Skip to main content

Diari Mumarridh; Memberi Syarat Menerima


Kesibukan dengan kerja-kerja kebajikan dan jadual pembelajaran yang ketat adalah rutin bagi pemuda yang mahukan buah yang masak ranum lagi enak di akhirat dan alam kubur kelak. Saya kali ini suka untuk mengongsikan buah rasa berkhidmat dalam aktiviti kemasyarakatan. Tanggal 13 Disember 2008 yang lalu  membantu PAPISMA (Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia) menjayakan program berkhatan untuk penduduk sekitar Paya Besar, Kuantan.
Debaran menanti giliran…

Ya ALLAH..macammana lah berkhatan ni.

Bermula jam 9.00 pagi majlis dimulakan dengan sedikit penerangan oleh Dr Fazli dari Hospital Tunku Ampuan Afzan (HTAA) mengenai kepentingan, keperluan dan beberapa panduan buat ibu – bapa dalam menjaga anak-anak selepas dikhatankan.

Dr Fazli petah memberi penerangan kepada ibu-bapa












Antara yang diberitahu oleh Dr Fazli ialah; ‘berkhatan ini adalah bertujuan untuk membersihkan kemaluan dengan cara membuang lebihan kulit kemaluan yang menutup ‘kepala’nya itu. Ia juga amat penting untuk memastikan tiada kotoran yang melekat dikulit kemaluan selepas membuang air kecil. Dari aspek perubatan pula, ianya amat penting untuk mencegah jangkitan kuman di saluran kencing (UTI, Urinary Tract Infection), satu diagnosa penyakit yang biasa ditemui di hospital. Juga, mencegah penyakit seperti Sexually Transmitted Diseases (STDs) termasuk HIV.

Membantu Surgeon, Mr. Khairul Salleh
Ok, cut it off…

Lagi pula, berkhatan adalah sunnah yang diamalkan sejak zaman Nabi Ibrahim A.S, bapa agama yang hanif ini lagi. Bertepatan dengan saranan ke-13 buat kaum Muslimin (merupakan kemestian bagi pejuang) muslimin untuk “benar-benar cergas dan terlatih dalam perkhidmatan kemasyarakatan, sehingga anda terasa bahagia dan gembira apabila anda dapat memberi perkhidmatan kepada orang. Oleh itu hendaklah anda menziarahi orang sakit. Memberi bantuan kepada orang-orang yang memerlukan, membiayai menanggung orang yang lemah dan melapangkan orang-orang yang ditimpa bencana sekalipun dengan cakap-cakap yang baik, dan hendaklah anda sentiasa bersegera melakukan kebaikan” – Hassan albanna

Teringat sabda junjungan yang bermaksud: “ Sesiapa yang tolong menyempurnakan hajat saudaranya maka ALLAH akan membantu menyempurnakan hajatnya”..  Semoga usaha kecil ini diterima sebagai amalan diredhai di sisiNYA.

Comments

Asiyah said…
Salaamun 'alaik, ya mumarridh!
Teruskan perjuangan dlm melaksanakan amal jama'ie & amal ijtima'ie! Best baca pengalaman yg enta tulis..hrp2nye lps ni blh keep up this good work, blh share pnglmn & jd pdoman kpd yg lain :)
Zenki said…
Syukran kak AC :)
salam.lawati blog ana. http://tintasalsabila.blogspot.com
bagus jugak enta terangkan pasal berkhatan sebab ada lagi segelintir yang tak tau kelebihan berkhtan...berdasarkan gambar yang ana tengok tu, hajatnya ana nak bawak 2 @ 3 orang adik ana kepada anat untuk berkhatan, adik2 ana doh besar doh tu.....


enta pun koment la blog ana walaupun tak dok idea nok koment...
HAKIM_HULAIMI said…
Din... Tok Ketar ko tange ssunat ore... Gerun ambo tgk...
Rubiah: Sudah melawati

Miroe: Oh, ana dah lama tak mengkhatankan orang. Menunggu peluang lagi ni.

