Skip to main content

Muhasabah (2) Pasca 9 bulan berblog


Seorang guru saya pernah menasihatkan saya:

"Quran bukan sekadar untuk dibaca dengan suara yang sedap sahaja, tapi aplikasi dan pengamalan intipati al-Quran itu yang lebih utama"

Kata Imam al-Banna; "Tanggungjawab itu lebih banyak daripada masa"

Baiklah, senaraikan tanggungjawab tertangguh kamu sekarang!

Baik tuan.

1. Menjaga al-Quran
2. Artikel ilmiah
3. Laporan unit
4. Ulangkaji pelajaran
5. Senarai barangan pesanan
6. Persediaan ke Konferens Asia Pasifik
7. Pelan pelaksanaan unit.
8. Almanak biro.
9. Usrah (tertangguh H1N1)
10.Hafal hadith 40 (amanah usrah)
11.Pelan gerak kerja pemeriksaan kesihatan I-Quest 09'
12.Tindakan lanjutan laporan kewangan program lepas.
13.Usrah minggu ini.
14.Jadual fardhiah yaumiyah.
15.Hubungi Azuwan, (Taaruf Week matters)
16.Mulakan gerak kerja alumni AMAL Kuantan
17.Pastikan tarikh 'pulang' bersama adik-adik sekolah
18.Kertas Kerja Bulan Dakwah
19.Hubungi jemputan penceramah Bulan Dakwah secepat mungkin.
20.Bincang urusan Imam terawih dengan saudara Rashid

Wah..kamu sudah melampau begini..

Tapi tuan, itu kena siap sebelum masuk Ramadhan semua. Macammana ni?

Terlupa, ada lagi 3,4 agenda penting belum disenarai pendekkan.

Dah,dah. Gunakan Quran sebagai penyuluh penerang jalan kamu tu. Bahagi-bahagikan tugas kepada sahabat-sahabat lain juga. Buat satu-satu. Jangan gopoh, jangan terburu.

Jangan lupa jaga hubungan kekeluargaan juga. Telefon dan 'sms' umi,abah, adik-adik, abang, kakak, mak saudara dan mak-mak angkat tu jangan lupa.

Ingat Din, ALLAH akan murahkan rezeki dan panjangkan umur orang yang hubungkan silaturrahim. Sibuk macammana pun, inilah masa untuk membiasakan diri dengan kesibukan alam kerjaya dan berkeluarga tak lama lagi.

p/s: adoiya..belum masuk bab berkeluarga lagi kamu ni..

Fikirkan bersama: Adakah dengan menulis, masa kita banyak terbuang, atau kita mampu memberi 'output' dan sebagai satu 'reward' kepada diri sendiri dan orang lain? Atau kita menulis sekadar ikut-ikutan atau sebagai medan peringatan buat diri sendiri dan sekelian teman pembaca?

Comments

Anonymous said…
bagusnya entri ni.kenapalah sy tak macam kamu?

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…