Saturday, February 28, 2009

Syria - Jejak Mutiara Hikmah


Mula-mula, sampai


Eh, nak balik dah Ust Syaari? Halib mauz jangan lupa..


Hari pertama di Raqqah Saqah, kediaman pertama


Transit di Dubai...


Perjalanan yang jauh dimata, dekat dihati


Subuh pertama...



Ini namanya nasi mandi...

Mampukah gambar berkata-kata meluahkan rasa? Ini sekadar mukaddimah.

Monday, February 9, 2009

Penjelasan Dari Perak

AL-KELANTANI, 14 Safar 1430H.

Ditengah keributan isu dan kekalutan media perdana memainkan peranan mencorak minda rakyat Malaysia. Satu penjelasan dari tuan punya isu. Dipetik mumarridh dari satu yahoogroup yang disertai mumarridh, untuk tatapan teman-teman ziarah, bukalah minda, luaskan paradigma pembacaan dan kefahaman...

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Perutusan MB Perak, YAB Dato' Seri Ir. Mohamad Nizar Jamaluddin


BismilahirRahmanirR ahim.

Saya bersyukur ke hadrat Allah SWT atas kesihatan tubuh badan dan
kesabaran yang dianugerahkanNya kepada saya dan seluruh rakyat negeri
Perak Darul Ridzuan.

Saya mengambil kesempatan ini untuk menerangkan beberapa perkara
berkaitan perkembangan krisis di negeri Perak terutamanya selepas
upacara angkat sumpah Menteri Besar baru negeri ini yang berlangsung
di Istana Iskandariah petang tadi.

Dengan penuh rasa tanggungjawab, sukacita saya menyatakan bahawa
perlantikan Menteri Besar baru itu sesungguhnya adalah tidak mengikut
Undang-Undang Perlembagaan Negeri sebagaimana sepatutnya.

Apabila saya tidak meletak jawatan seperti yang dititahkan oleh DYMM
Paduka Seri Sultan Perak, sebenarnya saya telah pun meneliti semua
undang-undang dan peraturan yang berkaitan serta telah mendapatkan
pandangan dan nasihat daripada ahli dan pakar undang-undang.

Permohonan saya kepada DYMM Sultan untuk mendapatkan perkenan
membubarkan Dewan Undangan Negeri adalah menepati dan mengikut
peruntukan Undang-Undang Perlembagaan Negeri

secara jelas dan pasti. Perlembagaan memperuntukkan dengan jelas
bahawa pembubaran DUN sepatutnya telah pun berlaku setelah permohonan
perkenan saya kemukakan kepada DYMM Tuanku Sultan.

Saya juga yakin bahawa pembubaran DUN adalah langkah terbaik bagi
menyelesaikan kemelut politik negeri Perak. Biarlah rakyat membuat
keputusan. Saya percaya bahawa rakyat berhak membuat keputusan
berkenaan parti manakah yang rakyat mahu berikan mandat sebagai
kerajaan. Keputusan menyerahkan penentuan itu kepada rakyat adalah
bertepatan dengan prinsip demokrasi dan sistem Raja berperlembagaan
yang dijunjung bersama.

UMNO telah mencemarkan Institusi Raja melalui konspirasi yang sangat
kotor semata-mata kerana dendam kesumat dan nafsu melampau untuk
memerintah. Mereka sanggup mengheret Institusi Raja kepada kecelaruan
yang boleh menjejaskan penghormatan dan sanjungan rakyat terhadap
istana.

Tiga Kaedah 'Lucut Jawatan' Menteri Besar

Berhubung kecelaruan isu 'letak jawatan' atau 'lucut jawatan' saya
sebagai Menteri Besar, suka saya jelaskan kepada seluruh rakyat negeri
Perak bahawa Perkara 16(6) Undang-Undang Perlembagaan Negeri dengan
terang menyatakan bahawa 'lucut jawatan' saya hanya boleh berlaku
melalui 3 kaedah iaitu :

Pertama – pembubaran Dewan Undangan Negeri.

Kedua – undi tidak percaya dalam sidang khas Dewan Undangan Negeri.

Ketiga – saya meletak jawatan secara sukarela.

