Wednesday, July 15, 2009

Catatan Pagi - Diari Lembaga 1


Semalam saya tidak dapat melelapkan mata sehingga jam tiga pagi. Sebenarnya sudah terlelap dan tidur dari petang yang terlalu amat lama. 3 jam. Penat.

Bahananya membawa sampai ke malam. Tidur jam 1 pagi pun terjaga kembali jam 1.24am.

Terus menghadap desktop menyelesaikan apa-apa yang patut. Jam tiga mata sudah tidak mampu ditongkat lagi.

Akhirnya tertidur. Sekali lagi mengembara entah kemana. Tapi menariknya kali ini kita dapat merasakan mimpi ini berkait rapat dengan jadual harian yang padat dan amalan harian kita.

Yang penting, bagaikan suatu peringatan. Aku terjaga untuk solat subuh dan bersiap untuk solat subuh. Semua bagaikan pelik. Diri ini tidak mampu dikawal oleh diri aku. Semuanya berkait rapat dengan kuasa minda dan permintaan rasa hati. Bukan bergantung kekuatan fizikal dan akal manusia yang normal.

Saya cuba mengarahkan badan ini bergerak semakin laju untuk menju ke surau. Alhamdulillah ia menurut perintah. Tetapi kelajuan yang diberi oleh badan melampaui tahap pergerakan manusia sebagai insan.

Hingga akhirnya saya terfikir untuk terbang supaya cepat sampai ke destinasi untuk solat, dan badan ini menurut perintah.

Namum kelajuan badan ini terbang menuju ke tempat solat menyebabkan saya sekadar melihat dengan berputih mata apabila badan ini terlalu laju sehingga terlepas tempat solat yang perlu saya berhenti.

Rupa-rupanya baru disedari, badan ini bukan sepenuhnya dikawal oleh diri ini. Sekadar pasrah menanti dan melihat dengan penat kemanakah arah tujuan.

Ah..sekali lagi terjaga. Ku lihat ramai teman disekeliling. Teman memenuhi memberitahu aku ditemui dalam keadaan tidak sedarkan diri disuatu tempat yang tidak diketahui.

Ah..apakah kes-kes bahaya tentang lembaga di Mahallah perempuan Talhah telah betul-betul mengganggu rutin tidur ku?.

Teringat bagaikan ada sesuatu yang cuba untuk mengawal diriku tadi, terus aku kembali berkejar ke tempat mula diriku merasakan hilang kawalan.

Benda itu hitam. sememangnya hitam ditengah kecerahan mentari. Tiada yang muncul lagi. Namun aku tetap menunggu ditempat yang kurasakan begitu bergolak di hati ini.

Datang seorang teman ku yang alim. " Mu wat gapo ssinih"? (awak buat apa kat sini?).

Saya menjawab. " cuba tengok kat depan ni, tempat yang aku tengok."

Teman ini memberitahu.." ish..aku tengok teruk tempat ni. Banyak puak-puak ni."

Sejurus kawanku berkata sedemikian, saya terus diperlihatkan oleh ALLAH akan makhluk-makhluk tersebut yang sememangnya ramai dan banyak. Semua dalam keadaan bercelaru dan huru-hara. Ditepi rumah itu keadaan semakin ribut. Dan lembaga hitam itu muncul kembali.

Kali ini dengan lagak yang lebih hebat kononnya. terbang bagaikan puting beliung mengelilingi sebatang pokoko pinang@ kelapa.

Seram sejuk rasanya bila teringat begitulah rupanya aku terbang bila tidak sedarkan diri tadi. ALLAH..apakah..

Terus merasakan kembali diri ini tidak mampu mengawal diri dan ada sesuatu yang cuba untuk menguasai diri ini kembali.

Allahuakbar..

ALLAHUAKBAR!!!!!!!!




Pekik saya ditengah pagi. Bimbang mengejutkan sahabat sebilik, Faiz, Hilmi dan Shuib.

Terus diiringi dengan selawat dan mengubah posisi tidur sedaya mungkin.

Allahummasolli 'ala muhammad...

Astagfirullah...

Terlelap lagi dalam kepenatan.

Tenang..begitulah indahnya tidur jika diiringi dengan mengingati Ilahi dan Kekasih ALLAH.

2 comments:

rahmanw said...

salam...
nape leh jadi macam tu?

Mohd Nuruddin Bin Mohamed said...

Bila hati leka dari NYA.. setan mudah menguasai

Masa Itu Nyawa