Skip to main content

Kelantan : Terengganu ; Suatu Ikatan Suci

Kembara 25 & 26 Julai 2009

Majlis di Kuala Terengganu, Terengganu

Mengikat tali kasih di tangan Isteri Tercinta

Membalas Kasih Menyarung Cincin


'the sempoi' pengantin lelaki 200 meter dari rumah pengantin perempuan

Jika dahulu Kelantan dan Terengganu selalu dikaitkan dengan aksi-aksi pergaduhan dan perbalahan.

Tapi hari ini, segala mitos dan cerita-cerita trauma orang dahlu semakin diketepikan oleh anak-anak muda yang berfikiran terbuka lagi mendapat didikan agama yang penuh insyaALLAH.

Izzat bersama Azrol yang insyaALLAH 'tak lama' lagi jua :)

eh, dah ada anak? Anak saudara rupanya..

Bermula dengan HOD kulliyyah sains kesihatan bersekutu bertemu jodoh sesama sendiri, juga Kelantan Terengganu.

Alhamdulillah kali ini saya menyempatkan diri ini untuk menghadiri majlis bersejarah buat sahabat baik, Muhammad Izzat bin Md Kamal (Lepasan MML) dengan pasangan, Wan Aimi Rashidah binti Wan Mokhtar (Lepasan SHAMS) di kedua-dua majlis dirumah pengantin lelaki dan perempuan.

pengantin Lelaki termenung apa ye?

Oh, kancing baju tak betul menanti isteri membetulkan rupanya.. :)

Majlis di Pasir Mas, Kelantan

Syazwan dan Syamil yang komited dengan aktiviti persijilan DQ generasi ke 6

Bersama Syamil yang insyaALLAH betul-betul tak lama dah lagi.. :)

Bersama Syazwan yang dalam rangka meninjau model majlis terbaik buat beliau sendiri

Moga senyum kalian kan berterusan dalam suka dan duka.

Sabarlah jat walaupun engkau mengatakan; "aku tak terasa sangat sahabat-sahabat tak datang majlis aku. Diorang sibuk nak buat macamana.."

- Tapi raut wajah dan nada bahasa mu memberikan jawapan yang jelas buat saya, Syamil, dan Syazwan - Retorika ukhuwwah Islamiyah telah menjadi kenyataan -

Sekadar sedikit perkongsian gambar majlis kahwin Izzat buat sahabat-sahabat (terutama lepasan DQ generasi ke 6, Kuantan) yang tak sempat pergi disebabkan ada kelas atau terlalu sibuk dengan tanggungjawab kampus atau terlupa atau tak tahu atau sengaja buat-buat tak tahu atau sekadar malas meninggalkan katil dan bilik belajar dihujung minggu.

HIDUP BIAR BERMAKNA MENUJU ALLAH

Comments

salam din...

tahniah untuk pok jak...

wah, tersentak seketika ketika membaca 'retorika ukhwah Islamiyyah' - aku hanya diberitahu oleh ma' yeng majlisnya minggu lepas pada hari ini! huhu~ i blame myself for that...busy is not a justification, it's only an excuse!

hak peja ni pun x dey nak turun..,kebetulan aku lebih diperlukan d kl minggu ni...sedey tapi iringan doa buat sahabat2 sudah tentu tidak dilupakan...

p/s : din, tajuk din wi untuk artikel ni macam best jah :D ehem, ehem..
ok jer ki. Aku pun banyak program kena drop and hok peja nih pon aku xdapat balik gak sebab awlawiyat kat kl lagi masa tuh...sedih sero wat gini ko saim2..

jerol oyak gak ayat -retorika ukhuwah islamiyah- tuh mcm negative n tak baik je bunyi nye..

tapi jerol oyat lagi, tak salah jugak kadang2 kita ketuk ppalo saim2 bia kaba. Menanti ketukan dari mum plop untuk amal batch kito nih.. hehe :)

ehem2 ape ki? :P

Tajuk baik untuk sahabat baik (pok jak) insyaALLAH. :)
Ibnu Omar said…
penulis blog ni asyik letak gamba orang kahwin jer..gamba penulis blog ni yang akan kahwin bile pulak??
TintaLuhur said…
em, pokjak nikoh doh deh..tahniah la pokjak..pahtu abe din n zaki bilo plok? peja mano hok nikoh jugok tu?
gambar penulis takde nilai komersial jat eh.. :)
abe din ngan abe ki nak wat majlis dekat2 mcm dekatnya hari lahir kitorang kot. (tapi, hero tok ggaduh, wi ko ki lah dulu, napok tok lamo doh :)). Peja? faizal norhalim. alhamdulillah dah sah jadi suami wardah roslan. Doakan sahabat kita tuh gak yer :)

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…