Tuesday, January 1, 2013

Penanda Aras Terbaik Kehidupan Hati

Keluaran 10 Disember 2008 dengan pengubahsuaian.

Alhamdulillah ku tiba jua di bumi tercinta, bumi barakah tempat ku menadah ilmu menatang budi. Kuantan kampus yang redup bening dari kebisingan kota raya. Ku merenung ke dalam diri, kenapa aku terlalu sukar menjaga mulut dan hati. Dari hari ke hari, dari minggu ke minggu kenapa hati ini tak pernah tenang setenang diriku yang dulu.  Di mana silapnya?

Seharian ku didalam kereta menuju kuantan, aku didesak rasa sebak dan sedih dengan keadaan iman dan jiwaku. Diam tanpa bicara.  Em, teringat kata-kata ustaz Badrulhisyam yang hidupnya bagaikan al-Quran berjalan dimana-mana. "nta takkan jumpa pemberi peringatan sebaik al-Quran, ada orang yang hidup hatinya, cukuplah alQuran sebagai pemberi teguran." Benarlah firmanNya : (fazakkir bilQurani man yakhafu wa'id). Nampaknya ku terleka dari janji burukNya. Astaghfirullah..

Berbicara soal perjuangan, ayuh teman kita penuhi tuntutan pertama seorang saudara muslim mukmin yang berjuang " Seorang al-akh mestilah menyempurnakan zikir alQuran harian sekurang-kurangnya 1 juz setiap hari , bacalah sebanyak mungkin tapi janganlah dikhatamkan dalam tiga hari. "

Tuntutan pertama pun rasanya terlalu berat tika ini. Ya ALLAH jauhkanlah kami dari maksiat semoga ringan jalan ini. Masih ada 37 tuntutan mesti di disiplinkan...patutlah hati ini masih belum merasai sepenuhnya kehebatan roh ikatan hati.......

Ayuh kita membina Islam didalam diri, moga-moga terpancar cahaya kebenaran Islam dimana jua kita tercampak!
 

2 comments:

Khaulah Azwar said...

Tahniah atas penulisan nta. Ana rasa bagus dan mcm yg K.AC kata keep it up!
Alhamdulillah, perasaan utk mengislah diri ini adalah kurniaan Allah jua. Tidak ramai yg mahu berubah malahan ada pula yg lebih jauh dr Tuhan,na'uzubillah!
Jadilah org yg BERSYUKUR krn amat sikit sekali golongan yg bersyukur ini.

Mohd Nuruddin Mohamed said...

POINTS TO PONDER:

1)Keep tight the bond of ukhuwah (Islamic brotherhood)

2)How's your memorization percentages? In terms of love, passions, practical and quranic teaching. It's more on stick and deed, not just memorize.

3)Walk the talk

4) 1Juz per day... still?

Continuous improvement in syaa Allah

Masa Itu Nyawa