Skip to main content

Andai ini ramadhan terakhir

Berkalau-kalau itu buah syaitan. Buah yang lazat untuk melupakan kita dari dosa dan pahala. Melupakan dari merasakan diri diperhati dan dilawati malaikat pencabut nyawa 70 kali setiap hari..


Sekadar gambar hiasan dihadapan Makam Umar Abdul Aziz, di bumi Syam. Khalifah Islam yang adil,wafat akibat dikhianati mereka-mereka yang bencikan keadilan dan keamanan. Mendapat gelaran Khalifah ar-Rasyidin yang kelima selepas Saidina Ali. Ku damba mengikut jejak langkahnya.



Renungan buat diri dan teman ziarah menatap lirik lagu dari kumpulan Rabbani (dendangan solo allahyarham ustaz Asri Ibrahim). Lagu yang pasti membuatkan kita terfikir akan kata-kata yang dimaksudkan beliau. Lebih-lebih lagi buat keluarga beliau yang telah melalui subuh terakhir bersama allahyarham. Bersama kita hayati!

Subuh Yang Terakhir

Bilakah kali yang terakhir kau ucapkan sayang,
Pada insan yang setia berkongsi susah dan senang,
Luahkan isi hati andainya sudah ditakdir,
tadi subuh yang terakhir,

Bila berdekatan kadangnya makin kita leka,
Bila berjauhan barulah merindu di dada,
Selagi berkesempatan ucapkan terima kasih,
Andai esok takkan hadir...

Jika terkasar bahasa, mungkin ada yang terasa
Tapi tak kedengaran rintihan kerna sayangkan dirimu,
Namun di hati mampukah dilupakan,
Barulah kemaafan,
Jangan sebelum nyawa dipulangkan...

Bilakah kali yang terakhir kau kucupi pipi ayah bonda,
yang tak mungkin kau terbalas budi,
Tunjukkanlah syukurmu bertuahnya kau dilahir,
Andai esok takkan hadir...

Lihatlah saja isterimu berkorban separuh nyawa,
Demi menjamin kebahagiaan anak dan suami tercinta,
Buktikanlah padanya pilihan jodohmu tepat,
Sebelum semua telewat,
Lafazkan rasa cinta...
Andainya sudah ditakdir
Tadi subuh yang terakhir...



Juga renungan buat diri dan teman ziarah menatap lirik lagu dari kumpulan ungu ini. Jangan terlalu berkalau-kalau. Kerna kita tidak mengetahui ketetapan pengakhiran kita. Moga detik terakhir hidup saya dan teman ziarah dipenuhi tangis kenalan dan taulan sedang saat itu saya dan teman ziarah tersenyum penuh kepuasan dan makna.

Andai ku tahu

Andai ku tahu kapan bila ajal ku,
Ku akan memohon,
Tuhan tolong panjangkan umurku,
Andai ku tahu kapan tiba masa ku,
Ku akan memohon,
Tuhan jangan Kau ambil nyawaku,
Aku takut akan semua dosa-dosa ku,
Aku takut dosa yang terus membayangi ku,

Andai ku tahu,
Malaikat mu kan menjemputku,
Izinkan aku,
Mengucap kata taubat pada-Mu,

Aku takut akan semua dosa-dosa ku,
Aku takut dosa yang terus membayangi ku,

Ampuni aku dari segala dosa-dosaku,
Ampuni aku, menangis ku bertaubat pada-Mu,

Aku manusia yang takut neraka,
Namun aku juga tak pantas di surga,

Andai ku tahu kapan bila ajal ku,
Izinkan aku,
Mengucap kata taubat pada-Mu,

Aku takut akan semua dosa-dosa ku,
Aku takut dosa yang terus membayangi ku,

Ampuni aku dari segala dosa-dosaku,
Ampuni aku, menangis ku bertaubat pada-Mu,


* Di hadapan makam Imam Nawawi di Nawa, Syiria bumi Syam.

Moga Ramadhan kali ini yang terbaik buat ku jika ini detiknya aku kembali. Terima kasih semua kenalan, sahabat, teman saudara. Maaf atas kekasaran dan segala salah laku pemilik laman ini. Doakan dia pergi dengan hati yang selamat dan penuh penerimaan oleh ALLAH.

Ya Allah.. sempatkanlah saya dan seluruh teman pembaca bersama Ramadhan kali ini.

2 hari menuju Ramadhan.

Teruskanlah menyedekahkan al-Fatihah dan doa selamat serta salam sayang buat pemilik laman ini dan orang-orang mukmin yang telah pergi..andai ini ramadhan terakhirku,

andai ini postingan terakhirku..


Zenki,
11.22am,
28 Syaaban 1430H,
19 Ogos 2009,
M11 COmputer Lab Kulliyyah of Nursing,
Jalan Hospital Campus,
Kuantan.

Comments

Moga detik terakhir hidup saya dan teman ziarah dipenuhi tangis kenalan dan taulan sedang saat itu saya dan teman ziarah tersenyum penuh kepuasan dan makna.

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…