Saturday, January 17, 2009

Aku Masih Punya Ibu






Dibawah ini juga ingin ku hadiahkan sebuah cerita yang sudah hampir 10 tahun didalam simpanan softcopyku buat semua pembaca sebagai hadiah hari lahir kepada ibu-ibu yang bersusah payah melahirkan anak-anak di seluruh dunia hari ini, sebelum ini dan akan datang. Juga khas buat ummi (5 hari yang lepas) yang bersusah payah menjaga membentuk dan mendoakan diri penulis. Mohon izin penulis asal jika terbaca cerita ini untuk dipublishkan kembali dilaman ini.


SURAT BUAT MAK

Mak.....
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....
Mak tau tak.....
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.

Emmmm...
rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak.....
nak tinggal kan dunia fana ni.....
mak macam dah sedia.....


Seminggu sebelum tu....
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....
pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ......
kengkadang siaran indonesia ...
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...
Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. .. pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..
paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi....
ada kat dalam gulung tikar.....
masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..
Mak..... Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan. Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor..
.ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..
Mak tetap tak bersetuju... ..
mak memang degil.. tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..
Mak..... amponkan kami semua...
kami nak mak sehat... kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....
Mak..... Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....
Lepas tu bila kereta kiter sampai....
mak buat kenduri kesyukuran.. ....
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la kiter takut...
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....
Mak....tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ...ampon kan kiter....
Mak..... Jam 4.30 pa gi 19/08 /2006 Bila tiba aja kat hospital....
nurse tengah balut mak dengan kain putih.....
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn
Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. ...
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....
Mak..... Kiter masih ingat lagi...
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan .....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak...?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu... lagi laaaa laju airmata ni..
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....
Mak..... Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak..!
Takpa la....nanti bila kita selesai sembanyang subuh, kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!



Mak.. Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....
Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...anak mak yang seorang tu demam....
Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak..... Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...
Mak tauu...kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak...
nak cakap dengan mak....
anak mak yang ni dah tak betul kan ...????
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....
Mak tau tak..di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....
Mak.... cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti..
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang...
sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..
Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil



Anak soleh….




teman, saudara kita di PALESTIN setiap hari kehilangan orang tersayang..
masihkah ada perasaan di jiwa kita untuk memberontak melawan ibu bapa?
sayang mereka...
lafazkanlah kata cinta
lafazkanlah kata sayang
mungkin subuh tadi...subuh terakhir kita didunia ni..

Sayangi Ibu Bapa kita sebelum ancaman ALLAH menjadi kenyataan,
sebelum nyawamu dihujung halkum,
sebelum jasadmu terbujur kaku


Wallahua’lam bissowab.

Pena al-Fateh

Song for Gaza



WE WILL NOT GO DOWN
(Song for Gaza)
(Composed by Michael Heart)
Copyright 2009




A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they’re dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight


Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who’s wrong or right
But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze


We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Friday, January 16, 2009

Mahasiswa Menongkah Isu atau Hanyut Penuh Lesu?




AL-KELANTANI, 19 Muharram 1430H.


Alhamdulillah summalhamdulillah, wasubhannallah, wallahuakbar.

Teman ziarah laman sekalian, masihkah ada iman dan Islam di hati mu tentang perihal saudara-saudara mu di sekeliling?

Sabda Rasulullah SAW:

“Sesiapa yang tidak mengambil berat ke atas urusan Muslimin maka bukanlah dia dari kalangan mereka. Dan sesiapa yang pada pagi hari mengutamakan perkara selain daripada agama Allah maka bukanlah dia daripada golongan orang yang diredhai Allah”.


-Isu 1-

Saudara diPalestin sudah mencecah angka lebih 1000 yang terkorban,adakah kerana bukan Malaysia yang diserang, maka kamu masih segan silu untuk memboikot? adakah kerana bukan ibu bapa mu yang terkorban, kamu masih tak segan bergelak ketawa? adakah kerana bukan adik beradikmu yang dibom dibedil, hatimu tiada menangis, sekadar mulut lantang berkata-kata melaung seruan memanggil tanpa kesaksian dari perbuatanmu hai teman? apakah hujah kita berhadapan saudara-saudara kita di akhirat kelak??

Mereka sibuk berdepan ketakutan kematian dan kejahatan melawan IBLIS dunia, kita sibuk alpa dengan dunia gelap dan tanpa arah tuju yang jelas ciptaan diri sendiri.

Teman, malulah kita dengan seorang tua lagi ditarik nikmat penglihatannya bernama syeikh Ahmad Yassin yang sanggup mati dibedil Apatche, malulah kita teman-teman mumarridh2, thobib2, soydaliy2 dan seluruh teman dalam bidang perubatan ini akan aspirasi seorang Paediatrician, Dr. Abd Aziz Rantisi didalam ucapannya.

