Skip to main content

Sahur percuma yang PANAS! Moga berkat



Semalam saya berjalan dari bilik menuju ke pusat kemudahan untuk lelaki (Central Facilities for Brothers, CF Bro) untuk mengambil sahur percuma yang disediakan oleh Biro Penjagaan Islam? (betul ke terjemahan begini?) (Islamic Care Bureau) MRC Talhah.

Baru sahaja turun dari tangga blok, berjumpa Amir dari terengganu. Pelajar tahun dua perubatan. " nok gi sahur? takdok doh, habis doh". Tegur Amir. "Aduh, rasanya baru jam 4.45am. Masa untuk sahur tu dari jam 4.30-.5.30 pagi. Cepatnya habis..?"

Tadi, sekali lagi saya berjalan untuk bersahur percuma. Jam 4.35am. Sampai di CF Bro, sekadar tersengih dan sekali lagi pulang ke bilik dengan perut kosong. Dah habis juga rupanya. Nampaknya ICB MRC Talhah perlu tambah bajet ataupun bilangan anggaran pelajar untuk bersahur rasanya.

Buah kurma bersama air masak pun sudah cukup sebenarnya. Adat pelajar, biasanya mahukan barang-barang 'majanan', 'free' atau percuma. Namun, di dalam hidup ini, jika kita terlambat , ertinya benda itu bukanlah rezeki kita.

Baru seminit berada di bilik. Datang Aminuddin, pelajar tahun dua perubatan. Masuk melawat, tengok-tengok tanya khabar dan terus keluar. "ish, pelik budak ni datang melawat pagi-pagi gini", Dua minit kemudian, datang lagi sekali Amin membawa nasi ayam. "ambillah, pakcik kat terawih aku jadi Imam kat luar bagi semalam." Huu. Apa boleh ku kata. Ditengah kelaparan datang sahabat menyempurnakan hajat. Moga ALLAH berikan 'distinction' buat mu dalam peperiksaan akhir blok pertama tahun dua ini.

Saya terfikir. Jika kita terlambat, mungkin benar itu kesalahan kita. Tapi janganlah disebabkan tidak mendapatkan apa yang kita inginkan, kita melupakan nikmat ALLAH yang terlalu banyak disekeliling kita. Janganlah sampai kita menutup mata dari peluang dan ruang-ruang yang ALLAH sediakan buat kita semua ini, hamba-Nya.

Pengajaran:

Ingatlah bumi ALLAH itu luas.
Ingatlah rezeki kita hanyalah ditangan ALLAH.
Bukalah ruang untuk menerima yang lebih baik walaupun mungkin kita terlepas dan gagal mendapatkan apa yang selama ini kita idam-idamkan.
Yakinlah janji ALLAH akan ketentuan-Nya dalam hidup, rezeki, JODOH dan AJAL kita.

Salam mujahadah 15 terakhir Ramadan.


Zenki,
5.19am,
Blok T2, 2.1,
Teratak Talhah,
25200 Kuantan.

Comments

limaumaniss said…
talhah di kuantan rupanya...patutla macam penah dengar mahallah talhah nie...

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…