Thursday, December 18, 2008

Diari Mumarridh; Memberi Syarat Menerima


Kesibukan dengan kerja-kerja kebajikan dan jadual pembelajaran yang ketat adalah rutin bagi pemuda yang mahukan buah yang masak ranum lagi enak di akhirat dan alam kubur kelak. Saya kali ini suka untuk mengongsikan buah rasa berkhidmat dalam aktiviti kemasyarakatan. Tanggal 13 Disember 2008 yang lalu  membantu PAPISMA (Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia) menjayakan program berkhatan untuk penduduk sekitar Paya Besar, Kuantan.
Debaran menanti giliran…

Ya ALLAH..macammana lah berkhatan ni.

Bermula jam 9.00 pagi majlis dimulakan dengan sedikit penerangan oleh Dr Fazli dari Hospital Tunku Ampuan Afzan (HTAA) mengenai kepentingan, keperluan dan beberapa panduan buat ibu – bapa dalam menjaga anak-anak selepas dikhatankan.

Dr Fazli petah memberi penerangan kepada ibu-bapa












Antara yang diberitahu oleh Dr Fazli ialah; ‘berkhatan ini adalah bertujuan untuk membersihkan kemaluan dengan cara membuang lebihan kulit kemaluan yang menutup ‘kepala’nya itu. Ia juga amat penting untuk memastikan tiada kotoran yang melekat dikulit kemaluan selepas membuang air kecil. Dari aspek perubatan pula, ianya amat penting untuk mencegah jangkitan kuman di saluran kencing (UTI, Urinary Tract Infection), satu diagnosa penyakit yang biasa ditemui di hospital. Juga, mencegah penyakit seperti Sexually Transmitted Diseases (STDs) termasuk HIV.

Membantu Surgeon, Mr. Khairul Salleh
Ok, cut it off…

Lagi pula, berkhatan adalah sunnah yang diamalkan sejak zaman Nabi Ibrahim A.S, bapa agama yang hanif ini lagi. Bertepatan dengan saranan ke-13 buat kaum Muslimin (merupakan kemestian bagi pejuang) muslimin untuk “benar-benar cergas dan terlatih dalam perkhidmatan kemasyarakatan, sehingga anda terasa bahagia dan gembira apabila anda dapat memberi perkhidmatan kepada orang. Oleh itu hendaklah anda menziarahi orang sakit. Memberi bantuan kepada orang-orang yang memerlukan, membiayai menanggung orang yang lemah dan melapangkan orang-orang yang ditimpa bencana sekalipun dengan cakap-cakap yang baik, dan hendaklah anda sentiasa bersegera melakukan kebaikan” – Hassan albanna

Teringat sabda junjungan yang bermaksud: “ Sesiapa yang tolong menyempurnakan hajat saudaranya maka ALLAH akan membantu menyempurnakan hajatnya”..  Semoga usaha kecil ini diterima sebagai amalan diredhai di sisiNYA.

6 comments:

Asiyah said...

Salaamun 'alaik, ya mumarridh!
Teruskan perjuangan dlm melaksanakan amal jama'ie & amal ijtima'ie! Best baca pengalaman yg enta tulis..hrp2nye lps ni blh keep up this good work, blh share pnglmn & jd pdoman kpd yg lain :)

Zenki said...

Syukran kak AC :)

RUBIAH BINTI ISMAIL said...

salam.lawati blog ana. http://tintasalsabila.blogspot.com

AMIROE "THE WISE" said...

bagus jugak enta terangkan pasal berkhatan sebab ada lagi segelintir yang tak tau kelebihan berkhtan...berdasarkan gambar yang ana tengok tu, hajatnya ana nak bawak 2 @ 3 orang adik ana kepada anat untuk berkhatan, adik2 ana doh besar doh tu.....


enta pun koment la blog ana walaupun tak dok idea nok koment...

HAKIM_HULAIMI said...

Din... Tok Ketar ko tange ssunat ore... Gerun ambo tgk...

Nurturing The Ummah said...

Rubiah: Sudah melawati

Miroe: Oh, ana dah lama tak mengkhatankan orang. Menunggu peluang lagi ni.

Krey: Tak gerun pun rey. =)

Masa Itu Nyawa