Tetapi apa yang terjadi sekarang, tiada mana-mana satu pun di antara 3
kaedah itu berlaku. Saya tidak meletak jawatan. Pembubaran DUN tidak
berlaku. Belum lagi berlangsung sidang khas atau apa-apa sidang
membincangkan usul undi tidak percaya terhadap saya. Maka bagaimana
boleh dikatakan saya bukan lagi Menteri Besar Perak?

Apabila saya masih lagi Menteri Besar Perak yang sah mengikut
undang-undang, maka adalah ganjil apabila dilantik seorang Menteri
Besar yang baru. Bukan saja ganjil, tapi salah. Perlantikan Menteri
Besar hanya boleh atau perlu dibuat apabila berlaku kekosongan jawatan
itu. Sehingga saat ini saya masih MB mengikut perlembagaan. Belum
berlaku kekosongan. Saya MB yang sah manakala Dato' Dr. Zambry adalah
MB tidak sah atau MB haram.

Fitnah Media Kawalan UMNO – Saya Nak Saman Sultan, Saya Arahkan Rakyat
Memberontak dan Saya Menjerit Di Pejabat

Hari ini timbul isu bahawa saya akan saman DYMM Tuanku Sultan. TV1 dan
TV2 serta semua saluran TV milik Media Prima menyiarkan berita itu.
Ini adalah satu fitnah yang sangat dahsyat. Tohmahan jahat ini dicipta
oleh UMNO untuk menimbulkan kebencian orang ramai khususnya rakyat
negeri Perak terhadap saya dan Pakatan Rakyat. Mereka mengulas isu ini
secara terarah untuk menjauhkan kita dari istana. Mereka mencipta
tuduhan ini untuk membangkitkan kemarahan orang Melayu terhadap saya
dan Pakatan Rakyat dengan tujuan menenggelamkan perbincangan tentang
pencabulan undang-undang yang mereka lakukan demi merampas kuasa.

Saya juga dituduh menggerak dan mengarahkan rakyat supaya bangkit
menentang istana. Media yang dikuasai UMNO menggambarkan saya
bertanggungjawab ke atas perhimpunan rakyat yang berlaku di merata
tempat dalam masa beberapa hari ini termasuk himpunan di Kuala Kangsar
yang tercetus kekecohan.

Sehubungan dengan itu, saya dengan ini menafikan sekeras-kerasnya
segala tuduhan dan fitnah yang dilemparkan terhadap saya. Saya tidak
mengeluarkan apa-apa arahan kepada rakyat untuk maksud berhimpun
menyatakan bantahan kepada istana. Semua ini adalah propaganda UMNO.

Media elektronik yang dipengaruhi UMNO juga memutarbelit laporan
mengenai insiden di pejabat saya iaitu pejabat Menteri Besar pagi
tadi. Mereka melaporkan bahawa saya 'menjerit' ketika kekecohan semasa
kehadiran puluhan wartawan.

Sebenarnya yang menjerit itu bukan saya. Yang menjerit ialah Dato'
Setiausaha Kerajaan Negeri iaitu Dato' Dr. Abdul Rahman Hashim yang
menghalau wartawan supaya keluar dari bilik itu. Wartawan dalam dan
luar negeri menjadi saksi tindakan primitif Setiausaha Kerajaan Negeri
yang menghalau petugas media di hadapan saya.

Saya tegaskan sekali lagi bahawa bukan saya yang menjerit seperti
dilaporkan oleh media elektronik pengampu UMNO. Saya nafikan
sekeras-kerasnya tuduhan itu. Anda boleh saksikan sendiri video yang
sempat dirakamkan oleh salah seorang wartawan ketika insiden itu.
Dato' Dr. Abdul Rahman Hashim yang menjerit.

Sukacita saya menyatakan sekali lagi bahawa saya menyanjung tinggi
Institusi Istana sepanjang sepuluh bulan lebih saya memikul amanah ini
dan saya telah memberikan kepatuhan saya kepada DYMM Tuanku Sultan
dengan sepenuh jiwa dan raga. Dalam perkara yang sedang berlaku ini,
saya sebenarnya bermaksud membela dan mempertahankan Institusi Diraja
bahkan Institusi Kesultanan Melayu seluruhnya supaya tidak dipandang
memihak kepada mana-mana kumpulan dalam isu ini. Saya tidak rela
rakyat menganggap Istana menyebelahi mana-mana pihak. Saya ingin
menyelamatkan istana daripada tohmahan rakyat. Saya ingin memelihara
kepercayaan rakyat kepada institusi ini iaitu institusi yang luhur dan
adil.

