Skip to main content

4th Day, Clinical Posting : Heart Accident!




“ Ahh, bisinglah Emak nih! (Argh.. mum, you’re so annoying!). I just see from distance. The scene of ‘faith-break’. It was Orchid 8B (Medical Male Ward). Still in HTAA. It was in the early morning when all nurses busy with basic care to patients and passing report on shift changing.

More on infection control when handling the patient on PTB (tuberculosis patient) and IVDU (intravenous drug user) diagnose. Still in orientation mood as i’m new in this ward. Adopted with different ward-mate, different staff-nurse, different attendent, different medication on charts, and totally different types of patient behaviour.


I choose the high risk cubicle with patients having PTB and IVDU. “Heh, tak reti ke orang tua ni??!! (Hey, don’t you understand old women??!!). Again, from the same bed the shout come. Pity, I have no time to approach the patient. It’s very rude in common sense to call your mother like that. It is much more difficult to deal with dead heart like this rather than to deal with the dead body....

In Islamic manner, even to refuse or rising voice to the parents as example to say “uhh..” already considered as mutinous act. Again my heart broke to witness the agony and moral ruined of my fellow Muslim nowadays. It makes me feel more keen to find ‘love’ in hospital.


A lot of things must be rectifying. Start from myself, my family, my friends, my state, my country and all the mankind. Key point and main medication for disease of the Ummah is “Back to Quran and Sunnah” Everything is there. Just we as human being keep close our heart, sight and hearing from the real truth in front of us.

What a pity ‘race’ to involve in heart accident and poisonous infection of nationalisme, secularisme, liberalisme, materialisme, capitalisme, and hedonisme. We throw our true identity (ISLAM) that was essence of our honour, simultaneously we put ourself into hell of Jahannam if keep attach with all of these human-created system.

Believe it or not? Ask your healthy faith heart, not your injured heart that corrupted by evil and desire!



5.00pm / 6 May 2009
Abu Talhah,
25200,
Jalan Hospital Campus.

Comments

AfiSya said…
very rude org itu..tak bersyukur lagi kah ada org nak jaga..nampak kamu update blog semalam..bagus2!
---my Advisor said---

Dear Nurrudin

Lets see both sides of the coin.

1 I agree, that Muslims should not do this, especially a daughter or son speaking to parents, also Muslim nurses cannot speak in such a way to junior colleagues or patients. Therefore, if we have time see the cause of such behavior, and role-model and speak nicely to the mother and offer help.

2) The other side of the coin, may be if daughter or son, they were in stress - and anger is a defensive mechanism, even sometimes, we Muslims cannot help from blowing our heads off. Therefore, try to know the patient and their kins, holistic care including caring of stressed relatives with counseling and support.

Nurses like us see and learn a lot through these types of experience that we cannot get in books or purchase from courses.

I love your reflection. Also send my to reply to share with your colleagues.

Rubbya Hassan
TintaLuhur said…
its da current situation din, i saw a lot of cases like dat, but we still cant judge their action totally wrong..juz like your advisor said, maybe they in stress dat moment but somehow dat reason cant be a point to behave dat way to our parents.

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…