Skip to main content

Penanda Aras Terbaik Kehidupan Hati

Keluaran 10 Disember 2008 dengan pengubahsuaian.

Alhamdulillah ku tiba jua di bumi tercinta, bumi barakah tempat ku menadah ilmu menatang budi. Kuantan kampus yang redup bening dari kebisingan kota raya. Ku merenung ke dalam diri, kenapa aku terlalu sukar menjaga mulut dan hati. Dari hari ke hari, dari minggu ke minggu kenapa hati ini tak pernah tenang setenang diriku yang dulu.  Di mana silapnya?

Seharian ku didalam kereta menuju kuantan, aku didesak rasa sebak dan sedih dengan keadaan iman dan jiwaku. Diam tanpa bicara.  Em, teringat kata-kata ustaz Badrulhisyam yang hidupnya bagaikan al-Quran berjalan dimana-mana. "nta takkan jumpa pemberi peringatan sebaik al-Quran, ada orang yang hidup hatinya, cukuplah alQuran sebagai pemberi teguran." Benarlah firmanNya : (fazakkir bilQurani man yakhafu wa'id). Nampaknya ku terleka dari janji burukNya. Astaghfirullah..

Berbicara soal perjuangan, ayuh teman kita penuhi tuntutan pertama seorang saudara muslim mukmin yang berjuang " Seorang al-akh mestilah menyempurnakan zikir alQuran harian sekurang-kurangnya 1 juz setiap hari , bacalah sebanyak mungkin tapi janganlah dikhatamkan dalam tiga hari. "

Tuntutan pertama pun rasanya terlalu berat tika ini. Ya ALLAH jauhkanlah kami dari maksiat semoga ringan jalan ini. Masih ada 37 tuntutan mesti di disiplinkan...patutlah hati ini masih belum merasai sepenuhnya kehebatan roh ikatan hati.......

Ayuh kita membina Islam didalam diri, moga-moga terpancar cahaya kebenaran Islam dimana jua kita tercampak!
 

Comments

Khaulah Azwar said…
Tahniah atas penulisan nta. Ana rasa bagus dan mcm yg K.AC kata keep it up!
Alhamdulillah, perasaan utk mengislah diri ini adalah kurniaan Allah jua. Tidak ramai yg mahu berubah malahan ada pula yg lebih jauh dr Tuhan,na'uzubillah!
Jadilah org yg BERSYUKUR krn amat sikit sekali golongan yg bersyukur ini.
POINTS TO PONDER:

1)Keep tight the bond of ukhuwah (Islamic brotherhood)

2)How's your memorization percentages? In terms of love, passions, practical and quranic teaching. It's more on stick and deed, not just memorize.

3)Walk the talk

4) 1Juz per day... still?

Continuous improvement in syaa Allah

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…