Krey: Tak gerun pun rey. =)

Popular posts from this blog

Indahnya Bahasa India

Sekadar berkongsi beberapa patah perkataan bahasa India yang ku pelajari secara tak langsung dengan pesakit dan pekerja. Jika ada kekurangan dan kesilapan sila betulkan.


1- Siapa nama awak? = ope riina?
2- Nama saya.... = yenper....
3- Pergilah (untuk lelaki) = poodah
4- Pergilah (untuk perempuan) = poodii
5- Dah makan ke? = sapdiya...?
6- Dah makan dah = sipdaen
7- Jom makan = Bahsapdala
8- Jom minum = wa tanni kudigkelam
9- Awak tinggal di mana? = ni yengger kae ?
10- Baju = settae
11- Seluar = silwar
12- Mata = kanney
13- Telinga = kadhae
14- Kaki = kaali
15- Wajah = kaalai
16- Apa khabar? = na lam irking gele?
17- Apa khabar? (secara sopan) = sauriyema ?
18- Nenek = padti
19- Datuk = tata
20- Abang = anne
21- Kakak = akka
22- Pakcik = mama
23- Makcik = mami
24- Ayah = appa
25- Mak = amma
26- Dah minum ke belum ? = tanni kurchitia?
27- Belum lagi lah = inno illek
28- Tak ada = illek
29- Saya pergi dulu ya = poidtu ware’
30- Dah makan ke ? (sopan gitu) = sapdinlah...?
31- Dari mana ? = yinggere dhe?
32- Awak n…

Luahan hati seorang ibu...

Oh ibu..tidak terkata untuk menyatakan jasa ibu, 9 bulan ibu mengandung dengan berbagai dugaan dan cubaan. Ibu menempuh perit dan derita semasa melahirkan..! Semasa dalam pantang, ibu mengalami berbagai situasi yang tak terduga. Mengawasi diri sendiri, mendidik anak yang belum mengerti dan menjaga hati suami yang bukan semua boleh dikongsi. Hati seorang ibu yang cekal sukar dicari, sukar diganti.


Setiap ibu sanggup berkorban untuk anak-anak sedangkan anak belum tentu lagi. Kalau susah, biar ibu yang susah, anak jangan. Kalau ibu lapar, biar anak tidak lapar. Kalau ibu sakit anak jangan sakit. Kalau pakaian, biar anak cukup pakai, ibu tak apa. Kalau ibu sedih, hampir tercabut nyawa pun seboleh-bolehnya tidak diberitahu kepada anak-anak. Itu hanya secebis pengorbanan ibu.


Percayalah bila ibu sudah tiada, barulah anak terasa ketiadaan ibu dan hidup terasa kosong. Tiada tempat untuk mengadu. Kalau ibu ada, ibu buat itu, ibu buat ini, ibu cari itu, ibu cari ini. Ibu banyak boleh buat untuk a…

Rabbana Hablana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrota A'yun

Ha tu dio duduk. Jadi menunjukkan bbini ni perkara nikmat daripada Allah subhanahu wataala. Kita bekawin dengey ore ppuwe baik, ore ppuwe becaghi tok laki baik ini merupokey nikmat daripada Allah subhanahu wa taala. Ho bolehla we kalu nok gayo gayo ore ttino hok toksey ko demo gak kato; “ ai nikmat ni wey, nikmat Tuhey ni wey” dan oghe ttino tu pong kalu napok payoh payoh nga oghe jatey gak aa; nikmat ni aa.


Wa ma laha awliya’ahu bisuaali zalika fiddu’a’. Takdi dio ghoyak ceghito ceghito nabi. Nabi-nabi ni selain daripada Aku lantik jadi nabi, Aku buwi jugok anok-anok cucu, so. Selain pado nabi tuh pulok, hok peringkat woli-woli. Peringkat oghe hok bawoh sikit pado nabi, kito panggil woli-woli ni pong, Allah taala puji oghe-oghe hok jjadi woli Dio ni waktu woli Dio bedoa.


Dia tunjuk, doa gapo dio ? wallazina, wallazina yaquluna rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a’yun. Ini doa hok Tuhey sediri apo ni rekod daley Quran. Kito lloni bulih guna doa ni. Di antaro tando o…