dari bertengkar dan bertelagah dari setiap perkara diucap oleh kawanmu, ertinya jangan cepat mencelah dan mengganggu orang sedang bercakap.


Abdullah bin Abbas radiallahu’anhuma berkata: “Kamu jangan berbincang dengan orang bodoh (safih), kerana dia hanya akan menyusahkan kamu, apa yang kita kata walaupun baik tidak akan didengarnya, kerana dia tiada kemahiran menilai perkara baik lantaran kesafihannya.”


Jangan berbalah dengan orang yang perangai dan tutur kata lemah lembut (halim), kerana dia pun akan marah juga. Akibatnya akan merugikan kerana kehilangan seorang halim yang sepatutnya menjadi sahabatnya.


Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “ Sesiapa yang tidak berbalah dengan rakannya yang bercakap perkara tidak berguna (mubtilun), di akhirat kelak ALLAH SWT peruntukkan kepadanya sebuah mahligai di dalam syurga.


Sesiapa yang tidak bertengkar meskipun dirinya di pihak yang benar (muhiqqun), di akhirat kelak ALLAH SWT cadangkan baginya sebuah mahligai dibahagian atas syurga.


Pengajaran mustahak daripada hadis tersebut ialah supaya menghindari perbalahan dan pertengkaran. Sebaliknya dianjurkan supaya bersoal jawab sebagai bertukar fikiran dan nasihat, seseorang kemuka pendapatnya untuk kebaikan bersama.


Tetapi berbalah iaitu bertegang urat kerana menegakkan benang basah, jelas ia tidak disetujui oleh agama. Kerana asas perbalahan ialah memperlekeh pendapat orang lain disamping hendak menaikkan dirinya.


Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud: “Meninggalkan perbalahan dalam situasi sedar dirinya salah (mubtilun) adalah wajib (fardu). ALLAH SWT menjanjikan syurga baginya.”


Apabila seseorang sedar dirinya dipihak yang salah, langkah bijak yang perlu diambil ialah senyap untuk elak perbalahan. Sikap tersebut amat terpuji hingga ALLAH SWT menjanjikan syurga untuknya.


Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud: “Sesiapa yang mengelak daripada perbalahan sedang dirinya dipihak yang benar, semestinya derita jiwanya lebih parah daripada berdiam diri di atas perkara yang salah. Untuknya dibinakan mahligai di puncak syurga.”


Sesungguhnya terlalu menderita jiwa orang yang menahan lidah kerana mengelak daripada perbalahan dan pertengkaran, sedangkan dia di pihak yang benar dan mampu berdebat dengan mengemukakan hujjah dan dalil.


Justeru beban derita jiwa yang ditanggung itu tidak sia-sia, mampu mengelak daripada berbalah dianggap berjaya menahan sesuatu, meskipun jiwanya parah demi mentaati larangan ALLAH SWT.


Sebagai imbalan atas kejayaan itu, anugerah Tuhan iaitu pahala yang banyak dan mahligai mewah dipuncak syurga sedia menantinya di akhirat kelak. Oleh itu elak daripada perbalahan, digalak pula memberi nasihat dengan hujah dan dalil.


*Kalam murabbi, Pulau Melaka.

Masa Itu Nyawa