Skip to main content

8 hari menuju Ramadhan

Dua hari yang lepas saya mendapat pesanan ringkas dari ibu saudara saya yang berbunyi..

" Den, nak tegur sikit ni. Kenapa tak reply emel cmah. Tu untuk den, bukan untuk cmah pun...cmah nak tolong..bleh dia wat tak reply, amboi, sibuk, tapi masih sempat memblog, apa daa. Emel pun menaip, blog pun menaip. Tapi reply emel cmah tak boleh. Blog panjang2 boleh plak. Ish, ada pun teguran ini untuk membina k."

Alhamdulillah..hati yang keras ini cair juga disentuh oleh taipan 'sms' sebegitu. Terima kasih Cik Karimah di atas teguran. Banyak menyedarkan diri ini yang sibuk dengan dunia sendiri. Memberi peringatan awal supaya ini tidak gila bekerja 'workaholic' bila menjejak ke alam kerjaya kelak.

Petang tadi, Ummi saya memberi pesanan ringkas pula...

"Salam, sebulan lepas, suami cikgu Meriam meninggal, 3 minggu lepas anak Ustazah Norizan meninggal, kelmarin, kawan Ummi cikgu Nik Asiah meninggal kerana kemalangan. Ummi runsing, amal ibadat entah kemana. Ummi merayu anak-anak tolonglah ummi hidup dalam keredhaan ALLAH..semuanya kerana ALLAH.."

Hati saya tersentuh lagi. Seorang meminta anak-anaknya mendoakannya. Mungkin ini salah satu cara ummi untuk menegur kami anak-anak diperantauan yang jarang bertanyakan khabar ayah ibu. Salah satu cara hikmah ummi supaya anak-anaknya sedar bahawasanya mereka masih mempunyai seorang ibu dan ayah. Masih punya peluang untuk berbakti. Walaupun dengan sekadar satu 'sms' setiap hari kepada ibu dan ayah sebagai tanda ingat, kasih dan sayang.

Namun, hari ini anak-anak remaja lebih gemar menghabiskan kredit prabayaran telefon bimbitnya untuk sesuatu yang tiada faedah dan lebih dahsyat..menuju ke jalan yang 'HARAM'. Terima kasih ummi mengingatkan anak yang selalu leka dan alpa ini. Ampunkan anak ini jika ALLAH lebih dahulu menjemput anak yang leka ini. Ampunkan anakmu ini ya ummi..

Ramadhan ku nanti. Jika ini Ramadhan terakhir ku, maafkan diri ini kepada semua yang mengenali diri ini. Ya ALLAH, sampaikanlah aku ke dalam bulan rahmat MU, bulan keampunan dan bukan pembebasan dari api neraka ini ya ALLAH. Moga saya sempat menikmati Ramadhan kali ke 23 di dalam hidup ini..



Mengira hari menuju Ramadhan..

Comments

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…