Pesanan Kepada Seluruh Rakyat Negeri Perak

Saya merayu kepada seluruh rakyat negeri Perak supaya janganlah
bertindak diluar batasan. Apa yang kita lakukan adalah usaha menuntut
keadilan serta menuntut diberikan hak kepada rakyat untuk membuat
pilihan sepertimana yang dijamin oleh perlembagaan.

Terimakasih kepada semua rakyat negeri Perak atas sokongan, pandangan
dan ucap selamat yang diberikan kepada saya. Saya sudahi dengan
wabillahi taufiq wal hidayah wassalamu alaikum warahmatullah.

IR MOHAMAD NIZAR JAMALUDDIN

Menteri Besar Perak

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Di tanah airku, ada media sentiasa memainkan api perkauman dan menutup kebenaran.

Benarlah protokol yahudi untuk menjatuhkan umat Islam adalah melalui media yang menyebarkan berita-berita palsu dengan tujuan untuk menyenangkan hati pemerintah yang tidak mahu menjalankan perintah ALLAH.

Bertujuan mengisi perut dengan gaji dari hasil kerja menyekat kebangkitan Islam, mengenyangkan perut dengan duit dari hasil kerja mencegah kebenaran tersebar,
membela anak isteri dengan gaji hasil kerja takutkan Pemerintah lebih dari takutkan ALLAH.

Setiap gerak geri amal perbuatan kerja buat kita pasti dipersoalkan kelak. Fikir-fikirkanlah.

Pena al-Fateh,
2130pm,
Indera Mahkota.

Sunday, February 8, 2009

Baitul Muslim Course (Kursus Kahwin)


BAITUL MUSLIM COURSE (KURSUS KAHWIN)
VENUE : MAIN AUDITORIUM, KULIYYAH OF SCIENCE (KOS)
DATE : 28/2/2009-1/3/2009
DAY : SATURDAY AND SUNDAY
TIME : 8AM - 5PM
FEE : RM 30

(Registration start on 9/2/2009- 19/2/2009, at CF Brother, 4.00pm-6.30pm)




#Organised by Welfare and Islamic Care Bureau,
Talhah Mahallat Representative Council (MRC Talhah)
in collaboration with JAIPP


*All students of IIUM Kuantan Campus are cordially invited. (Limited edition, first 100 come first get)

Thank You

Imtihan = Ujian = Exam = Dugaan


AL-KELANTANI, 13 Safar 1430H.


Alhamdulillah, setelah lama memeram tangan ini dari menulis Dia mengizinkan jua mumarridh mencoret sesuatu untuk kali ini.

Ujian adalah untuk menguji tahap penguasaan, menguji siapakah antara kita yang terbaik. Tahap penguasaan apakah yang perlu kita kuasai sebenarnya?
= tahap penguasaan hati dari dipimpin nafsu
= tahap penguasaan hati dari sifat marah
= tahap penguasaan Islam di atas segala-galanya.
= tahap penguasaan Ilmu untuk kita amalkan
= tahap penguasaan tahu untuk mencetus mahu
= tahap penguasaan cinta dari cinta selain dari kepada PENCIPTA CINTA!

Kenapakah kita mahu jadi yang terbaik?
= Kerana setiap manusia dilahirkan sebagai juara
= Kerana hanya yang terbaik akan dibalas dengan balasan yang terbaik
= Kerana hanya kereta yang terbaik mampu dibawa laju
= Kerana hanya fokus yang terbaik memberi natijah ujian yang terbaik
= Kerana hanya pengorbanan terbaik membuahkan kemanisan di akhirnya
= Kerana untuk mendapatkan redhaNYA. Kenapa?
= Kerana DIA menciptakan kehidupan dan kematian untuk menguji kita manakah antara kita yang terbaik amalannya? (rujuk surah al-Mulk, ayat 2)






Teman, apakah kita telah bersedia untuk cemerlang dunia akhirat?
Mati tak menunggu kita seperti mana tarikh peperiksaan menunggu kita.

Kejahatan tak menunggu kita untuk merampas takhta kebaikan,
Peluang perlu dicari, tapi ambillah dengan berhikmah dan penuh kelembutan, bukan seperti menjatuhkan sebuah kerajaan yang sah dengan cara yang tak sah dan langsung tidak beretika.




