Tuesday, September 22, 2009

Ucapan Demi Ucapan Menuntut Pelaksanaan



Salam al-Kelantani, 3 Syawal 1430 H, 22 September 2009

Lama tidak memperbaharui entri blog. Banyak isu-isu dan perkara berlalu begitu sahaja. Banyak benda yang dikongsi bersama abang, sahabat-sahabat, teman-teman karib dalam soal masa depan dan kehidupan yang sementara cuma ini.

Dalam kesibukan berkenduri dan berziarah, tidak lupa jua kesibukan membalas dan memberi ucapan aidilfitri kepada kenalan-kenalan. Sebelum balik beraya di Kubang Kerian, banyak peristiwa dan pengucapan menyentuh hati berlaku di dalam kelas saya. Alhamdulillah segala luka-luka lama dari Darul Quran sehingga UIA Kuantan telah terubat langsung dengan slot muhasabah bersama teman-teman sekelas yang cukup memberi kesan. Dengan hampir semua 'sisters' menangis, dan 'brothers' bercakap dengan sejujurnya. Alhamdulillah dan Alhamdulillah.

Petang hari terakhir saya berada di Kuantan, saya mendapat saya pesanan ringkas yang sungguh tidak disangka. Satu pesanan ringkas yang merobek kembali luka yang baru sembuh. Sungguh slot muhasabah tadi bagaikan hilang ertinya. Sungguh kebesaran jiwa menuntut saya untuk bersabar walaupun ada juga paku buah keras yang saya pulangkan kembali dalam penuh 'rajuk' dan 'kerendahan diri'. Malam tersebut terus saya bincangkan dengan sahabat baik dari Gombak, Zaki, akan kewajaran tindakan saya memulangkan paku buah keras berbentuk sebegitu.

Alhamdulillah, moga hikmahnya dapat ditemui oleh orang-orang yang terasa dengan tindakan saya walaupun kadang-kadang jtindakan itu dikatakan 'keras' dan langsung tiada kebaikan. Sedangkan ruang penjelasan demi penjelasan telah ditutup dengan prejudis dan penghakiman awal tanpa merujuk.

Ramadan berlalu, alhamdulillah hati ini semakin lembut. Semuanya telah saya maafkan dan saya lupakan. Biarlah yang lalu terus berlalu. Apa pun, buat mereka yang mahu menutup mata dari kebenaran saya tidak mempunyai kuasa untuk melembutkan hati tersebut kerana hanya ALLAH pemilik segala hati.

Saya akan terus berusaha dan berdoa dan terus berdoa dan memberi sedikit 'pengajaran' supaya kekasaran pendekatan itu kan disedari dan diinsafi.

Tiada apa yang menarik akan ucapan demi ucapan dari setiap pesanan ringkas yang saya terima bagi yang mengucapkan selamat hari raya melainkan semuanya menuntut perlaksanaan demi perlaksanaan kata-kata.

Sekadar berkongsi peringatan dari ucapan sendiri yang membekas ke dalam diri ini.

'Ramadan berkat melimpah ruah,
Aidilfitri hari yang meriah,
Puasa enam lah hadiah,
Hidup bermakna menuju ALLAH..
Salam aidilfitri, maaf zahir dan batin.
Mencari ketenangan,
Nuruddin.'


Dalam banyak pesanan ringkas yang dibalas dan diterima saya, ada satu pesanan ringkas yang menambah ilmu, suka saya kongsikan jua disini.

Manusia menyebutnya adat,
Kami melafaznya ibadat,
Taqabbalallahu minna wa minkum,
Selamat Hari Raya Aidilfitri
- Haji Hasrizal sekeluarga @ www.saifulislam.com



Zenki 44,
16150 Kubang Kerian,
Syawal 1430H

No comments:

Masa Itu Nyawa