Skip to main content

Uzlah Nafsiah Bukan Jasadiah


Salam, al-Kelantani, 3 Rabiul Akhir 1430H - 31 Mac 2009



"Bencana paling besar,
adalah putusnya cita-cita,
Hidup tanpa cita-cita,
Umpama rumah yang tak
berjendela menyebabkan
penghuninya mati kelemasan"



Sudah sebulan tiada pemberian, bererti sudah sebulan saya tidak mengasah minda sendiri. Sebulan ketinggalan pelajaran adalah kondisi yang berat untuk dikejar kembali ilmu-ilmu yang telah diajar sang guru. Banyak hikmah yang dikutip sepanjang sebulan berlalu jika tidak dikoreksi dan dibuat post-mortem segera pasti boleh berkubur begitu sahaja. Ibarat angin lalu tanpa erti. Umpama mayat yang meninggal, jika tiada bedah siasat segera dilakukan, pasti banyak titik-titik penting penyiasatan akan terjejas.


Banyak hikmah yang dikutip sepanjang sebulan menyepi. Buat peringatan saya sendiri, dilakarkan di sini detik-detik sukar untuk saya menulis dalam tempoh sebulan yang lalu.


Bermula kewajipan penting dari post terakhir 28/2/2009...



27/2/2009 - Inter Faith Dialogue
28/2/2009 - Marriage Course
2/3/2009 - Presentation on Therapeutic Communication
3/3/2009 - Presentation on Bahasa Melayu Lanjutan
3-5/3/2009- Multaqa' Tahfiz Peringkat Kebangsaan, di Yayasan Pahang
6/3/2009 - Persiapan terakhir Simposium Pelajar Kejururawatan Kebangsaan 2009
7/3/2009 - Simposium Pelajar Kejururawatan peringkat Kebangsaan 2009
8/3/2009 - Fiqh Medic ; "Enhancing Spiritual Understanding" by Ustaz Hasrizal Jamil
- 'Suka Duka Perjuangan'
- 'Masalah Sikap' juga oleh Ustaz Hasrizal
9/3/2009 - Persiapan terakhir Islamic Care Campaign 2009 (ICC 09')
10/3/2009 - ICC 09' Maulidurrasul Talk by Ustaz Hazmi bin Dibok.
11/3/2009 - ICC 09' Down to Earth IIUM Kuantan (Delayed a day)
12/3/2009 - ICC 09' Bicara Seni by Brother Muaz Zulkiflee (Nasyid Artist)
13/3/2009 - ICC 09' Forum Bicara Siswa on Topic " Mahasiswa Minda Negarawan dan AUKU"
14/3/2009 - ICC 09' Bengkel Sifat Solat Nabi by Ustaz Ridhauddin Mohd Salleh
- ICC 09' talk on topic; Ada Apa Dengan ALLAH? by Ustaz Ridhauddin
- Kem Kepimpinan Islam
15/3/2009 - Final Touch Drug Book assignment
16/3/2009 - Submit Drug Book assignment
- 'Real Life'
- Clinical Posting at Hospital Tengku Ampuan Afzan, Orthopaedic Ward
- Ward Orientation
17-27/3/2009- Clinical Posting 1st part.


Dan sekarang....


Fasa Peperiksaan Akhir Semester :

29/3/2009 - Therapeutic Intervention and Communication
31/3/2009 - Pharmacology in Nursing
2/4/2009 - Human Cell Biology and Health Illnessess(Biochemistry & Pathology)
4/4/2009 - Bahasa Melayu Lanjutan
- Islamic Revealed Knowledge Subject (ungs)
9/4/2009 - Human Structure and Function (Anatomy and Physiology II)
13/4/2009 - Objective Structured Clinical Examination (OSCE)
17/4/2009 - Microbiology, Parasitology and Immunology


Fasa menanti :

18/3/2009 - Final Touch BAKSIS (Bakti Siswa Pelajar Kejururawatan)
19-24/3/2009 - BAKSIS di Kg Jelutong, Sik, Kedah.
26/3/2009-5/6/2009 - Last Part on Clinical Posting for year one Kuliyyah of Nursing IIUM..



Dalam berurusan dengan manusia dan sistem, banyak benda dan hikmah-hikmah penting yang dapat saya pelajari. Semoga detik-detik sukar ini takkan menghalang diri untuk terus mengasah minda berpolitik kendiri. InsyaALLAH ada kesempatan, segala detik penting ini akan dibedah siasat satu persatu untuk manfaat generasi mendatang. Yang kurang kita perbaiki, yang elok kita percantik, yang cantik kita perindah.




Indahnya hidup ini jika semuanya kerana ALLAH.
Dia itu Maha Cantik, suka kepada kecantikan.
hidup ini pemberian ALLAH,
Mulakanlah atas NamaNya dalam setiap pemberian..



pasti kau kan temui erti kemanisan Iman dalam keikhlasan duhai anak muda.



Comments

cahaya_solehah said…
salam.
boleh bagi email ym nta?
nak tanye pasal nursing course in kuantan..

~MEMBURU CINTA HAQIQI~
mirage_comrade2011@yahoo.com.au
cahaya_solehah said…
syukran

~MEMBURU CINTA HAQIQI~

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…