Teman, hisablah diri kita sebelum saat menjawab soalan mungkar dan nakir itu tiba.

Allah itu benar,
Rasul itu benar,
Syurga itu benar,
Neraka itu benar,
Mati itu benar,
Pertemuan dengan ALLAH itu benar,
Kita semua pasti PERGI!!!




Selamat menjawab peperiksaan pertengahan semester buat semua teman-teman di Universiti Islam Antarabangsa.

Sunday, February 1, 2009

Kesihatan; Nikmat yang Mengajar!

AL-KELANTANI, 6 Safar 1430H.
Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar. Ucapan selawat buat kekasihNYA yang amanah menyampaikan risalah nubuwwah buat seluruh alam.

MEDICAL CERTIFICATE :
I hereby certify that Mr. Mohd Nuruddin bin Mohamed is
under URHt Fever + Gastric and of the opinion that he :
(a) Is not fit for work for two days from 28/1/2009 until 29/1/2009.


Alhamdulillah, hari ini tamat sudah terseksanya diriku untuk menghabiskan berjenis-jenis ubat yang disarankan oleh Dr. Fa'iza Abdullah, doktor di Health Centre of IIUM Kuantan . Senarai ubat yang sempat ku tulis semula : 1) Ranitidine (vesyca), ubat gastric. 2) Clarithromycin (antibiotics) 3) Eviline Forte Suspension (macam air kapur untuk gastric). 4) Tab Stemetil (ubat pening). 5)Paracetamol 500mg (panadol. OTC) 6) Oral Rehydration Salts (ORS- 5 piket).

Mengimbas kembali detik-detik pahit yang berlaku di awal pagi 28/1/2009 kerana dua kali pengsan membuatkan aku terfikir, 'kenapa lemah sangat ni?'. Detik-detik pahit itu yang sebenarnya cukup terlalu amat manis buatku kerana saat itulah aku dan sesiapa sahaja boleh mengenali wajah sebenar orang-orang disekeliling kita disebalik refleksi terhadap sikap kita sebelum-sebelum ini. Penulis bersyukur kerana dapat merasai betapa manisnya ukhuwah disaat itu dengan menerima banyak lawatan, panggilan, dan khidmat pesanan ringkas (SMS) mendoakan semoga cepat sembuh.

Antara sms yang berkesan dihati ialah dari Fakhrurrazi ; "....kena ada org jaga doh nta ni...xpo2, ana 'izinkan'.....hoho" Sekali teringat mesej ini, hati tersenyum dengan pertanyaan khabar berselit gurauan sebegitu. Lama merenung, hati mula mengeluh... ini mesti ujian dan balasan buatku kerana melalaikan hak-hak ALLAH nih. Mesej fakhru tadi ada kebenarannya, ya memang tak dapat dinafikan memang aku memerlukan orang untuk menjagaku ketika sakit, menghibur tika duka, berkongsi senyum tika gembira, menyejukkan mataku, menawarkan hati yang rawan, menajamkan fikiranku..(ni teringat bait-bait lagu isteri solehah dendangan kumpulan The Zikr suatu masa dulu). Tapi, persoalannya sekarang, sudah cukupkah pengisian jiwaku untuk aku menganjak dari satu fasa hidupku kepada satu fasa alam kehidupan yang jauh sekali berbeza? Dari fardhu muslim kepada baitul muslim? dari membujang kepada hidup penuh bermasyarakat? (nikah kahwin bukan sekadar hidup suami isteri semata. Ia merangkumi mertua, adik-beradik ipar, saudara mara, jiran-jiran dan teman-teman disebelah pasangan kita juga)

Sekali lagi merenung dan kali ini aku tersenyum malu kedalam diri. Belum masanya buatku mengikut jejak sahabat-sahabatku seperti Khairul Fikri dan isteri (Kuantan), Imran dan Nurul Mutmainnah (Kuantan), Hafiz Khai dan Atiqah (Mesir), Aiman Rosli dan isteri (Jordan), adik Rashidi dan isteri (Mesir) dan beberapa lagi sahabatku yang bakal menyusul menyempurnakan urusan agama. Ya, memang layak dan selayaknya aku tersenyum malu kerana terlalu banyak amanat-amanat yang berupa 'benchmark' dari murabbi-murabbi ku untuk aku 'lepas' ke alam yang baru.