Ucapan asy Syahid Abd Aziz Rantisi sejurus mengambil alih kepimpinan HAMAS dari Asy Syahid Syeikh Ahmad Yassin:
“Buat apa kita takutkan kematian, semua manusia akan mati, samada kerana dibunuh ataupun kerana sakit. Jika saya diberikan peluang untuk memilih samada ingin mati kerana sakit jantung ataupun kerana (ditembak oleh) Helikopter Apatchie, saya memilih helikopter Apatchie!”.
Ayuhlah kita bangkit . Benar bahawa kepenatan dan keletihan kita hanya sedikit berbanding rakan - rakan HAMAS di Palestine .


Dimanakah ISLAM dan IMAN kita?






-Isu 2-


Kepala babi diletak di surau UM



Abdul Rahim Sabri Jan 16, 09 10:28am
Pelajar Universiti Malaya (UM) gempar awal pagi ini apabila kepala babi yang dibelah dua, ditemui diletakkan di atas bendera parti politik pembangkang, di dalam surau Akademi Pengajian Islam, UM.LAGI
Forensik polis menyiasat
Diletak dekat pintu
/bm/banner/F03/index.html
Rumah aktivis pro-Mahasiswa UM digeledah polis
Abdul Rahim Sabri Jan 16, 09 11:09am
Rumah aktivis pro-Mahasiswa UM digeledah polis malam tadi, dipercayai berhubung laporan polis seorang timbalan naib canselornya berhubung surat menawarkan kepada seorang calon untuk bertanding bagi pihak universiti.LAGI
20 anggota polis
Rampas komputer riba
Siswa UM kecam isu kepala babi
Abdul Rahim Sabri Jan 16, 09 5:18pm
Pelajar Islam Universiti Malaya (UM) tetap menunaikan solat Jumaat di surau Akademi Pengajian Islam UM (APIUM) walapun ia digemparkan dengan penemuan kepala babi di dalam surau tersebut awal pagi tadi.LAGI
'Di luar jangkaan'
Pilihanraya kampus

---ALLAHUAKBAR..Dunia akhir zaman, apa refleksi mu wahai pemuda? ISLAM dihina sehina hinanya, kini telah berjangkit kedalam Malaysia, dikampus tertua Malaya. Apa reaksi mu hai anak muda??

-Rujuk malaysiakini.com

-Isu 3-
Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu,
Walaupun saya bukanlah orang Terengganu , sekadar mengajak mahasiswa teman-teman pembaca yang mempunyai daya intelek yang tinggi lagi berketrampilan.
Bukalah buku mana-mana, kitab mana-mana pun, pengajian mana-mana pun untuk menjawab satu persoalan dari saya ini.

Islam menentang Sekular, mana satu yang dijanjikan kemenangan (dunia akhirat) ALLAH?

Politik suku, Agama suku = konsep didalam Kristian yang cuba di adaptasi oleh golongan sekularis didalam negara kita. Belum terlambat untuk kita membuang akar umbi fahaman sekular yang berpasak selepas kemerdekaan yang diredhai British 51 tahun yang lampau.

Belajarlah sejarah secara holistik, bukan semata berpandu buku-buku teks sejarah disekolah yang dimanipulasi dan diseleweng oleh 'Amir-Amir' material.

Islam= untuk semua.

Sekular= fahaman sempit politikus yang kurang keyakinan terhadap kebenaran Hari Pembalasan

Pena Zenki.

Thursday, January 15, 2009

STRESS Etiology; HUSNI MUBARAK and his Men




AL-KELANTANI, 18 Muharram 1430H. May ALLAH bless you and all the Muslim ummah.


Allah S.W.T said in Holy Quran that, (wa iza maridhtu fahua yasyfin) = when i fall sick, YOU are the One who Cure me.


Just a bit sharing moment with my Lecturer,Dr Khaleed al-Khameeshy (Abrar's friend), in physiology lecture:

Stress is a normal part of life. In small quantities, stress is good -- it can motivate you and help you be more productive. However, too much stress, or a strong response to stress, is harmful. It can set you up for general poor health as well as specific physical or psychological illnesses like infection, heart disease, and depression.

"Regarding Gazzah nowadays is the main thing cause me to get internal stress. I know the situation, but i can't help any one of my brother and sister there. This is because of our rulers in Islamic country all over the world is not real Islam. They are coward, just a puppet of America!!


