Skip to main content

Posts

Showing posts from January, 2009

Aku Masih Punya Ibu

Dibawah ini juga ingin ku hadiahkan sebuah cerita yang sudah hampir 10 tahun didalam simpanan softcopyku buat semua pembaca sebagai hadiah hari lahir kepada ibu-ibu yang bersusah payah melahirkan anak-anak di seluruh dunia hari ini, sebelum ini dan akan datang. Juga khas buat ummi (5 hari yang lepas) yang bersusah payah menjaga membentuk dan mendoakan diri penulis. Mohon izin penulis asal jika terbaca cerita ini untuk dipublishkan kembali dilaman ini.


SURAT BUAT MAK

Mak.....
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari..... Dah hampir sepuluh bulan mak pergi, Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih.... Mak tau tak..... itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa..... dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm... rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh..... nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni..... mak macam dah sedia.....

Seminggu sebelum tu.... mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai..... Akak kata sampai k…

Song for Gaza

WE WILL NOT GO DOWN
(Song for Gaza) (Composed by Michael Heart) Copyright 2009



A blinding flash of white light Lit up the sky over Gaza tonight People running for cover Not knowing whether they’re dead or alive
They came with their tanks and their planes With ravaging fiery flames And nothing remains Just a voice rising up in the smoky haze
We will not go down In the night, without a fight You can burn up our mosques and our homes and our schools But our spirit will never die We will not go down In Gaza tonight

Women and children alike Murdered and massacred night after night While the so-called leaders of countries afar Debated on who’s wrong or right But their powerless words were in vain And the bombs fell down like acid rain But through the tears and the blood and the pain You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down In the night, without a fight You can burn up our mosques and our homes and our schools But our spirit will never die We will not go down In G…

Mahasiswa Menongkah Isu atau Hanyut Penuh Lesu?

AL-KELANTANI, 19 Muharram 1430H.

Alhamdulillah summalhamdulillah, wasubhannallah, wallahuakbar.
Teman ziarah laman sekalian, masihkah ada iman dan Islam di hati mu tentang perihal saudara-saudara mu di sekeliling?
Sabda Rasulullah SAW:

“Sesiapa yang tidak mengambil berat ke atas urusan Muslimin maka bukanlah dia dari kalangan mereka. Dan sesiapa yang pada pagi hari mengutamakan perkara selain daripada agama Allah maka bukanlah dia daripada golongan orang yang diredhai Allah”.

-Isu 1-
Saudara diPalestin sudah mencecah angka lebih 1000 yang terkorban,adakah kerana bukan Malaysia yang diserang, maka kamu masih segan silu untuk memboikot? adakah kerana bukan ibu bapa mu yang terkorban, kamu masih tak segan bergelak ketawa? adakah kerana bukan adik beradikmu yang dibom dibedil, hatimu tiada menangis, sekadar mulut lantang berkata-kata melaung seruan memanggil tanpa kesaksian dari perbuatanmu hai teman? apakah hujah kita berhadapan saudara-saudara kita di akhirat kelak?? Mereka sibuk berdepan k…

STRESS Etiology; HUSNI MUBARAK and his Men

AL-KELANTANI, 18 Muharram 1430H. May ALLAH bless you and all the Muslim ummah.

Allah S.W.T said in Holy Quran that, (wa iza maridhtu fahua yasyfin) = when i fall sick, YOU are the One who Cure me.

Just a bit sharing moment with my Lecturer,Dr Khaleed al-Khameeshy (Abrar's friend), in physiology lecture:

Stress is a normal part of life. In small quantities, stress is good -- it can motivate you and help you be more productive. However, too much stress, or a strong response to stress, is harmful. It can set you up for general poor health as well as specific physical or psychological illnesses like infection, heart disease, and depression.

"Regarding Gazzah nowadays is the main thing cause me to get internal stress. I know the situation, but i can't help any one of my brother and sister there. This is because of our rulers in Islamic country all over the world is not real Islam. They are coward, just a puppet of America!!

The only gate to go out from Gazzah is Rafah. This gate …

"KEWAJIPAN YANG KETIGA" ; KEKANGAN MASA

Salam pembebasan salam kebangkitan salam kesedaran buat seluruh sahabat-sahabat teman pembaca sekalian. Esok UIA Kampus Kuantan akan mengadakan 'demo' menentang kekejaman Israel di Palestin. Hari ini dan semalam aku melihat teman-teman seperjuangan sibuk membuat persiapan untuk 'IIUM KUANTAN MEGA ASSEMBLY' . Sibuk menimbulkan kesedaran kepada semua pihak akan apa yang berlaku di luar dari 'personal zone' warga Malaysia sekaliannya. Alhamdulillah, ini yang sepatutnya berlaku dan semua pihak memberikan kerjasama, cuma memerlukan satu kuasa trigger yang iltizam dan istiqamah dalam meneruskan agenda "Memperteguh Kesatuan Memperhebat Dakwah".

Dalam kesibukan begini mumarridh teringat bagaimana persoalan yang selalu timbul rentetan gerakan mahasiswa yang selalu bangkit menerajui perubahan rakyat bawahan, membantah kekejaman kuasa-kuasa besar dunia, memasar dan menyemarakkan kempen-kempen boikot ; " apa hasil yang kamu buat ni?? Rakyat Palestin akan sel…

SALAM SEPANJANG TAHUN

Salam Tahun Baru 1430H walaupun mungkin terlewat lontaran selamat dari ku kali ini. Diari mumarridh menyingkap hari-hari yang sibuk walaupun sebenarnya tak terlalu sibuk untuk mumarridh meluangkan sedikit masa untuk menulis mempertajam minda. Tapi, kuteringat akan entry-entry ku yang terdahulu mencengkam jiwaku supaya duduk mengatur langkah dengan teliti lagi teratur. Juga supaya aku tidak termasuk didalam golongan yang hanya sekadar tahu bercakap tanpa tahu untuk mengimplementasikan butir-butir idea ini kedalam bentuk jasad yang pasti akan kembali kepada diriku sendiri. Bermula entry pertama 'al-Quran penanda aras terbaik kehidupan hati', apakah sekadar ajakan kebaikan tanpa diriku sendiri yang kuat sekali mentadabbur dan mengamalkan suruh laranganNYA?. Entry kedua yang mengisarkan tentang terapi komunikasi 'Therapeutic Communication', sudahkah lembut lidahku halus tuturku ikhlas hatiku dalam mengajak kebaikan?. Entry ketiga ‘Diari Mumarridh : Memberi Syarat Menerima’…