Kata-kata ustaz Ahmad b Yunus (ustaz tasmi' ku yang pertama); "din, jangan kahwin selagi Quran tak lekat didada macammana lekatnya surah fatihah kat dada kita. Sekurang-kurangnya dapatkan 20juzuk wajib didada".

Terjahan kata ustaz Abdul Bari (ustaz talaqqi ku, bila la aku boleh tasmi' ngan ustaz mantap nih...) pula " tulah, orang duk ngaji dia duk nak nnikoh, pah ngaji tok abih, habih pun stakat nak makan gaji jah, bukey untuk nak ilmu sapa boleh mengajar orang. pahtuh mulalah karut bagi ilmu salah (tak tepat) bila ngajar orang "


Nasihat Cikgu Aziz (guru matematik ku di Maahad dulu) pula, "Puak-puak awok nih, cuba rasa sikit derita susah payah mak ayah awak besarkan awak. saya tahu, orang-orang macam awak ni ada muka kahwin awal (sambil tengok kepadaku dan Zaki, teman di Gombak sekarang). Tapi cubalah fikir untuk masalah lebih besar, nak tolong adik-adik, nak balas jasa mak ayah awak.. ingat tu... saya pesan ni sebab ramai anak-anak murid saya yang kahwin awal masa tengah belajar lagi. Dahtuh, mak ayah jugak yang tanggung kita dan isteri, malulah sikit kita orang llaki nih"
Em, banyak lagi sebenarnya kata-kata meniti arus hidupku yang lampau yang banyak mengajak aku untuk berkongsi dengan teman pembaca untuk meletakkan neraca diri berdasarkan keadaan, kemampuan, dan situasi keluarga masing-masing.
Teringat satu doa yang diucapkan mereka-mereka yang istiqamah dengan mathurat; ALLAH..ALLAH..Kami memohon kecukupan, yang tidak sampai kami terpaksa meminta daripada orang lain. Berikanlah kami (Ya ALLAH) iman yang sebenar sehingga kami tidak lagi takut atau mengharapkan kepada orang lain selain Engkau atau menyembah selain daripada Engkau. Jangan (Ya ALLAH) Engkau biarkan nasib kami ditentukan oleh diri kami sendiri; walaupun sekadar sekelip mata atau sekadar masa yang lebih pendek daripada itu...perkenankanlah ya ALLAH.
Satu mau'idzhoh (peringatan) ayahanda Tuan Guru Nik Abdul Aziz dalam menghuraikan maksud satu hadith "laisa minna man lam yataghanna bil Quran" , taghanna disini bermaksud merasa kaya/cukup atau secara satu ayatnya difahami " bukanlah daripada kami orang-orang yang tidak merasa kaya dengan pemberian nikmat al-Quran kepadanya. Subhanallah..halus memukul lubuk nuraniku. Mungkin ini punca utama aku ditimpa ujian kesakitan kerana pernah ku teringat ada ulama' mengatakan bahawa para penghafal al-Quran akan dibalas tunai didunia ini lagi jika ada kesalahan atau maksiat dengan ALLAH yang dilakukannya. Allahuakbar! memang layak dibayar tunai kerana kami ini dianggap sebagai pemegang panji-panji Islam, tapi masih segan meninggalkan maksiat.

Inilah jua masalah manusia akhir zaman ini. Bersungguh menjaga kesihatan badan dan minda, tapi membiarkan jiwa kelaparan makanan Islam, dahagakan minuman Iman, mengganti hidangan ALLAH (al-Quran) dengan hidangan-hidangan yang jelas haram dan syubhat (samar status halalnya). Bertepatan dengan pesanan Imam Hassan al-Banna kepada kita semua dalam menekankan kewajipan untuk menjadi muslim sejati ;

"Hendaklah kamu mengubati penyakit-penyakit yang ada pada kamu, hendaklah kamu mengambil berat tentang faktor-faktor yang menjaga kesihatan tubuh. Disamping itu, hendaklah dijauhkan faktor-faktor yang melemahkan kesihatan"

Kita bukanlah raja atau pemilik sebenar kepada tubuh badan, roh jiwa kita ini, tetapi ianya adalah milik ALLAH. Oleh itu, wajiblah kita menjaganya supaya kita dapat menggunakannya untuk kebaikan.

Pena al-Fateh
3.15a.m
2 Februari 2009

Masa Itu Nyawa