The only gate to go out from Gazzah is Rafah. This gate is located in between Palestine-Egypt, as egypt , specifically regime of Husni Mubarak not allowed any humanity help to go through, hundred of volunteers of medical health worker are pending there. The ruler of EGYPT!! not an Islam person actually, a kafir Husni Mubarak! Coward and puppet of America and Israel! Same goes to Saudi Arabian! All of them are waiting for the command from Elmort and Bush, not the Commad From ALLAH!!


Now we are in internal stress, we just can see here from time to time our broher being killed and slaughtered in Palestine.



Down down Israel!!

Down down Zionist!


ALLAH..every muslim must feel the suffers of our ummah nowadays. If not, we are not a real Muslim yet.



Let us recite Qunut Nazilah in each of our five daily prayer everyday!



Thursday, January 8, 2009

"KEWAJIPAN YANG KETIGA" ; KEKANGAN MASA




Salam pembebasan salam kebangkitan salam kesedaran buat seluruh sahabat-sahabat teman pembaca sekalian. Esok UIA Kampus Kuantan akan mengadakan 'demo' menentang kekejaman Israel di Palestin. Hari ini dan semalam aku melihat teman-teman seperjuangan sibuk membuat persiapan untuk 'IIUM KUANTAN MEGA ASSEMBLY' . Sibuk menimbulkan kesedaran kepada semua pihak akan apa yang berlaku di luar dari 'personal zone' warga Malaysia sekaliannya. Alhamdulillah, ini yang sepatutnya berlaku dan semua pihak memberikan kerjasama, cuma memerlukan satu kuasa trigger yang iltizam dan istiqamah dalam meneruskan agenda "Memperteguh Kesatuan Memperhebat Dakwah".


Dalam kesibukan begini mumarridh teringat bagaimana persoalan yang selalu timbul rentetan gerakan mahasiswa yang selalu bangkit menerajui perubahan rakyat bawahan, membantah kekejaman kuasa-kuasa besar dunia, memasar dan menyemarakkan kempen-kempen boikot ; " apa hasil yang kamu buat ni?? Rakyat Palestin akan selamat ke daripada Israel dengan perhimpunan kamu ini?? Apa kamu ingat Israel akan mengundurkan tenteranya semata-mata kerana bantahan kamu?? ". Buat mereka yang meletakkan asas pemikiran yang seperti demikian didalam liang-liang otaknya sukalah penulis mengajak mereka merenung kembali kepada Sirah Nabi Ibrahim bagaimana kisah seekor burung kecil cuba memadamkan api yang sebesar gunung walaupun tahu usahanya itu hanyalah sia-sia semata untuk memadamkan api tersebut. Tetapi bila ditanya mengapakah kamu tetap berusaha berulang-alik mengambil air untuk memadamkan api raksasa tersebut? sedangkan kamu tahu usahamu pasti takkan berjaya. Lalu dijawab oleh sang burung; "aku takut jika dipersoalkan oleh ALLAH S.W.T kelak apa usaha kamu ketika melihat Nabi ALLAH Ibrahim dihumbankan kedalam longgokan api yang marak menyala? Sekurang-kurangnya usahaku itulah hujjahku dihadapanNYA kelak, biarpun berjaya ataupun tidak yang penting aku telah memberi kesaksianku sebagai hamba dengan usaha kecilku setakat yang termampu itu.




Ya ALLAH..janganlah Engkau jadikan aku dan seluruh kaum Muslimin di saat ini lebih rendah darjatnya dari seekor burung disisiMU. Dengan seekor burung pun sudah cukup untuk membuka ruang minda kita untuk memikirkan komplikasi-komplikasi segala tindakan kita yang pasti dan pasti akan dipersoalkan di Akhirat kelak!! Bukalah minda wahai manusia.








Satu mukaddimah yang terlampau meleret sebelum penulis benar-benar masuk kedalam tajuk sebenar. Kewajipan yang ketiga sebagai seorang pejuang (saranan buat kaum muslimin am):




"Hendaklah anda mempelajari sirah yang bersih, sejarah salafussoleh seberapa boleh mengikut masa anda. Sekurang-kurangnya buku yang berkenaan ialah buku-buku "Humat Islam". Hendaklah anda memperbanyakkan bacaan hadith Rasulullah (s.a.w) dan menghafaz sekurang-kurangnya empat puluh hadis; Seelok-eloknya ialah Hadith 40 karangan Imam Nawawi. Juga hendaklah anda mempelajari risalah atau buku di dalam Masalah-masalah Aqidah dan risalah di dalam masalah-masalah furu' (masalah-masalah fiqh).


