Skip to main content

Ku terima lamaran ini

Ikatan hati:

Kayu ukurnya bukanlah dengan harta dan kemewahan hadiah,pemberian dan harta simpanan atau kehebatan pencapaian diatas kertas.

Kayu ukurnya ialah dengan kemewahan kasih sayang, kemurahan senyuman, keindahan bahasa, kemuliaan akhlak pergaulan, dan kehebatan perhatian terhadap insan yang hatinya telah dan ingin kita ikatkan.

Kunci pertautan hati:

Boleh diukur dengan keseriusan kita menyempurnakan diri dengan kayu ukur ikatan hati diatas. Memulakan segala sesuatu dengan mendahulukan dan mengikat hati sendiri kepada Sang Pengikat segala hati dan Sang Pemilik segala hati; ALLAH.

Demi diri ini yang didalam genggaman-Nya, sungguh aku telah dilamar berkali-kali. Alhamdulillah,hampir dua bulan berlalu dengan majlis yang ringkas, penuh ketenangan, tiada palitan nafsu, semuanya kerana yang Satu,akhirnya aku terima lamarannya kali ini kerana-Mu.

Moga ikatan ini kan membuka hati-hati yang memandang serong dan sepi. Semuanya kerana kunci redha-Mu.

Doakan kami.

Kayu ukur saya dan dia:

bukanlah dengan harta dan kemewahan hadiah,pemberian dan harta simpanan atau kehebatan pencapaian diatas kertas.

Kayu ukurnya ialah dengan kemewahan kasih sayang, kemurahan senyuman, keindahan bahasa, kemuliaan akhlak pergaulan, dan kehebatan perhatian terhadap insan yang hatinya telah dan ingin kita ikatkan.

Memulakan segala sesuatu dengan mendahulukan dan mengikat hati sendiri kepada Sang Pengikat segala hati dan Sang Pemilik segala hati; ALLAH.


Rindu keredhaan, takut kemurkaan

Salam 'uzlah 'mencari barang yang hilang'

Comments

dah berpunya la ni....ramai la yg patah hati...
apakah benarrrrr segala ini? Alhamdulillah tak sabar nk gi klate make nasi myk oghe tuh hoho -jarx
Kakak Shakir said…
This comment has been removed by the author.
mendalam betul maksud entry ni din, tahniah.
Buat AnjeRuby : patah pun boleh diikat kembali. Rujuk ikatan hati dalam entri kali ini.

Buat taksuke kucingatal (^^): InsyaALLAH kebenaran kan menewaskan kebatilan jua kan :) Benarr sekali. :)

Buat Ibnu Omar:
Gitulah

Buat cahaya bisikan rahsia :
mafi musykilah. segalanya terang dengan bersuluh

Buat Nurul Asyikin Abdul Razak :
tak dalam pun kak syikin, 'tohor2' jah baru tuh.
cuba teman pembaca kongsikan disini maksud-maksud tersirat yang boleh dibaca selain membaca karya yang tersurat sahaja ini...
Ulasan 1 entri ku terima lamaran ini :

azZenki menujukan maksud tersirat artikel ini khusus buat semua para naqib nuqaba', buat semua para pemimpin, buat semua anak-anak, buat semua para penghafal al-Quran, buat semua penuntut ilmu, buat semua pendokong-pendokong gerakan Islam, buat semua mereka yang merasakan Islam itu berat dan memberatkan. Moga ALLAH melimpahkan kelembutan hati dan kejernihan hati dengan cahaya penjagaan-Nya, dengan cahaya kasih sayang-Nya, jua dengan cahaya kelembutan-Nya.

Khas buat ummi yang mendidik anak ini melembutkan hati bersenjatakan kasih sayang.
Kembara Sufi said…
kontroversi abess :)
This comment has been removed by the author.
apakah karya picisan in pun dikira 'nyekit' jua buat muslimat?

maaf jika sememangnya diri ini kurang hikmah. Izin uzlah mencari barang yang hilang itu(hikmah)
Nusaybah Jr. said…
hoho..
saya dah agak dah..
dan saya sangat memahami apa yg "cikgu" nak kata...

nyekit??
Tok nyekit pun bagi ana...
see tha things from the differnt angle..
kan?

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…