Friday, September 4, 2009

Sahur percuma yang PANAS! Moga berkat



Semalam saya berjalan dari bilik menuju ke pusat kemudahan untuk lelaki (Central Facilities for Brothers, CF Bro) untuk mengambil sahur percuma yang disediakan oleh Biro Penjagaan Islam? (betul ke terjemahan begini?) (Islamic Care Bureau) MRC Talhah.

Baru sahaja turun dari tangga blok, berjumpa Amir dari terengganu. Pelajar tahun dua perubatan. " nok gi sahur? takdok doh, habis doh". Tegur Amir. "Aduh, rasanya baru jam 4.45am. Masa untuk sahur tu dari jam 4.30-.5.30 pagi. Cepatnya habis..?"

Tadi, sekali lagi saya berjalan untuk bersahur percuma. Jam 4.35am. Sampai di CF Bro, sekadar tersengih dan sekali lagi pulang ke bilik dengan perut kosong. Dah habis juga rupanya. Nampaknya ICB MRC Talhah perlu tambah bajet ataupun bilangan anggaran pelajar untuk bersahur rasanya.

Buah kurma bersama air masak pun sudah cukup sebenarnya. Adat pelajar, biasanya mahukan barang-barang 'majanan', 'free' atau percuma. Namun, di dalam hidup ini, jika kita terlambat , ertinya benda itu bukanlah rezeki kita.

Baru seminit berada di bilik. Datang Aminuddin, pelajar tahun dua perubatan. Masuk melawat, tengok-tengok tanya khabar dan terus keluar. "ish, pelik budak ni datang melawat pagi-pagi gini", Dua minit kemudian, datang lagi sekali Amin membawa nasi ayam. "ambillah, pakcik kat terawih aku jadi Imam kat luar bagi semalam." Huu. Apa boleh ku kata. Ditengah kelaparan datang sahabat menyempurnakan hajat. Moga ALLAH berikan 'distinction' buat mu dalam peperiksaan akhir blok pertama tahun dua ini.

Saya terfikir. Jika kita terlambat, mungkin benar itu kesalahan kita. Tapi janganlah disebabkan tidak mendapatkan apa yang kita inginkan, kita melupakan nikmat ALLAH yang terlalu banyak disekeliling kita. Janganlah sampai kita menutup mata dari peluang dan ruang-ruang yang ALLAH sediakan buat kita semua ini, hamba-Nya.

Pengajaran:

Ingatlah bumi ALLAH itu luas.
Ingatlah rezeki kita hanyalah ditangan ALLAH.
Bukalah ruang untuk menerima yang lebih baik walaupun mungkin kita terlepas dan gagal mendapatkan apa yang selama ini kita idam-idamkan.
Yakinlah janji ALLAH akan ketentuan-Nya dalam hidup, rezeki, JODOH dan AJAL kita.

Salam mujahadah 15 terakhir Ramadan.


Zenki,
5.19am,
Blok T2, 2.1,
Teratak Talhah,
25200 Kuantan.

1 comment:

limaumaniss said...

talhah di kuantan rupanya...patutla macam penah dengar mahallah talhah nie...

Masa Itu Nyawa