Penulis berada didalam kekangan masa untuk mempelajari lebih banyak benda dengan tanggungjawab Akademik dan berpersatuan yang semuanya adalah terlalu amat penting dan bakal dipersoalkanNYA kelak. Suatu kepastian yang takkan berubah.


Di akhir kesempatan, dedikasi selamat hari lahir buat semua teman yang lahir didalam bulan Muharram dan Januari ini. Semoga bertambahnya umur, bertambah kematangan kalian, bertambah kecintaan kalian kepada Ilahi.
wallahua'lam bissowab.
Kalam Zenki

Tuesday, January 6, 2009

SALAM SEPANJANG TAHUN




Salam Tahun Baru 1430H walaupun mungkin terlewat lontaran selamat dari ku kali ini. Diari mumarridh menyingkap hari-hari yang sibuk walaupun sebenarnya tak terlalu sibuk untuk mumarridh meluangkan sedikit masa untuk menulis mempertajam minda. Tapi, kuteringat akan entry-entry ku yang terdahulu mencengkam jiwaku supaya duduk mengatur langkah dengan teliti lagi teratur. Juga supaya aku tidak termasuk didalam golongan yang hanya sekadar tahu bercakap tanpa tahu untuk mengimplementasikan butir-butir idea ini kedalam bentuk jasad yang pasti akan kembali kepada diriku sendiri. Bermula entry pertama 'al-Quran penanda aras terbaik kehidupan hati', apakah sekadar ajakan kebaikan tanpa diriku sendiri yang kuat sekali mentadabbur dan mengamalkan suruh laranganNYA?. Entry kedua yang mengisarkan tentang terapi komunikasi 'Therapeutic Communication', sudahkah lembut lidahku halus tuturku ikhlas hatiku dalam mengajak kebaikan?. Entry ketiga ‘Diari Mumarridh : Memberi Syarat Menerima’ , adakah aku akan terus memberi tanpa syarat seperti sekarang bilamana aku diuji dengan sedikit cuma ujian kemewahan hidup? Entry terakhir yang sempat ku masukkan luahan hati ku terhadap orang bergema suaranya didada-dada akhbar menentang kekejaman Israel terhadap ummat di Palestin tapi dalam masa yang sama menyusahkan pelaksanaan Hukum-Hukum ALLAH dibumi sendiri, ‘ Selayang Komentar di Laman KJ ’. Semoga semua kalam permulaanku sebulan dan setahun yang lalu bukan sekadar ikutan nafsu ammarah. Semoga pena tulisku dibayangi hidayahNYA ditunjangi kebenaranNYA yang tiada ragu lagi nan pasti dipersoalkan semuanya akan tiap-tiap butir kalimah baris ayat di hadapan Yang Maha Mengadili kelak!

Tributku kali ini mengongsikan sebuah rasa hati seorang ibu terhadap anaknya mumarridh di bumi kuantan ini. Tribut khas buat abang long ku Mohd Nurul Hisyam yang kini berada di tahun 3 Kuliyyah al-Quran Universiti al-Azhar, Tanta. Khas buatmu sempena hari lahirmu yang ke-26 ini.

“Semalam ummiku sms aku bertanyakan khabar kerana cuti perkahwinan abangku Fikry yang lepas aku agak moody.

1st sms -----apa khabar sekarang? Ummi dan abah dan adik beradik yang lain alhamdulillah sihat. Apakah sudah tercapai yang dicita-citakan? Adakah bila tercapai hati kan tenang?-----2304p.m

Aku tersentak..ALLAH..benarkah akan tenang hatiku jika impianku tercapai? Apakah sebenarnya yang ku kejar?

2nd sms-------bangunlah berthajud, hyatilah dengan penuh khusyuk.ummi miskin sgala2.sbb tu hiba, hnya ALLAH yg MAHA SEGALA2 nya-----0542a.m

Allah..Allah.. sudah lama rasanya manisan tahajud tidak ku rasa. Allah.. Allah.. Ampunkanlah dosa ummi abahku, dosa adik beradikku, dosa saudara maraku dosa saudara sahabat handaiku, dosa orang-orang tersayang disekelilingku..DOSA seluruh kaum muslimin ya ALLAH..Semoga dengan pengampunan MU akan memudahkan lagi jalan kemenangan perjuangan untuk meninggikan agama MU diseluruh bumi Islam lebih-lebih lagi ditengah keributan kekejaman Israel yang makin menggila ini ya ALLAH ya RAHMAN, ya RAHIIM, ya GHAFUR, ya WADUUD ya MUNTAQIIM..…

Semoga pengampunan MU buat mereka yang memohon..

Wallahu a'lam bissowab

Pena Zenki

Masa Itu Nyawa